sobota, 6 września, 2025

Szamanka w ambasadzie

Strój szamanki – zdjęcie Pawła Bownika z cyklu Rewers, które można aktualnie oglądać w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, zdobi wnętrza rezydencji ambasadora USA w Polsce. Praca znalazła się wśród starannie wyselekcjonowanych dzieł zaprezentowanych w ambasadzie na wystawie „W Ruchu/In motion” będącej częścią programu „Sztuka w Ambasadach”.

Od blisko 60 lat dzięki programowi „Art in Embassies” rezydencje ambasadorów USA na całym świecie prezentują najistotniejsze dokonania artystów wizualnych, którzy poprzez język sztuki komunikują ważne i uniwersalne prawdy. W  kolekcji zaprezentowanej w rezydencji ambasadora USA w Warszawie, Marka Brzezinskiego, znalazło się zdjęcie Bownika przedstawiające strój szamanki z przełomu XIX i XX wieku oraz zdjęcie romskiej sukni estradowej z lat 50. XX w.

Paweł Bownik to ceniony polski artysta, który za pomocą fotografii tworzy wielowymiarową sztukę. W nowatorski sposób łączy pracochłonną, warsztatową fotografię studyjną z tradycjami malarstwa i sztuki konceptualnej. Owocem jego artystycznych poszukiwań są niezwykłe projekty fotograficzne o mocnym obrazowym przekazie, będące intelektualną grą z symbolami, znakami i historią.

Zdjęcie stroju syberyjskiej szamanki z przełomu XIX i XX wieku zdobiące wnętrza rezydencji Marka Brzezinskiego, znajdujące się aktualnie również na wystawie czasowej w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi to praca z cyklu Rewers. który przedstawia wywinięte na lewą stronę stroje ukazujące to, czego nie widzimy na co dzień: szwy, rozdarcia, pożółkłe kolory, wydobywając nieoczywiste sensy i prowokując nowe analizy. W ramach tej serii zostało również sfotografowanych kilka obiektów z bogatej kolekcji powojennej mody i ubioru oraz tkaniny historycznej CMWŁ – XVIII-wieczny ornat, pelisa z lat 50-tych autorstwa łódzkiego krawca, płaszcz męski z Zakładów Przemysłu Odzieżowego „Próchnik”. Są to przykłady strojów zarówno znanych, jak i bezimiennych bohaterów historii.

– Strój szamanki jest jedynym ubraniem, które nie jest w dosłownym sensie „odwrócone”. Fotografia powstała w Muzeum Etnograficznym w Petersburgu w 2017 roku. To ubranie w pewnym sensie zawsze było odwrócone na drugą stronę, bo to, co widzimy, reprezentuje świat „po drugiej stronie”, a szaman jako taki jest łącznikiem z tą drugą rzeczywistością – mówi Paweł Bownik.

Oprócz prac Bownika, w rezydencji Marka Brzezinskiego znajdują się zdjęcia dwóch innych znanych fotografów – Anny Orłowskiej i Weroniki Gęsickiej. Wernisaż w ambasadzie uświetnił swoją obecnością John Kerry – były sekretarz stanu i obecny specjalny wysłannik prezydenta USA do spraw klimatu.

Strój szamanki, jak i wiele innych fotografii Pawła Bownika jeszcze przez tydzień można oglądać na wystawie czasowej „Bownik. Podszerstek” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Obok cyklu Rewers wystawa prezentuje wybrane prace artysty z początków twórczości, czyli serii takich jak Gamers (2010) o nastoletnich graczach e-sportowych, poprzez jeden z najbardziej rozpoznawanych projektów Disassembly (2011–2012), w którym artysta demontował i montował egzotyczne kwiaty, aż po abstrakcyjne Kolory straconego czasu (2018–2019) i prace najnowsze powstałe w 2021 roku z myślą o wystawie w Centralnym Muzeum Włókiennictwa, takie jak Strzępki, Komnata czy Sufit.

A już w niedzielę, 24 czerwca, z okazji finisażu wystawy odbędzie się oprowadzanie z artystą i kuratorką (godzina 12:30) oraz dyskusja „Podszewka, czyli o fotografowaniu i eksponowaniu fotografii mody” z udziałem Pawła Bownika i dziennikarzy Anny Poniewierskiej, Piotra Zachary, którą poprowadzi Maja Handke (godzina 15:00).


Bownik. Podszerstek

21.04–24.07.2022

  • Kuratorka: Magdalena Ziółkowska
  • Aranżacja wystawy: Bownik i Magdalena Ziółkowska
  • Identyfikacja wizualna wystawy: Agata Biskup
  • Produkcja: Przemysław Purtak
  • Koordynatorka wydawnicza: Paulina Kowalczyk
  • Partner wystawy: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie

Paweł Bownik (ur. 1977) – artysta wizualny, fotograf, wykładowca. Studiował filozofię na Uniwersytecie Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie (1995–1998) i fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (1998–2005, dyplom w pracowni dr. hab. Krzysztofa J. Baranowskiego). W latach 2004–2008 współtworzył kolektyw IKOO. Pracował jako kurator galerii Teren Osobny, mieszczącej się w historycznym  carskim więzieniu. W 2005 roku zorganizował tam Międzynarodowe Spotkanie Artystów Interwencje. Jeden z kuratorów IV Biennale Fotografii w Poznaniu zatytułowanego Polowanie na przedmioty (2005). W 2014 roku był nominowany do Paszportów „Polityki”. W tym samym roku jego książka Disassembly otrzymała główną nagrodę w konkursie Fotograficzna Publikacja Roku i była nominowana do Kassel Photobook Award. W latach 2015–2019  był asystentem w Pracowni Fotografii Studyjnej w Akademii Sztuki w Szczecinie, zaś od 2019 jest wykładowcą na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi. Mieszka i tworzy w Warszawie. Prace artysty znajdują się w kolekcjach Museum In Huis Marseille w Amsterdamie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, Bibliotece Narodowej, Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Współczesnego Wrocław, Muzeum Fotografii w Krakowie i w zbiorach prywatnych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...