Strój szamanki – zdjęcie Pawła Bownika z cyklu Rewers, które można aktualnie oglądać w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, zdobi wnętrza rezydencji ambasadora USA w Polsce. Praca znalazła się wśród starannie wyselekcjonowanych dzieł zaprezentowanych w ambasadzie na wystawie „W Ruchu/In motion” będącej częścią programu „Sztuka w Ambasadach”.
Od blisko 60 lat dzięki programowi „Art in Embassies” rezydencje ambasadorów USA na całym świecie prezentują najistotniejsze dokonania artystów wizualnych, którzy poprzez język sztuki komunikują ważne i uniwersalne prawdy. W kolekcji zaprezentowanej w rezydencji ambasadora USA w Warszawie, Marka Brzezinskiego, znalazło się zdjęcie Bownika przedstawiające strój szamanki z przełomu XIX i XX wieku oraz zdjęcie romskiej sukni estradowej z lat 50. XX w.
Paweł Bownik to ceniony polski artysta, który za pomocą fotografii tworzy wielowymiarową sztukę. W nowatorski sposób łączy pracochłonną, warsztatową fotografię studyjną z tradycjami malarstwa i sztuki konceptualnej. Owocem jego artystycznych poszukiwań są niezwykłe projekty fotograficzne o mocnym obrazowym przekazie, będące intelektualną grą z symbolami, znakami i historią.
Zdjęcie stroju syberyjskiej szamanki z przełomu XIX i XX wieku zdobiące wnętrza rezydencji Marka Brzezinskiego, znajdujące się aktualnie również na wystawie czasowej w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi to praca z cyklu Rewers. który przedstawia wywinięte na lewą stronę stroje ukazujące to, czego nie widzimy na co dzień: szwy, rozdarcia, pożółkłe kolory, wydobywając nieoczywiste sensy i prowokując nowe analizy. W ramach tej serii zostało również sfotografowanych kilka obiektów z bogatej kolekcji powojennej mody i ubioru oraz tkaniny historycznej CMWŁ – XVIII-wieczny ornat, pelisa z lat 50-tych autorstwa łódzkiego krawca, płaszcz męski z Zakładów Przemysłu Odzieżowego „Próchnik”. Są to przykłady strojów zarówno znanych, jak i bezimiennych bohaterów historii.
– Strój szamanki jest jedynym ubraniem, które nie jest w dosłownym sensie „odwrócone”. Fotografia powstała w Muzeum Etnograficznym w Petersburgu w 2017 roku. To ubranie w pewnym sensie zawsze było odwrócone na drugą stronę, bo to, co widzimy, reprezentuje świat „po drugiej stronie”, a szaman jako taki jest łącznikiem z tą drugą rzeczywistością – mówi Paweł Bownik.
Oprócz prac Bownika, w rezydencji Marka Brzezinskiego znajdują się zdjęcia dwóch innych znanych fotografów – Anny Orłowskiej i Weroniki Gęsickiej. Wernisaż w ambasadzie uświetnił swoją obecnością John Kerry – były sekretarz stanu i obecny specjalny wysłannik prezydenta USA do spraw klimatu.
Strój szamanki, jak i wiele innych fotografii Pawła Bownika jeszcze przez tydzień można oglądać na wystawie czasowej „Bownik. Podszerstek” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Obok cyklu Rewers wystawa prezentuje wybrane prace artysty z początków twórczości, czyli serii takich jak Gamers (2010) o nastoletnich graczach e-sportowych, poprzez jeden z najbardziej rozpoznawanych projektów Disassembly (2011–2012), w którym artysta demontował i montował egzotyczne kwiaty, aż po abstrakcyjne Kolory straconego czasu (2018–2019) i prace najnowsze powstałe w 2021 roku z myślą o wystawie w Centralnym Muzeum Włókiennictwa, takie jak Strzępki, Komnata czy Sufit.
A już w niedzielę, 24 czerwca, z okazji finisażu wystawy odbędzie się oprowadzanie z artystą i kuratorką (godzina 12:30) oraz dyskusja „Podszewka, czyli o fotografowaniu i eksponowaniu fotografii mody” z udziałem Pawła Bownika i dziennikarzy Anny Poniewierskiej, Piotra Zachary, którą poprowadzi Maja Handke (godzina 15:00).
21.04–24.07.2022
- Kuratorka: Magdalena Ziółkowska
- Aranżacja wystawy: Bownik i Magdalena Ziółkowska
- Identyfikacja wizualna wystawy: Agata Biskup
- Produkcja: Przemysław Purtak
- Koordynatorka wydawnicza: Paulina Kowalczyk
- Partner wystawy: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Paweł Bownik (ur. 1977) – artysta wizualny, fotograf, wykładowca. Studiował filozofię na Uniwersytecie Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie (1995–1998) i fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (1998–2005, dyplom w pracowni dr. hab. Krzysztofa J. Baranowskiego). W latach 2004–2008 współtworzył kolektyw IKOO. Pracował jako kurator galerii Teren Osobny, mieszczącej się w historycznym carskim więzieniu. W 2005 roku zorganizował tam Międzynarodowe Spotkanie Artystów Interwencje. Jeden z kuratorów IV Biennale Fotografii w Poznaniu zatytułowanego Polowanie na przedmioty (2005). W 2014 roku był nominowany do Paszportów „Polityki”. W tym samym roku jego książka Disassembly otrzymała główną nagrodę w konkursie Fotograficzna Publikacja Roku i była nominowana do Kassel Photobook Award. W latach 2015–2019 był asystentem w Pracowni Fotografii Studyjnej w Akademii Sztuki w Szczecinie, zaś od 2019 jest wykładowcą na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi. Mieszka i tworzy w Warszawie. Prace artysty znajdują się w kolekcjach Museum In Huis Marseille w Amsterdamie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Bibliotece Narodowej, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Współczesnego Wrocław, Muzeum Fotografii w Krakowie i w zbiorach prywatnych.