czwartek, 7 listopada, 2024

To, co dzikie, nie ma słów. Michał Korta

Wystawa fotografii Michała Korty w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie

W świecie, który nigdy nie zasypia, kryją się niezwykłe historie i piękno ujawniające się tylko nocą. Prezentowana w Międzynarodowym Centrum Kultury wystawa To, co dzikie, nie ma słów. Michał Korta jest zbiorem intrygujących nokturnowych fotografii i opowieścią o przekraczaniu granic, zmysłach, świecie zwierząt (i ludzi).

The Shadow Line

Czy nocne spotkania człowieka ze zwierzętami mogą prowadzić do symbiotycznego porozumienia? Jak w posthumanistycznym świecie snuć refleksję o dzikiej przyrodzie? W prezentowanym na wystawie projekcie The Shadow Line (2012–2024) Michał Korta eksploruje uniwersum zwierząt, fotografuje je po zmroku w ich naturalnym otoczeniu. To portrety nocnych myśliwych przemierzających lasy, pola i wsie w poszukiwaniu pożywienia czy schronienia oraz dzikich stworzeń, które musiały przystosować się do życia w środowisku zdominowanym przez ludzi.

Eksponowany w średniowiecznych piwnicach MCK cykl zdjęć to zapis doświadczenia umiejętnie przełożonego przez artystę na język wizualny. – Projekt jest utrzymany w nurcie posthumanizmu, bo człowiek nie jest już jednostką centralną w świecie przyrody. Formalnie próbowałem znaleźć własny język imitujący język zwierząt. Chciałem zastosować nieostrości, poruszenia. Na równych prawach fotografować zwierzęta szerokokątnym obiektywem, w zupełnym przeciwieństwie do fotografii w stylu „National Geographic” – wyjaśnia Korta. – Intuicyjnie próbowałem szukać języka, którego nie rozumiemy, gdyż nigdy nie będziemy w stanie komunikować się ze zwierzętami na takim poziomie, jak komunikujemy się z ludźmi. Chciałem tę niewiadomą zasugerować przypadkami i innymi technikami, już czysto fotograficznymi.

Wystawa składa się z kilku elementów: ziarniste, „poruszone” ujęcia zwierząt i fragmentów natury oraz sytuacyjne stopklatki wykonane w trakcie nocnych wędrówek przeplatają się z precyzyjnymi studyjnymi zdjęciami zwierzęcych czaszek. Sfotografowane na ultraczarnym tle zmieniają się w niemal rzeźbiarskie formy i jednocześnie wprowadzają refleksję o przemijaniu. W obliczu tego, co ostateczne, wszyscy jesteśmy zwierzętami.

Korta w swojej pracy używa zarówno sprzętu analogowego, jak i cyfrowego, a nawet telefonu komórkowego. Jego fotografie zrobione nocą lub w bardzo ciemnych warunkach charakteryzują się specyficznym, niepokojącym nastrojem. Wymagały precyzji w ustawieniach aparatu oraz kreatywności w wykorzystaniu ograniczonego oświetlenia, co sprawia, że

stanowią fascynujące pole do eksploracji. To zdjęcia wypełnione emocjami – są tu spokój i gwałtowność, ukłucie i poruszenie. Rozmyte, „widmowe”, niekiedy nawet bliskie abstrakcji kontury wymuszają skupienie i „wsłuchanie się” w czarno-białe obrazy.

Poprzednia prezentacja prac artysty w MCK – Balkan Playground – miała miejsce w 2017 roku. Korta, uważny obserwator bałkańskiej rzeczywistości, starał się wtedy uchwycić na zdjęciach skomplikowaną tożsamość regionu i atmosferę świata zawieszonego między przeszłością a teraźniejszością.

Wystawę To, co dzikie, nie ma słów można oglądać w średniowiecznych piwnicach MCK od 25 kwietnia do 2 czerwca 2024 roku.

Michał Korta (1975) – nagradzany fotograf portretowy i dokumentalista. Należy do nowego pokolenia twórców, dla których ukazywanie miejsc i ludzi jest nierozerwalnie związane z tłem społecznym, historycznym czy emocjonalnym. W 2015 roku portal Art Verseed zaliczył go do grona pięciu najciekawszych fotografów Europy Środkowo-Wschodniej. Współpracuje z magazynami, agencjami oraz galeriami, czasami również z organizacjami humanitarnymi. Poza Polską realizował projekty w Azji Środkowej, USA, Izraelu, Afryce i na Bałkanach. Jest wykładowcą fotografii w Polsce i Szwajcarii, a także dyrektorem zarządzającym Kowalsky Gallery w Bochni.

Wystawa zorganizowana przez Międzynarodowe Centrum Kultury

Koncepcja programowa MCK: Agata Wąsowska-Pawlik, dr Łukasz Galusek

Kuratorka: Natalia Żak

Aranżacja plastyczna: Patrycja Ochman-Tarka, Paulina Ochman

Produkcja wystawy: Dorota Kosiec

Tłumaczenie na język angielski: Sabina Potaczek-Jasionowicz

Redakcja i korekta w języku polskim: Paulina Sweet

Montaż: Emanuel Mróz, Jakub Wójtowicz

Oświetlenie: Mariusz Gąsior, Michał Warmusz

Identyfikacja wizualna: Kuba Sowiński

Projekt photobooka: Michał Korta, Krzysiek Orłowski, Kuba Sowiński

Współpraca: Joanna Biegacz, Olaf Cirut, Ewa Czarnecka, Magdalena Grabias, Joanna Hojda-Pepaś, Robert Karwowski, Agata Klejzerowicz, Dorota Korohoda, Daniel Krawczyk,

Paulina Małochleb, Antoni Michalik, Paulina Orłowska-Bańdo, Łukasz Pieróg, Agnieszka Sachar, Anna Sawłowicz, Klaudia Słupek, Karolina Wójcik

Przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Partner wystawy: Miesiąc Fotografii

Patroni medialni wystawy: Dziennik Polski, SzerokiKadr.pl, ArtInfo.pl

Stali patroni medialni: Telewizja Kraków, Radio Kraków, Radio Kraków Kultura, Kraków Culture – Karnet, Herito

Dorota Korohoda

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...

Regionalne Centra Konserwatorsko-Magaz...

20 listopada 2024 r.  10.00–17.00,  Forty Kleparz w Krakowie, ul. Kam...

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowski...

Temat strat wojennych jest niezwykle ważnym elementem badań nad polskim dziedzi...