Już od ośmiu lat Żydowskie Muzeum Galicja wspólnie z partnerami, Warsaw Jewish Film Festival i Fundacją Kamera Dawida, zaprasza w czasie Festiwalu Kultury Żydowskiej na fabularne i dokumentalne filmy o tematyce żydowskiej, pokazywane w ramach przeglądu „Przestrzeń Obrazu”.
Tegoroczną edycję rozpoczniemy w niedzielę 26 czerwca o godz. 19.00 filmem “Dowód tożsamości” w reż. Mikołaja Grynberga i spotkaniem z twórcą, które poprowadzi dr Joanna Preizner. Poniedziałek to spotkanie z izraelskim kandydatem do Oscara filmem “Asia” w reż. Ruthy Pribar i filmem „Na granicy” w reż. Mano Khalil. We wtorek, w ramach Klubu Filmowego Ambasady Izraela zapraszamy na filmy “Nieortodoksyjnie”( reż. Eliran Malka) i „Sznurówki” ( reż. Jacob Goldwasser). W środę wieczor rozpoczniemy filemem “Marcowe migdały” poprzedzonym krótkim wprowadzeniem prelekcją dr Joanny Preizner, a potem zaprezentujemy cztery filmy z cyklu krótkich form Warsaw Jewish Film Festival pt. ”Polskie Historie Intymne” („Opowieść o miłości”, „W stronę światła”,„Lato 43”, „Jacek Sroka. Czeluść Działoszyc”).
Wszystkie pokazy są darmowe i będą miały miejsce w Synagodze Wysokiej, ul. Józefa 38 w sali w podziemiach.
PROGRAM
NIEDZIELA 26.06.2022
19:00 „Dowod tożsamości”, reż. Mikołaj Grynberg, Polska 2021, 40’
PL/EN
Inauguracja przeglądu filmow o tematyce żydowskiej „Przestrzeń Obrazu”
Po filmie zapraszamy na rozmowę z reżyserem. Prowadzenie: dr Joanna Preizner
Debiut reżyserski wybitnego pisarza, reportera i fotografa Mikołaja Grynberga (finalista nagrody „Nike”, laureat Warszawskiej Premiery Literackiej). Autor zbiorów opowiadań „Rejwach” i „Poufne”, najbardziej znany z przenikliwych i niezwykle szczerych rozmów z tak zwanym „drugim pokoleniem” – dziećmi i wnukami ocalałych z Holokaustu polskich Żydów „Ocaleni z XX wieku” (2012), „Oskarżam Auschwitz. Opowieści rodzinne” (2014) i „Księga wyjścia” (2018).Film jest próbą pokazania specyfiki bycia polskim Żydem, często niezrozumiałej dla osób spoza tego kręgu. Historia Polski jest wyjątkowo trudna i obfitowała w wydarzenia, które nie wydarzyły się nigdzie indziej, a miały ogromny wpływ na poczucie tożsamości wśród społeczności żydowskiej. Nie jest to jednak tylko i aż kolejny film o polskich Żydach. To obraz współczesności, uniwersalny, bo odwołuje się do pytań, z którymi mierzymy się wszyscy. O to, kim jesteśmy. O rodzinę, o nasze lęki i marzenia. O Polskę. Mikołaj Grynberg zadaje na scenie Muzeum POLIN nie tylko pytania swoim bohaterom. Także każdemu z nas.
PONIEDZIAŁEK 27.06.2022
19:00 „Asia”, reż. Ruthy Pribar, Izrael 2020, 85’
HE, RU, napisy: PL, EN
Poruszająca, intymna historia matki i córki, które dopiero w obliczu nadciągającego dramatu potrafią zbliżyć się do siebie. Tytułowa Asia, imigrantka z Rosji, pracująca jako pielęgniarka, nie znajduje czasu dla dorastającej bez ojca, krnąbrnej, nastoletniej Viki. Ich relacje odmieni niespodziewana choroba córki. W rolę Viki wcieliła się Shira Haas znana z seriali „Unorthodox” i „Shtisel”. „Asia” była w tym roku izraelskim kandydatem do Oscara.
20:30 „Na granicy”, reż. Mano Khalil, Szwajcaria / Francja 2021, 124’
AR, KUR, HE, TUR, napisy: PL, EN
Partnerem pokazu jest Instytut Francuski w Polsce.
Sero, mieszkający w kurdyjskiej wiosce na syryjsko-tureckiej granicy na początku lat 80, ma właśnie pójść do I klasy. Prowadzi beztroski żywot nieświadomego dziecka. Co tydzień, jako szabes goj, pomaga żydowskim sąsiadom, których córka darzy uczuciem jego wuja. Sero nie wie jeszcze, że sielankowa codzienność to pozory. W Syrii rządzonej przez dyktaturę nie ma miejsca dla mniejszości. Szykanowani Żydzi marzą o emigracji, ale pozbawieni obywatelstwa nie mogą wyjechać. Tymczasem we wsi zjawia się fanatyczny nauczyciel, by wpoić dzieciom ducha arabskiego nacjonalizmu, zdusić kurdyjską tożsamość i nauczyć nienawiści do Żydów. Niewinne zabawy nabiorą wkrótce złowrogiego charakteru. Oparty na przeżyciach reżysera, świetnie zagrany i zrealizowany film, w którym początkowe idylliczne obrazy krainy dzieciństwa w duchu „Amarcord” i „Cinema Paradiso” ustępują miejsca brutalnej rzeczywistości świata dorosłych. Wśród aktorów znaleźli się uchodźcy z obozów w irackim Kurdystanie.
