Książka, poświęcona twórczości Zbigniewa K. Wołyńskiego, powstała z przekonania o konieczności przypomnienia dorobku tego wybitnego twórcy, który na wielu poziomach wykraczał poza utarte schematy funkcjonowania fotografów w dobie PRL-u i jak nikt inny potrafił łączyć świat sztuki i komercji, wnosząc niepodważalny wkład w rozwój polskiej fotografii mody i reklamy. Została ona podzielona na trzy zasadnicze części zawierające analizę twórczości, album oraz antologię autorskich wypowiedzi artysty.
W części pierwszej ukazana jest twórczość artysty w kontekście społeczno-politycznym oraz ówczesnych przemian w sztuce. Dużo uwagi poświęcono również polskiej modzie drugiej połowy lat pięćdziesiątych, temacie uwiecznianym przez Wołyńskiego. Znaczenie jego prac wybiega bowiem poza samą fotografię, a zdjęcia stanowią również unikalny materiał dla badaczy historii polskiej mody.
W albumowej części katalogu zaprezentowany został zestaw autoportretów i portretów artysty oraz prace wykonywane dla Biura Mody. Ten stosunkowo niewielki zbiór zachowanych zdjęć, fotomontaży, negatywów i szkiców jest bardzo zróżnicowany, co wynika ze specyfiki praktyki zawodowej artysty i stawianych przed nim celów.
Trzecią część książki stanowią projekty reklamowe. Jest to materiał, który poprzez wystawy zyskał stosunkowo szeroki rozgłos w środowisku branżowym. W rzeczywistości projekty te w zdecydowanej większości powstawały nie na potrzeby rynkowe, a komisji Ministerstwa Kultury i Sztuki, która co kilka lat odnawiała artyście uprawnienia do wykonywania zawodu fotografa reklamowego. W książce znajdziemy jednak przykłady nie tylko projektowo-wystawienniczej, ale także komercyjnej działalności Wołyńskiego. Zaprezentowane zostały kopie negatywów z kilku sesji wykonywanych wspólnie z żoną, Marią Wołyńską, dla zakładów odzieżowych Modena, Fryzjerskich Mistrzostw Polski czy wreszcie kilka ich realizacji reklamowych z lat osiemdziesiątych, będących świadectwem ówcześnie dokonujących się zmian w krajowej gospodarce. Dodatkiem do przedstawionych prac są fragmenty autorskich wypowiedzi Wołyńskiego, jego młodzieńcze opowiadanie czy artykuły, które ukazywały się również poza granicami naszego kraju.
- Redakcja książki: Maciej Szymanowicz
- Autorzy tekstów: Maciej Szymanowicz, Aleksandra Jatczak-Repeć, Piotr Wołyński, Zbigniew K. Wołyński
- Recenzja naukowa: dr hab. Tomasz Ferenc, prof. UŁ
- Redakcja: Daria Majewska
- Korekta: Irena Piecha/e-DYTOR
- Projekt graficzny i typograficzny: Piotr Chuchla, Julia Mirny
- Projekt okładki: Piotr Chuchla
- Projekt obwoluty: Julia Mirny
- Opracowanie techniczne fotografii: Dominika Śnieg
- Skład: Piotr Chuchla
- Druk i oprawa: Sindruk, Opole
- PL: ISBN 978-83-66433-27-4
- Liczba stron: 448
- Oprawa: twarda
- Język: polski
- Rok wydania: 2022
- Cena: 220 zł
Książka towarzyszy wystawie „Wdzięk i fantazja”. Moda i reklama w twórczości fotograficznej Zbigniewa Wołyńskiego zorganizowanej przez Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku od 25 marca 2022 do 30 czerwca 2023 roku.
- Kurator: Maciej Szymanowicz
- Kierownik projektu: Waldemar Elwart
- Współpraca i konsultacje: Piotr Wołyński
- Projekt architektoniczny: Dorota Terlecka
- Opracowanie plastyczne: Julia Mirny
- Producent: Madox – Tomasz Wiśniewski
foto: MNG, CC BY 3.0