sobota, 18 maja, 2024

To, co dzikie, nie ma słów. Michał Korta

Wystawa fotografii Michała Korty w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie

W świecie, który nigdy nie zasypia, kryją się niezwykłe historie i piękno ujawniające się tylko nocą. Prezentowana w Międzynarodowym Centrum Kultury wystawa To, co dzikie, nie ma słów. Michał Korta jest zbiorem intrygujących nokturnowych fotografii i opowieścią o przekraczaniu granic, zmysłach, świecie zwierząt (i ludzi).

The Shadow Line

Czy nocne spotkania człowieka ze zwierzętami mogą prowadzić do symbiotycznego porozumienia? Jak w posthumanistycznym świecie snuć refleksję o dzikiej przyrodzie? W prezentowanym na wystawie projekcie The Shadow Line (2012–2024) Michał Korta eksploruje uniwersum zwierząt, fotografuje je po zmroku w ich naturalnym otoczeniu. To portrety nocnych myśliwych przemierzających lasy, pola i wsie w poszukiwaniu pożywienia czy schronienia oraz dzikich stworzeń, które musiały przystosować się do życia w środowisku zdominowanym przez ludzi.

Eksponowany w średniowiecznych piwnicach MCK cykl zdjęć to zapis doświadczenia umiejętnie przełożonego przez artystę na język wizualny. – Projekt jest utrzymany w nurcie posthumanizmu, bo człowiek nie jest już jednostką centralną w świecie przyrody. Formalnie próbowałem znaleźć własny język imitujący język zwierząt. Chciałem zastosować nieostrości, poruszenia. Na równych prawach fotografować zwierzęta szerokokątnym obiektywem, w zupełnym przeciwieństwie do fotografii w stylu „National Geographic” – wyjaśnia Korta. – Intuicyjnie próbowałem szukać języka, którego nie rozumiemy, gdyż nigdy nie będziemy w stanie komunikować się ze zwierzętami na takim poziomie, jak komunikujemy się z ludźmi. Chciałem tę niewiadomą zasugerować przypadkami i innymi technikami, już czysto fotograficznymi.

Wystawa składa się z kilku elementów: ziarniste, „poruszone” ujęcia zwierząt i fragmentów natury oraz sytuacyjne stopklatki wykonane w trakcie nocnych wędrówek przeplatają się z precyzyjnymi studyjnymi zdjęciami zwierzęcych czaszek. Sfotografowane na ultraczarnym tle zmieniają się w niemal rzeźbiarskie formy i jednocześnie wprowadzają refleksję o przemijaniu. W obliczu tego, co ostateczne, wszyscy jesteśmy zwierzętami.

Korta w swojej pracy używa zarówno sprzętu analogowego, jak i cyfrowego, a nawet telefonu komórkowego. Jego fotografie zrobione nocą lub w bardzo ciemnych warunkach charakteryzują się specyficznym, niepokojącym nastrojem. Wymagały precyzji w ustawieniach aparatu oraz kreatywności w wykorzystaniu ograniczonego oświetlenia, co sprawia, że

stanowią fascynujące pole do eksploracji. To zdjęcia wypełnione emocjami – są tu spokój i gwałtowność, ukłucie i poruszenie. Rozmyte, „widmowe”, niekiedy nawet bliskie abstrakcji kontury wymuszają skupienie i „wsłuchanie się” w czarno-białe obrazy.

Poprzednia prezentacja prac artysty w MCK – Balkan Playground – miała miejsce w 2017 roku. Korta, uważny obserwator bałkańskiej rzeczywistości, starał się wtedy uchwycić na zdjęciach skomplikowaną tożsamość regionu i atmosferę świata zawieszonego między przeszłością a teraźniejszością.

Wystawę To, co dzikie, nie ma słów można oglądać w średniowiecznych piwnicach MCK od 25 kwietnia do 2 czerwca 2024 roku.

Michał Korta (1975) – nagradzany fotograf portretowy i dokumentalista. Należy do nowego pokolenia twórców, dla których ukazywanie miejsc i ludzi jest nierozerwalnie związane z tłem społecznym, historycznym czy emocjonalnym. W 2015 roku portal Art Verseed zaliczył go do grona pięciu najciekawszych fotografów Europy Środkowo-Wschodniej. Współpracuje z magazynami, agencjami oraz galeriami, czasami również z organizacjami humanitarnymi. Poza Polską realizował projekty w Azji Środkowej, USA, Izraelu, Afryce i na Bałkanach. Jest wykładowcą fotografii w Polsce i Szwajcarii, a także dyrektorem zarządzającym Kowalsky Gallery w Bochni.

Wystawa zorganizowana przez Międzynarodowe Centrum Kultury

Koncepcja programowa MCK: Agata Wąsowska-Pawlik, dr Łukasz Galusek

Kuratorka: Natalia Żak

Aranżacja plastyczna: Patrycja Ochman-Tarka, Paulina Ochman

Produkcja wystawy: Dorota Kosiec

Tłumaczenie na język angielski: Sabina Potaczek-Jasionowicz

Redakcja i korekta w języku polskim: Paulina Sweet

Montaż: Emanuel Mróz, Jakub Wójtowicz

Oświetlenie: Mariusz Gąsior, Michał Warmusz

Identyfikacja wizualna: Kuba Sowiński

Projekt photobooka: Michał Korta, Krzysiek Orłowski, Kuba Sowiński

Współpraca: Joanna Biegacz, Olaf Cirut, Ewa Czarnecka, Magdalena Grabias, Joanna Hojda-Pepaś, Robert Karwowski, Agata Klejzerowicz, Dorota Korohoda, Daniel Krawczyk,

Paulina Małochleb, Antoni Michalik, Paulina Orłowska-Bańdo, Łukasz Pieróg, Agnieszka Sachar, Anna Sawłowicz, Klaudia Słupek, Karolina Wójcik

Przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Partner wystawy: Miesiąc Fotografii

Patroni medialni wystawy: Dziennik Polski, SzerokiKadr.pl, ArtInfo.pl

Stali patroni medialni: Telewizja Kraków, Radio Kraków, Radio Kraków Kultura, Kraków Culture – Karnet, Herito

Dorota Korohoda

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i życiu. ...

WIKTORIA DUBOWIK / MALARSTWO, BATIK

Zapraszamy serdecznie na wernisaż malarstwa ukraińskiej artystki Wiktorii Dubow...

Nie połamać języka!!!

Już w piątek tłumaczka i filolog Beata Bednarowska będzie gościła w Poznaniu. ...

Chłop-niewolnik? Katalog wystawy

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie Ul. Dwo...

OTWARCIE SEZONU LETNIEGO W SZYMBARSKIM...

28 kwietnia 2024 Skansen w Szymbarku Rejestracja Zapraszamy w niedziel...