Zapraszamy na wystawę Aura Rosenberg. Pomniki też się zakochują – 29 listopada. godz. 18:00, ms1
Aura Rosenberg bada życie wewnętrzne pomników z różnych epok i ich związki. Przestrzeń pomiędzy nimi to także przestrzeń między nami. Nasze prywatne tęsknoty wpisują się w historię powszechną, w której starożytne mitologie konfrontują się ze współczesnością. Artystka stawia pytania o tę wspólną sferę: czym jest dzisiaj przestrzeń publiczna? Do kogo należy? Jaki jest scenariusz dla jej głównych bohaterów: pomników i rzeźb?
W ostatnich latach Aura Rosenberg eksperymentuje z wydrukami soczewkowymi, tworząc serie łączące obrazy współczesne z klasyczną ikonografią zaczerpniętą z mitologii greckiej i rzymskiej. Cykl Pomniki też się zakochują to czarno-białe kompozycje, w których fotografie klasycznych i neoklasycystycznych rzeźb przechodzą płynnie w znalezione w Internecie zdjęcia zmysłowych postaci współczesnych aktorów. Tym samym artystka nawiązuje do starogreckiej opozycji między apollińskim a dionizyjskim. Zwraca uwagę na niekonsekwencje interpretacyjne „czysto białych” artefaktów archeologicznych – kanonów piękna, płci, erotyki i wzniosłości. Pokazuje, że wszystko zależy od kontekstu. Muzea sublimują zmysłowe, erotyczne obrazy w czysto estetyczne. Na wystawie pojawiają się więc słynne przedstawienia: Herkules i Afrodyta, Prometeusz, Głowa Herkulesa i Lukrecja. Rosenberg przypomina, że monochromatyczne marmurowe posągi, znane nam z muzeów i wycieczek, były pierwotnie malowane na kolorowo, polichromowane.
Rosenberg przygotowała także prace na temat współczesnych rzeźb z Dzielnicy Finansowej jej rodzinnego Nowego Jorku: popularnych Charging Bull (Szarżującego byka) i Fearless Girl (Nieustraszonej dziewczynki). Psychologiczne napięcie pomiędzy dwiema rzeźbami zainspirowało ją do stworzenia serii rysunków i wydruków soczewkowych. Szarżujący byk i nieustraszona dziewczynka stały się w niej bohaterami mitologicznej opowieści o labiryncie, przywołując nie tylko słynną klasyczną ikonografię mitu o Minotaurze, ale także dialogując z kultem Pabla Picassa. Wątek ten powraca w najnowszym filmie Rosenberg The Space Between Us (Przestrzeń między nami), zrealizowanym w 2024 we współpracy z pisarką i reżyserką Veronicą Gonzalez Peñą. Jednocześnie wystawa nie zapomina o innej mitycznie „intersubiektywnej” postaci: Jednorożcu, który pojawia się od starożytności na całym świecie i we wszystkich cywilizacjach, w tym także w Łodzi – jako najczęściej omawiana rzeźba w miejscu zwanym Przesiadkowem.
Kuratorka: Barbara Piwowarska