poniedziałek, 23 grudnia, 2024

2. Edycja Festiwalu Kultury Utraconej

W imieniu Dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku dr. hab. Grzegorza Berendta serdecznie zapraszam do udziału w spektaklach teatralnych w ramach trwającej 2. Edycji Festiwalu Kultury Utraconej, które odbędą się już w najbliższy weekend, w dwóch lokalizacjach. 20 maja (sobota) uczestnicy wydarzenia będą mieli okazję obejrzeć spektakl uliczny „Echa”, który zaplanowano na godz. 16:00 na Długim Targu przy Zielonej Bramie w Gdańsku. 21 maja o godz. w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, na sali konferencyjnej im. Jana Olszewskiego, na poziomie -3, na godz. 18:00 zaplanowano z kolei spektakl o Tamarze Łempickiej – „T. de Ł. Nienasycona.”

Opis spektaklu ulicznego – „Echa”

Spektakl bez słów, inspirowany książką Agnieszki Pajączkowskiej Wędrowny zakład fotograficzny, jest impresją na temat Kresów Wschodnich. Opowiada o zapomnianych miejscach, ludziach i przedmiotach. Odwołuje się do wspomnień, ale również pamięci przyszłych pokoleń.

Zdjęcia, które będą ożywać na oczach widzów, przeniosą nas do świata wielu kultur, narodowości i wyznań. Ruch sceniczny, autorstwa Natalii Iwaniec, przeprowadzi nas przez tę podróż za pomocą techniki Gaga, unikatowego języka ruchowego opracowanego przez Ohada Naharina. Natomiast muzyka, złożona m.in. z regionalnych pieśni, pomoże nam poznać inna kulturę.

Spektakl jest nie tylko opowieścią o przeszłości, ale również zaproszeniem do przyjrzenia się własnym korzeniom oraz ich roli w naszym codziennym życiu i we współczesnym świecie.

Reżyseria, scenariusz, wybór muzyki – Monika Kozłowska. Choreografię stworzyła Natalia Iwaniec. Scenografia i kostiumy – Joanna Jaśko-Sroka. Podczas spektaklu wystąpią: Justyna Orzechowska, Magdalena Pamuła/Julia Szewczyk, Justyna Wójcik, Kacper Lech, Michał Orzyłowski i Adam Plewiński

Teatr Migro – grupa powstała w 2019 r. w Krakowie z inicjatywy Moniki Kozłowskiej i Justyny Wójcik. Artyści Migro, od lat związani zawodowo z Teatrem KTO i zainspirowani jego działaniami artystycznymi, łączą zdobywane doświadczenia z interesującymi ich tematami i inspiracjami artystycznymi. Sceną Teatru Migro są ulice, place, skwery małych miasteczek i dużych miast. W przedstawieniach teatru nie ma słów: jest gest, taniec i mimika. Nazwa Migro odnosi się do wędrownego charakteru zespołów ulicznych, ale podkreśla także tematykę, którą zainteresowani są artyści teatru – migrujących społeczności, przypadkowych spotkań w naszej codziennej drodze.

Opis spektaklu – „T. de Ł. Nienasycona”

Kobieta wychowana w luksusie. Od najmłodszych lat wiedziała, czego chce. Do celu dążyła bezceremonialnie i za wszelką cenę. Czuła się wolna i wyzwolona. Wyemancypowana. Jedynie ona sama mogła decydować o sobie. Nie miała kompleksów. Ekstrawagancka. Wyniosła. Nierzadko arogancka. Chciała być i była zawsze w centrum uwagi. Królowa szalonych lat dwudziestych. Przez całe bujne życie tworzyła swoją legendę. Konfabulowała – z przyzwyczajenia lub dla uzyskania efektu, w zależności od okoliczności. Poziom jej autokreacji z pewnością stał się wzorem dla późniejszych celebrytów. Miała kochanków i kochanki, ale prawdziwie kochała jedynie pierwszego męża Tadeusza (Tade’) Łempickiego. Wielbiła bogactwo, przepych, eleganckie stroje, wystawne przyjęcia… Stworzyła swój unikalny styl w sztuce.

T. de. Ł. Nienasycona – sztuka pisana jako monodram jest swoistą psychodramą, wiwisekcją, zmyciem makijażu autokreacji i konfrontacją z rzeczywistym „Ja”. Dwie aktorki (Katarzyna Żak i Ewa Makomaska) rozgrywają konflikt w dialogu „Ja” z „Mną”. Ta fotografia wewnętrzna artystki rozbita na „pozytyw” i „negatyw” jest egzemplifikacją rozdarcia między kreowaniem własnego wizerunku a rzeczywistością. Spektakl próbuje odpowiedzieć na pytanie: czy Autoportret w zielonym bugatti przedstawia Tamarę Łempicką, czy też wyobrażenie artystki o niej samej?

Autorem spektaklu jest Blanka Konopka, wyreżyserował Artur Hoffman. Podczas spektaklu wystąpią: Ewa Makomaska oraz Katarzyna Żak. Wykonaniem scenografii, kostiumów, a także projekcjami multimedialnymi zajęli się Maja Grau i Tomasz Ciesielski. Za opracowanie muzyczne odpowiada Marcin Wasilewski, za charakteryzację zaś Łukasz Adelon Rembas.

Patronat honorowy nad Festiwalem Kultury Utraconej objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński.

Festiwal Kultury Utraconej został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji o wydarzeniu na: Festiwal Kultury Utraconej oraz Spektakle – Echa | T. de Ł. Nienasycona | Muzeum II Wojny Światowej (muzeum1939.pl)

Pozdrawiam serdecznie

dr Zuzanna Szwedek-Kwiecińska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...