Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku zdecydowało się dać drugie życie olbrzymiemu banerowi, który przez długie lata zalegał w magazynie. Chodzi o grafikę, w której wykorzystano motywy z dzieła Henryka Uziembło zatytułowanego „Zaślubiny Polski z morzem”, przechowanego w zbiorach NMM. W tym temacie niezwykłymi krawieckimi umiejętnościami i kreatywnością wykazała się Spółdzielnia Socjalna ZEROBAN, która w kilka dni z bezużytecznego elementu reklamowego stworzyła oryginalne i unikatowe torby. Okazją do wspólnej akcji jest zbliżająca się 103. rocznica powrotu Rzeczypospolitej nad Bałtyk.
Moda na upcykling
Upcykling, czyli proces przetwarzania wtórnego odpadów staje się coraz bardziej popularny. Dzięki tej formie odzysku powstają wyroby o wartości wyższej, traktowane jako wartościowe surowce. Od lat tego typu działaniom poświęca się Spółdzielnia Socjalna ZEROBAN z Gdańska.
– Chcemy zaspakajać potrzeby ludzi i firm, szukających możliwości włączenia w swoje codzienne życie prospołecznych postaw oraz chcących być świadomymi konsumentami w myśl idei zero waste – mówi Patrycja Surowiec, członkini zarządu Spółdzielni Socjalnej ZEROBAN.
Uziembło pocięty na kawałki
Okazuje się, że przerobienie baneru z grafiką przedstawiającą zaślubiny Polski z morzem nie należało do skomplikowanych.
– Mieliśmy do czynienia z prostym, ale za to oryginalnym wzorem. Na początku pocięliśmy baner na odpowiedniej wielkości kawałki, potem dopasowaliśmy wzory, tak aby nie wprowadzać chaosu i zachować pamiątkową treść lub cząstki wyrazów. Na końcu dopasowaliśmy kolory nitek i dodatków – uzupełnia Patrycja Surowiec. W efekcie powstało 11 toreb, które zgodnie z ideą upcyklingu nie tylko cieszą oko, ale przede wszystkim są bardzo trwałe i praktyczne.
Ekonomia społeczna z myślą o innych
Muzealnicy podkreślają, że celem realizacji upcyklingowego projektu była promocja postawy zero waste i fair trade oraz idei ekonomii społecznej i wsparcie lokalnej przedsiębiorczości.
– Dziś już wiemy, że nie warto wyrzucać. Poprzez tak proste działanie pomagamy również osobom wykluczonym z rynku pracy, które na co dzień tworzą Spółdzielnię Socjalną ZEROBAN – tłumaczy Marek Jankowski, kierownik Działu Promocji NMM.
Uszyte torby trafią teraz do muzealnych gości.
– Chcemy podzielić się wytworzonym dobrem i przekazać je dalej, tak aby idea wtórnego przetwarzania odpadów stała się inspiracją dla innych – dodaje Marek Jankowski.
Torby można wygrać biorąc udział w konkursach ogłaszanych na muzealnych profilach Instagram oraz Facebook.