sobota, 25 czerwca, 2022

„Wdzięk i fantazja”. Moda i reklama w twórczości fotograficznej Zbigniewa Wołyńskiego (1921-2008)

Książka, poświęcona twórczości Zbigniewa K. Wołyńskiego, powstała z przekonania o konieczności przypomnienia dorobku tego wybitnego twórcy, który na wielu poziomach wykraczał poza utarte schematy funkcjonowania fotografów w dobie PRL-u i jak nikt inny potrafił łączyć świat sztuki i komercji, wnosząc niepodważalny wkład w rozwój polskiej fotografii mody i reklamy. Została ona podzielona na trzy zasadnicze części zawierające analizę twórczości, album oraz antologię autorskich wypowiedzi artysty.

W części pierwszej ukazana jest twórczość artysty w kontekście społeczno-politycznym oraz ówczesnych przemian w sztuce. Dużo uwagi poświęcono również polskiej modzie drugiej połowy lat pięćdziesiątych, temacie uwiecznianym przez Wołyńskiego. Znaczenie jego prac wybiega bowiem poza samą fotografię, a zdjęcia stanowią również unikalny materiał dla badaczy historii polskiej mody.

W albumowej części katalogu zaprezentowany został zestaw autoportretów i portretów artysty oraz prace wykonywane dla Biura Mody. Ten stosunkowo niewielki zbiór zachowanych zdjęć, fotomontaży, negatywów i szkiców jest bardzo zróżnicowany, co wynika ze specyfiki praktyki zawodowej artysty i stawianych przed nim celów.

Trzecią część książki stanowią projekty reklamowe. Jest to materiał, który poprzez wystawy zyskał stosunkowo szeroki rozgłos w środowisku branżowym. W rzeczywistości projekty te w zdecydowanej większości powstawały nie na potrzeby rynkowe, a komisji Ministerstwa Kultury i Sztuki, która co kilka lat odnawiała artyście uprawnienia do wykonywania zawodu fotografa reklamowego. W książce znajdziemy jednak przykłady nie tylko projektowo-wystawienniczej, ale także komercyjnej działalności Wołyńskiego. Zaprezentowane zostały kopie negatywów z kilku sesji wykonywanych wspólnie z żoną, Marią Wołyńską, dla zakładów odzieżowych Modena, Fryzjerskich Mistrzostw Polski czy wreszcie kilka ich realizacji reklamowych z lat osiemdziesiątych, będących świadectwem ówcześnie dokonujących się zmian w krajowej gospodarce. Dodatkiem do przedstawionych prac są fragmenty autorskich wypowiedzi Wołyńskiego, jego młodzieńcze opowiadanie czy artykuły, które ukazywały się również poza granicami naszego kraju.

  • Redakcja książki: Maciej Szymanowicz
  • Autorzy tekstów:  Maciej Szymanowicz, Aleksandra Jatczak-Repeć, Piotr Wołyński, Zbigniew K. Wołyński
  • Recenzja naukowa: dr hab. Tomasz Ferenc, prof. UŁ
  • Redakcja: Daria Majewska
  • Korekta: Irena Piecha/e-DYTOR
  • Projekt graficzny i typograficzny: Piotr Chuchla, Julia Mirny
  • Projekt okładki: Piotr Chuchla
  • Projekt obwoluty: Julia Mirny
  • Opracowanie techniczne fotografii: Dominika Śnieg
  • Skład: Piotr Chuchla 
  • Druk i oprawa: Sindruk, Opole
  • PL: ISBN 978-83-66433-27-4
  • Liczba stron: 448
  • Oprawa: twarda
  • Język: polski
  • Rok wydania: 2022
  • Cena: 220 zł

Książka towarzyszy wystawie „Wdzięk i fantazja”. Moda i reklama w twórczości fotograficznej Zbigniewa Wołyńskiego zorganizowanej przez Oddział Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku od 25 marca 2022 do 30 czerwca 2023 roku.

  • Kurator: Maciej Szymanowicz
  • Kierownik projektu: Waldemar Elwart
  • Współpraca i konsultacje: Piotr Wołyński
  • Projekt architektoniczny: Dorota Terlecka
  • Opracowanie plastyczne: Julia Mirny
  • Producent: Madox – Tomasz Wiśniewski

foto: MNG, CC BY 3.0

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze artykuły autora