„Neighbours” otrzymał nagrodę Film Critics Jury Prize – San Francisco Jewish Film Festival 2021 oraz Bern Film Award 2021 w kategorii Najlepszy Film 2021!
WTOREK 28.06.2022
Pokazy w ramach Klubu Filmowego Ambasady Izraela
19:00 „Nieortodoksyjnie”, reż. Eliran Malka, Izrael 2018, 99’
HE, napisy: PL
Yakov Cohen, samotny ojciec, którego córka została wydalona ze szkoły jedynie ze względu na sefardyjskie pochodzenie, decyduje się kandydować w wyborach do Rady Miejskiej w Jerozolimie. Mimo braku politycznego doświadczenia, pieniędzy i kontaktów udaje mu się praktycznie samodzielnie założyć pierwszą etniczną partię polityczną w Izraelu. Akcja filmu toczy się w latach 80-tych i jest inspirowana prawdziwą historią.
20:30 „Sznurowki”, reż. Jacob Goldwasser, Izrael 2018, 98’
HE, napisy: PL
„Sznurówki” to historia skomplikowanej relacji między starzejącym się ojcem i jego wymagającym szczególnej troski synem, którego ojciec opuścił przed laty. 60-letni Reuben zmaga się z chorobą nerek, a jego syn, Gadi pragnie być dawcą i oddać jedną nerkę, aby uratować życie ojca. Jednak komitet obradujący w sprawie transplantacji nie zgadza.
ŚRODA 29.06.2022
18.00 „Marcowe migdały”, reż. Radosław Piwowarski, Polska 1989, 89’
PL, napisy: EN
Wprowadzenie: dr Joanna Preizner. W ramach cyklu „(Nie)rozłączni. Trudne tematy w relacjach polsko-żydowskich”
Wiosna 1968 roku, małe miasteczko gdzieś na Dolnym Śląsku. Maturzyści z miejscowego liceum organizują prywatki, zakochują się, chodzą na wagary, ściągają na klasówkach i, wbrew szarzyźnie i absurdom PRL – cieszą się życiem i młodością. W ich egzystencję nagle i brutalnie wdziera się Marzec, stawiając ich przed koniecznością opowiedzenia się po którejś ze stron politycznego sporu, niszcząc przyjaźnie i zmuszając do trudnych pożegnań.
Partnerzy: Instytut Judaistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, Warszawski Festiwal Filmów o Tematyce Żydowskiej, Fundacja Kamera Dawida, New Eastern Europe
20.00 Krótkie formy Warsaw Jewish Film Festival: Polskie Historie Intymne
PL, napisy: EN
• „Opowieść o miłości”, reż. Rafał Bryll, Polska 2021, 38′
Miłość Żydówki i Polaka, piękne chwile, wojna i mrożące krew wydarzenia. Bogdan Jastrzębski – Sprawiedliwy wśród Narodów Świata, wraca do czasów Wojny, kiedy zakochał się w tej jedynej, na całe życie – Krystynie Geisler, Żydówce. Pierwsze randki, nieśmiałe pocałunki, dramat Żydów w częstochowskim getcie oraz brawurowa akcja na ulicach Częstochowy, tuż pod okiem Niemców, która była jedyną możliwością ocalenia życia ukochanej Bogdana. Udało się, żyli długo i szczęśliwie.
• „W stronę światła”, reż. Beata Hyży-Czołpińska, Polska 2020, 27′
Joanna, wychowana przez babcię w duchu ortodoksyjnego prawosławia, skończyła studia w Londynie i wróciła do małego podlaskiego miasteczka, miejsca swojego urodzenia. Wiedziała, że skazuje się na „intelektualną pustynię”, ale czuła, że ma tu do odegrania pewną rolę. Jaką? Nazywa to poszukiwaniem prawdy. Bada historię pogranicza, swojej miejscowości i ludzi, którzy tu kiedyś żyli. Nie jest jej łatwo. Próby zatrudnienia się w miejscowej szkole czy Domu Kultury zakończyły się fiaskiem. Pracuje z młodzieżą jako wolontariuszka. Żyje na pograniczu światów – realnego, w którym wciąż szuka swojej tożsamości, i tego, którego już nie ma; świata kryńskich Żydów, o których pamięć przywraca w pracy z młodzieżą.
• „Lato 43”, reż. Aneta Bussold, Polska 2020, 27′
Lato 1943, polska wieś. Ciężarna Zosia i jej matka ukrywają Żydówkę, przyjaciółkę Zofii. Sytuacja komplikuje się, gdy rodzi się dziecko. Czy przyjaźń i ludzkość zostaną uratowane w sytuacji zagrażającej życiu? Opowieść oparta na prawdziwych wydarzeniach.
• „Jacek Sroka. Czeluść Działoszyc”, reż. Jarosław Migoń, Polska 2020, 11′
„Jacek Sroka. Czeluść Działoszyc” to projekt, w którym wybitny artysta opowiada o swoim obrazie. Poruszające wyznanie prowadzi od emocji, które przed laty wzruszyły dziecko, po zrealizowany kilkadziesiąt lat później artystyczny imperatyw. Zagłada żydowskich Działoszyc przechowana w pamięci i w sztuce. Film jest refleksją nad tragedią strasznego czasu.