niedziela, 7 września, 2025

Wkrótce ruszą badania jednego z najcenniejszych obiektów z kolekcji Muzeum Bursztynu

Zakończyła się ocena punktowa wniosków zgłoszonych w ramach V konkursu Krajowego Centrum Badań nad Dziedzictwem. Pozytywną rekomendację uzyskał projekt Muzeum Gdańska, które wykona badania technologiczne i ekspertyzy interdyscyplinarne bursztynowej plakiety z końca XVII wieku.

– Plakieta jest wyjątkowym obiektem w kolekcji Muzeum Bursztynu, naszego oddziału – mówi Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska. – Badania są ważne z punktu ochrony nie tyle samego obiektu, co całej kolekcji, którą można podziwiać w Wielkim Młynie. Dzięki takim inicjatywom nie tylko dbamy o dziedzictwo naszego miasta, ale również pogłębiamy wiedzę i poszerzamy bazę danych naukowych o dawnych wyrobach z bursztynu. A przecież to one, wykonywane w gdańskich warsztatach dla możnych elit europejskich, sławiły nasze miasto w XVII wieku. W ramach projektu chcemy zobaczyć i zrozumieć to, co niedostrzegalne gołym okiem. Z tego powodu zostanie wykonany szereg badań specjalistycznych, które powiedzą nam więcej o materiałach, ale także o sposobie użytkowania przedmiotu.

Rada Naukowa KCBnD dokonała oceny każdego wniosku w skali od 0 do 40 punktów w oparciu o trzy kryteria: wartość merytoryczną, znaczenie dla dziedzictwa kulturowego i wykorzystanie wyników oraz upowszechnianie rezultatów. Minimalna ocena umożliwiająca uzyskanie pozytywnej rekomendacji wynosiła 28 punktów. Pozytywną rekomendację uzyskało 7 wniosków. Projekt Muzeum Gdańska otrzymał 32 punkty i był trzecim z najwyżej ocenionych.

Jak partacze ze Szwabii realizowali w Gdańsku lukratywne zamówienia elit?

Prostokątna, oprawiona w ramę plakieta ozdobna powstała najpewniej około 1680 roku. Jako jej prawdopodobnych autorów wskazywano braci, Krzysztofa i Jana Michała Maucherów. Złożona jest z geometrycznych płytek bursztynu oraz ażurowych z kości nałożonych na niebieskawe tło. Płytki z przejrzystego i ciemnopomarańczowego bursztynu mają formę rautów, trójkątów, tafli, kaboszonów na przemian dekorowanych płytkami z dekoracjami florystycznymi w technice eglomisée. W środku znajduje się rozeta z większą plakietą, zaś po bokach dwa rzędy po trzy mniejsze plakietki. Centralna zawiera wizerunek Orfeusza wśród zwierząt, środkowa w lewym rzędzie z wizerunkiem personifikacji Umiarkowania (Tempertintia), środkowa w prawym rzędzie z wizerunkiem personifikacji Sprawiedliwości (Justitia). Plakietki w narożnika posiadają wizerunki męskich postaci na mitycznych morskich zwierzętach. Dzieło najprawdopodobniej stanowiło dawniej dno szkatuły, które z jakichś przyczyn zostało wtórnie oprawione w ramę.

– Jest to obiekt o charakterze świeckim, w którym zastosowano typowe dla gdańskich warsztatów techniki zdobnicze. Z perspektywy zagadnień jest właściwe odczytanie zastosowanych w nim technik zdobniczych oraz zatartych wzorców graficznych, wprowadzonych materiałów wtórnych podczas dawnych konserwacji oraz próba ustalenia autorstwa. Do tej pory wahamy się kto wykonał plakietę – mówi Joanna Grążawska z Muzeum Gdańska, zastępczyni kierowniczki Muzeum Bursztynu i współautorka wniosku. – Urodzony w Szwabii Christopher Maucher w 1670 roku przeniósł się do Gdańska. Nie uzyskał obywatelstwa miejskiego i stąd nie został członkiem cechu bursztynników. Rzeźbiarz wyróżniał się swymi zdolnościami artystycznymi, a jego prace szybko docenili miejscy notable. Z materiałów archiwalnych wiemy, że realizował zamówienia na bursztynowe przedmioty zlecane przez członków Rady Miejskiej. Szybko popadł w konflikt z cechem, który chciał zakazać Maucherowi dalszej działalności. Rada jednak wielokrotnie odmawiała petycjom gdańskich bursztynników. Zatargi nie przeszkadzały Krzysztofowi współpracować z gdańskimi mistrzami. W 1677 roku, wraz z Nicolausem Turauem, wykonał dla cesarza Leopolda I Habsburga fragmenty tronu z bursztynu.

Krzysztofowi Maucherowi przypisuje się sześć zachowanych dzieł z kości słoniowej i dziewięć lub więcej z bursztynu. Znajdują się one m.in. w kolekcjach Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie, Bode-Museum w Berlinie, Muzeum Zamkowym w Malborku oraz w Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu. Przypisywane artyście działa znajdują się również w drezdeńskiej Grünes Gewölbe, jednemu z najważniejszych muzeów poświęconych jubilerstwu i złotnictwu.

Bursztynowa plakieta została zakupiona w 2006 roku do zbiorów Muzeum Gdańska dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Co nam nogą powiedzieć spektroskopia, mikroskopia optyczna i radiografia cyfrowa? 

W ramach projektu przewidziano 8 specjalistycznych badań, tj. spektroskopia fourierowska w podczerwieni FT-IR, mikroskopia optyczna w świetle VIS, radiografia cyfrowa, reflektografia w podczerwieni, fotografia w świetle sodowym, fotografia w bliskiej podczerwieni, fotografia fluorescencji wzbudzonej ultrafioletem oraz fotografia w świetle widzialnym.

– Bursztyn jest materiałem niezwykle kruchym i nietrwałym, pod wpływem światła i temperatury ulega zwietrzeniu, dlatego zabytków sztuki dawnej z tego materiału zachowało się niewiele i osiągają wysokie ceny. Nas jednak interesują odpowiedzi na postawione wcześniej, wciąż otwarte pytania. Pomóc w tym może nowoczesna technologia – mówi Joanna Harasim-Grym z pracowni konserwacji muzealiów Muzeum Gdańska. – Dzięki uzyskanym wynikom będziemy w stanie odpowiedzieć na szereg istotnych pytań na temat dokładnej budowy obiektu, materiałów z jakich jest zbudowany, zakresu i stopnia dawnych konserwacji i innych interwencji dokonywanych na przestrzeni prawie 350 lat oraz wpływu warunków przechowywania na procesy starzenia i destrukcji materiałów składających się na to dzieło sztuki. Kto wie, być może dzięki nowoczesnym technologiom odkryjemy ukrytą sygnaturę autora plakiety i okaże się, że wcale nie pochodził z warsztatu Maucherów?

Projekt „Badania interdyscyplinarne bursztynowej plakiety ozdobnej nr inw. MHMG/B/212 ze zbiorów Muzeum Bursztynu oddziału Muzeum Gdańska” realizowany będzie do końca obecnego roku. 


Informacje o obiekcie

  • Tytuł: Plakieta ozdobna
  • Autor: prawdopodobnie Christopher Maucher lub Johann Michael Maucher
  • Wymiary: 20,5 cm; szer. 28,5 cm; gł. 5,2 cm; waga 3045,8 g.
  • Miejsce przechowywania: ekspozycja stała Muzeum Bursztynu w Wielkim Młynie w Gdańsku
  • Właściciel: Muzeum Gdańska
  • Typ obiektu: Plakieta oprawiona w ramę, Gdańsk, ok. 1680 r., przypisywana warsztatowi Christophera Mauchera lub Johana Michaela Mauchera
  • Materiały: bursztyn, kość, Marienglas (tzw. selenit), folia mosiężna, rama: drewno świerkowe, konstrukcja: drewno sosnowe

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...