W sierpniu 2022 r. podczas realizacji projektu ,,Wraki Zalewu Szczecińskiego 2022” został zlokalizowany wrak samolotu. Miejsce prac zostało wytypowane przez pracowników Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu po analizie wszystkich dostępnych dokumentów oraz informacji, dotyczących katastrofy samolotu B-17G o numerze płatowca 44-8046. W trakcie prowadzonych prac poszukiwawczych na Zalewie Szczecińskiem jednostka Echo 2 (firmy Escort) zlokalizowała wrak samolotu w pobliżu miejsca, gdzie Urząd Morski w Szczecinie podczas inwestycji ,,Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m” wydobył elementy amerykańskiego bombowca B-17.
Miejsce zalegania wraku zostało przebadane przez pracowników firmy Escort m.in.: sonarem holowanym, sonarem skanującym, pojazdem podwodnym ROV Falcon oraz kamerą hydro-akustyczną ARIS. Dzięki temu zostały zlokalizowane wszystkie wystające ponad dno elementy samolotu oraz zostało określone pole zalegania szczątków wraku B-17.
Jak mówi Aleksander Ostasz – dyrektor Muzeum Oręża Polskiego i kierownik projektu ,, Wraki Zalewu Szczecińskiego 2022”: ,,Bardzo byliśmy ciekawi tego, czego nie widzą sonary, tego co znajduje się wokół wraku i nie wystaje ponad dno. Sprawdzenie tego jednak wymagało zaangażowania kolejnego, bardzo specjalistycznego sprzętu. Tu z pomocą pospieszył prezes firmy Escort Arkadiusz Markowski, który zorganizował współpracę z firmą Innomar oraz Politechnika Morską w Szczecinie”
W październiku 2022 roku miejsce katastrofy samolotu przy pomocy echosondy parametrycznej SES przebadali specjaliści z firmy Innomar Technologie GmbH z Rostoku. Prace były prowadzone z jednostki Echo 2 (firmy Escort). Po raz pierwszy w Polsce został użyty najnowszy 6 przetwornikowy Innomar „sixpack” Multi-Transducer Sub-Bottom Profiler, sprzęt, który pozwala zebrać bardzo dużą ilość danych nawet w bardzo płytkich wodach. Firma Innomar opracowała zebrane dane oraz sporządziła film 3 d obszaru zalegania wraku samolotu B-17.
W grudniu 2022 roku Koło Naukowe Hydrografii Morskiej z Politechniki Morskiej w Szczecinie wykonało magnetometrem morskim SeaSpy pomiary magnetometryczne obszaru katastrofy samolotu. W dnie wokół szczątków amerykańskiego bombowca B-17 zostało zlokalizowanych kilka anomalii magnetycznych. Prace wykonał zespół w składzie: kapitan jednostki Echo 2 Tomasz Jankowski, pracownicy firmy Escort Adam Kudynowski i Kamil Cybulski, hydrograf kat. A. Grzegorz Zaniewicz oraz hydrograf kat. A. Izabela Bodus-Olkowska z Politechniki Morskiej w Szczecinie, a także studenci Koła Naukowego Hydrografii Morskiej Politechniki Morskiej: Karolina Dębowska, Natalia Szmyt, Aleksander Kulbacki, Robert Pęcherzewski i Arkadiusz Malarski.
Wrak nieznanej jednostki pływającej
Podczas prowadzonych prac jednostka Echo 2 firmy Escort przebadała wrak nieznanej jednostki pływającej, który znajduje się w pobliżu wraku amerykańskiego samolotu B-17. Wrak jest najprawdopodobniej stalowy, dość duży, ponieważ posiada wymiary 37 metrów długości na 9,5 metra szerokości. Na dzień dzisiejszy nie jesteśmy w stanie stwierdzić z jakiego okresu pochodzi ta jednostka ani jaka była przyczyna jej zatonięcia.
Partnerzy projektu:
- Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Dziedzictwo Morza,
- Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu,
- Starostwo Powiatowe w Kołobrzegu,
- Firma Escort,
- Zakład Robót Hydrotechnicznych i Podwodnych UW Service,
- Katedra Medycyny Sądowej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego,
- Muzeum Obozów Jenieckich w Żaganiu,
- Portal Polska Morska,
- Klaster Morski Pomorza Zachodniego,
- Urząd Morski w Szczecinie,
- Firma Scubatech TecLine,
- Firma Innomar Technologie GmbH z Rostoku,
- Koło Naukowe Hydrografii Morskiej z Politechniki Morskiej w Szczecinie
Apel
Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu zaprasza do współpracy wszystkie instytucje, firmy, organizacje oraz osoby, które chcą pomóc w prowadzeniu dalszych badań. Zainteresowanych prosimy o kontakt na e-mail: muzeum@muzeum.kolobrzeg.pl, alekost@wp.pl, tel. 601 402 400
Źródło: Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu