Innowacyjny projekt Hamburger Kunsthalle i Hochschule für Musik und Theater Hamburg umożliwia zwiedzającym… wysłuchanie obrazu Weißer Punkt z 1923 roku autorstwa Wassily’ego Kandinsky’ego w środowisku VR (Virtual Reality).
Od 8 kwietnia do 26 czerwca 2022 odwiedzający Kunsthalle mogą oglądać instalację SEE, HEAR, PLAY KANDINSKY! Z goglami VR i kontrolerami w dłoniach „zanurzają się” w obrazie jak w trójwymiarowej przestrzeni, poruszają się w nim i doświadczają jego elementów jako dźwięków. Wybrane formy obrazu można interaktywnie chwytać, przesuwać i przekształcać w dźwięki w wirtualnej przestrzeni.
Malarz Wassily Kandinsky (1866–1944) uważał się za synestetę. Myślał, że słyszy kolory i widzi tony, i wykorzystywał to w swojej sztuce, w której łączył kolory i kształty z dźwiękami. Dla niego kolor żółty był wysokim tonem i spiczastym kształtem, takim jak trójkąt. Niebieski najbardziej odpowiadał okręgowi, a czerwony kwadratowi. Obraz Weißer Punkt jest połączeniem sfery wizualnej i akustycznej.
Twórca instalacji SEE, HEAR, PLAY KANDINSKY! Konstantin Orlandatou (Uniwersytet Muzyki i Teatru w Hamburgu, szef projektu Moving Sound Pictures) zainspirował się Kandinskym i na nowo zinterpretował jego pracę. Wyizolował trójkąty, kwadraty, zygzaki i inne elementy obrazu, uporządkował je w przestrzeni i przypisał im określone tony i właściwości interaktywne. Instalacja VR daje też użytkownikom możliwość zaprojektowania indywidualnej kompozycji wizualnej.
Projekt SEE, HEAR, PLAY KANDINSKY! pokazuje w nowy sposób związek między sztukami wizualnymi a muzyką. Łączy to, co analogowe i cyfrowe, realne i wirtualne, jako wzajemnie uzupełniające się sfery: rzeczywistość wirtualna poszerza doświadczenie malarstwa Kandinsky’ego i pozwala doznać wrażeń synestetycznych. Instalacja VR jest zintegrowana ze stałą ekspozycją Hamburger Kunsthalle.