wtorek, 2 września, 2025

WODICZKO, KOMOJI, TYSZKIEWICZ… MNW NA ZAKUPACH

W 2023 roku Muzeum Narodowe w Warszawie wzbogaciło zbiory sztuki XX i XXI wieku o prace Krzysztofa Wodiczki, Kojiego Komojiego i Teresy Tyszkiewicz, a także o fotografie Jerzego Lewczyńskiego i Zbigniewa Dłubaka. Rozwój kolekcji jest możliwy dzięki programowi „Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Rozwój kolekcji i badania

Zbiory Sztuki Nowoczesnej MNW są konsekwentnie rozbudowywane. W 2023 roku, dzięki programowi Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej MKiDN, powiększyły się o dzieła aż pięciu artystów. Tegoroczne zakupy uzupełniają muzealne zbiory dzieł reprezentatywnych dla określonych zjawisk i tendencji artystycznych. Poszerzają też możliwości prowadzenia badań naukowych. W Zbiorach Sztuki Nowoczesnej odbywają się liczne kwerendy, realizowane przez badaczy z Polski i ośrodków zagranicznych.

Nowości dla zwiedzających

Zakupione prace ucieszą też publiczność MNW. Część z nich stanie się częścią powstającej Galerii Sztuki XX i XXI Wieku, część pojawi się w 2024 roku na wystawie czasowej „Surrealizm”. W planach są również wypożyczenia do innych muzeów, dzięki którym z dziełami zapozna się szersze grono odbiorców. Tylko w ostatnim czasie prace pochodzące ze Zbiorów Sztuki Nowoczesnej MNW pojawiły się na wystawach m.in. Zamku Królewskiego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Narodowego – Pałacu Wielkich Książąt Litewskich w Wilnie, William Morris Gallery w Londynie i Staatlichen Kunstsammlungen Dresden.

„Laska tułacza” i migracje

Jednym z zakupionych dzieł jest praca „Laska tułacza” Krzysztofa Wodiczki. Powstała w 1993 roku i była użytkowana w Paryżu przez Patricię Pireddę, imigrantkę z Włoch. Artysta nazwał swe dzieło „instrumentem ksenologicznym”, aby wyrazić egzystencjalną sytuację imigrantów. Chodzi o – jak wyjaśnia Wodiczko – „badanie relacji między tymi, którzy są traktowani jak obcy, a tymi, którzy ich w ten sposób traktują. Imigranci czy bezdomni są dla mnie ksenologami, ponieważ wiedzą, co to znaczy być obcym i mogą nas tego nauczyć”. Laska ma być narzędziem komunikacji kulturowej i wzajemnego szacunku, zaprojektowanym z myślą o osobach, które czują się wyobcowane i nie mogą opowiedzieć swojej historii. W ten artystyczny projekt wpisany jest element terapeutyczny, mający leczyć relacje i umożliwić komunikację osobom najbardziej wyobcowanym.

W blasku japońskiego księżyca

Jednym z muzealnych nabytków jest „Księżyc Sasakiego” Kojiego Kamojiego. Praca pochodzi z cyklu z lat 70. XX wieku, poświęconego nieżyjącemu przyjacielowi artysty. Przedstawienie przywołuje uniwersalne prawdy o ludzkiej egzystencji i przemijaniu, jest też próbą zaakceptowania śmierci jako nieuchronnej. Koji Kamoji przyjechał do Polski w 1959 roku po ukończeniu Akademii Sztuk Pięknych Musashino w Tokyo i trafił do pracowni Artura Nacht-Samborskiego, którego rodzina zajmowała się tłumaczeniem literatury polskiej na język japoński. Od tamtej pory mieszka i tworzy w stolicy Polski. Jego dzieła łączą w sobie tradycje japońskie i polskie.

Proces szpilkowy

Rozbudowując kolekcję sztuki nowoczesnej i współczesnej, szczególną uwagę zwracamy również na wybitne artystki. Takie, których twórczość przez lata była w cieniu, a ich historie i eksperymenty twórcze często pozostawały poza utartym kanonem. Jedną z nich jest Teresa Tyszkiewicz, której prace ukazują charakterystyczny dla jej twórczości „proces szpilkowy”. Artystka nabijała szpilkami papier, fotografie, płótno i inne obiekty, budując tym samym zapis swoich codziennych zmagań jako artystka, kobieta i matka.

Lista zakupionych dzieł

1. zespół 18 fotografii Jerzego Lewczyńskiego z lat 1956–1959 („Antyfotografia”)

2. zespół 10 fotografii Zbigniewa Dłubaka z lat 1947–1950

3. praca Krzysztofa Wodiczki „Laska tułacza” z 1993 roku

4. praca Kojiego Komojiego „Księżyc Sasakiego”, 1970–1979

5. cykl „Prac szpilkowych” Teresy Tyszkiewicz, 1984–1996

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach realizacji zadania „Rozbudowa kolekcji sztuki współczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie”.

Dział Komunikacji i Marketingu
Muzeum Narodowe w Warszawie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...

Dofinansowanie z Muzeum Historii Polsk...

Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach otrzymało kolejne dofinansowanie. M...

Pierwsze żniwa 1944. Maszyny z fabryki...

Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaprasza: W sobotę, 26 lipca, proponu...