Po 22 latach obecności na rondzie de Gaulle’a w Warszawie najsłynniejsza Palma w Polsce staje się częścią domeny publicznej, wchodząc do kolekcji Muzeum i stając się własnością wszystkich osób zamieszkujących Warszawę.
Praca „Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich” znana jest publiczności jako Palma przy rondzie gen. Charlesa de Gaulle’a. Dzieło Joanny Rajkowskiej to więcej niż sama Palma: to także społeczne archiwum Palmy, niezwykle bogaty materiał badawczy i audiowizualny, dostępny online.
Palma zostaje włączona do kolekcji Muzeum dzięki darowiźnie egzemplarza dokonanej przez autorkę pracy, Joannę Rajkowską. Obiekt wymaga jednak renowacji, dlatego jesienią przejdzie generalny remont. Prace mają zakończyć się wraz z otwarciem nowej siedziby Muzeum. Remont warszawskiej Palmy, obejmujący wymianę liści i kory oraz konserwację stalowej konstrukcji rzeźby, jest finansowany ze środków programu Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2024” pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Nowy wygląd Palmy to efekt zaangażowania i współpracy wielu osób i instytucji, w tym artystki, zespołu konserwacji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, pracowników Wydziału Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej oraz ambasady polskiej w Ankarze. Remontowi Palmy towarzyszyć będą wydarzenia publiczne, które poszerzą kontekst prac montażowo-konserwacyjnych prowadzonych na rondzie de Gaulle’a. Wśród zaplanowanych działań znajdują się:
- Spotkanie z artystką w ramach jej wystawy indywidualnej “Ślepowrony” w galerii lokal_30, zaplanowane na 5 października
- Spotkanie wszystkich osób zaangażowanych w 24-letnią historię projektu (w tym mieszkańców miasta Warszawy), które odbędzie się w audytorium nowej siedziby Muzeum 13 listopada 2024 roku.
Specjalne podziękowania dla partnerów: Wydziału Inżynierii Materiałowej Politechniki Warszawskiej, Ambasady RP w Ankarze, Tramwajów Warszawskich oraz wszystkich osób i instytucji zaangażowanych w projekt na przestrzeni ostatnich 22 lat.
Dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2024 pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Przemek Rydzewski