25 stycznia 2024, godz. 18.00
Rozwój kina hollywoodzkiego jest nierozerwalnie związany z systemem gwiazdorskim, łączącym postacie aktorek i aktorów ze strategiami realizacyjnymi wielkich wytwórni filmowych. Badaczka Hillary A. Hallett określa początek ery producenckiej mianem „Pickfordowskiej rewolucji”, gdyż to właśnie z Mary Pickford podpisano pierwsze kontrakty. Ta amerykańska aktorka, a także współzałożycielka wytwórni United Artists, była również symbolem zmian dokonujących się w przemyśle filmowym oraz kulturze popularnej. Fotografie Pickford oraz innych gwiazd ekranu były publikowane w magazynach branżowych i dodatkach ilustrowanych do prasy codziennej, wraz z informacjami o ich karierze i życiu prywatnym, składając się na tak zwane „nowe rytuały sławy”.
Z fotosów można odtworzyć zarówno przebieg karier gwiazd Hollywoodu, jak i sposoby ich funkcjonowania w sferze publicznej, masowej i komercyjnej pierwszych dekad XX wieku. Bliższy ogląd wystylizowanych wizerunków rodzi jednocześnie pytania o to, kogo i dlaczego nie pokazywano ze względu na rasę, przynależność etniczną czy klasową. Albo o to, które szczegóły biograficzne ukrywano lub eliminowano z publicznej narracji, by nie zakłócały modelowych obrazów sław. Kwestie te powracały w projektach artystycznych i filmowych poddających reinterpretacji historię kina hollywoodzkiego i towarzyszące mu zjawiska.
Wykład będzie ilustrowany materiałami fotograficznymi i filmowymi.
Prowadzenie:
prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz – filmoznawczyni, pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się kinem współczesnym, problematyką tożsamości kulturowej oraz twórczością kobiet w filmie, fotografii i sztuce. Wyrazem jej zainteresowań są publikacje: W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter (2001), Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek (2010), Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej (2022). Ponadto autorka książek o Dereku Jarmanie, polskich debiutach filmowych lat 90., a także monografii Oblicza kina queer (2014). W latach 2015–2018 koordynatorka projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki: „Pionierki z kamerą. Kobiety w kinie i fotografii w Galicji 1896–1945”. Jako stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2015 roku prowadziła badania, których efektem jest książka Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918–1939 (2016). Członkini Rady Muzeum Fotografii w Krakowie.
Ważne informacje:
• Miejsce: MuFo Rakowicka, ul. Rakowicka 22A
• Cena: 5 PLN
• Zapisy możliwe od 3 stycznia przez system rezerwacji online: bilety.mufo.krakow.pl, mailowo pod adresem bilety[at]mufo.krakow.pl oraz pod numerem telefonu 12 3957042 wew. 1226. Rezerwacja telefoniczna możliwa od wtorku do niedzieli w godzinach otwarcia Muzeum.
Muzeum Fotografii