niedziela, 22 grudnia, 2024

Wernisaż wystawy „Zofia Rydet. Zapis socjologiczny”

„Ja przeminę, ty przeminiesz, a zdjęcie pozostanie”. Wystawa fotografii Zofii Rydet w Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu:

Zofia Rydet, jedna z bardziej znaczących postaci w polskiej fotografii, podróżowała po Polsce, fotografując różne grupy społeczne. Wchodząc z aparatem do wiejskich chat i mieszkań w blokach wykonała tysiące zdjęć pojedynczych osób i rodzin, tworząc obraz prywatnego, codziennego życia Polaków. W Gmachu Głównym Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu można oglądać 100 jej fotografii zgromadzonych na wystawie „Zofia Rydet. Zapis socjologiczny”.

Kuratorką wystawy jest historyk sztuki Anna Florek.

Zofia Rydet jest tak znaną postacią, że myślę, że nie trzeba jej szerzej przedstawiać. Nazwę „zapis socjologiczny” wymyślił, jak powiedziała sama Rydet, „jakiś profesor z Katowic”. Swój cykl fotografii rozpoczęła swój cykl w wieku 67 lat, więc już w późnym wieku. Lubiła pracować cyklami, tematami, które sobie narzucała. To dzieło tworzyła przez ok. 10 lat. Tytuł „zapis socjologiczny” bardzo jej się spodobał, choć sama określała go „zapisem emocjonalnym”: fotografowała ludzi, świat, który przemija, a który chciała zatrzymać. Do osób fotografowanych mówiła: „Ja przeminę, ty przeminiesz, a zdjęcie pozostanie”. Uważała, że moment wykonywania fotografii to chwila doniosła, która zostanie uwieczniona i pozostawiona przyszłym pokoleniom. Jej celem było zatrzymanie tego, co przemija – mówi Anna Florek.

Założeniem Zofii Rydet było pokazanie człowieka w jego najbardziej autentycznym otoczeniu, wśród przedmiotów, którymi się otaczał, które opowiadały jego historię. Zdjęcia wykonywała według jednego schematu – usadawiała fotografowanych na tle „najładniejszej” ściany wypełnionej przedmiotami, prosząc, aby patrzyli prosto w obiektyw bez „żadnych uśmiechów”.

Fotografie ukazywały status materialny, upodobania estetyczne i zainteresowania bohaterów reportażu, niejednokrotnie dawały pojęcie o ich poglądach i religijności. Z jednej strony zdjęcia te są intymnym i szczerym portretem Polaków, z drugiej – dokumentacją zmian społecznych zachodzących w powojennej Polsce.

Wystawie, którą można oglądać do 28 stycznia 2024 r. w Gmachu Głównym Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu, towarzyszy film „Nieskończoność dalekich dróg. Podsłuchana i podpatrzona Zofia Rydet.”, wyreżyserowany przez Andrzeja Różyckiego w 1989 r. Dokument jest osobistym i ujmującym autokomentarzem Zofii Rydet do swojej pracy twórczej

Uzupełnieniem wystawy jest również katalog, którego promocja odbędzie się w Gmachu Głównym Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu.

Agnieszka Małecka/Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu

Fot. Piotr Droździk  

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...