sobota, 13 września, 2025

Axentowicz. Dziedzictwo artysty

W dniu 2 marca 2024 roku w Kasztelu w Szymbarku, Oddziale Muzeum – Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach, miało miejsce uroczyste przekazanie kolekcji Teodora Axentowicza, połączone z wernisażem wystawy pn. „Axentowicz. Dziedzictwo artysty”. Jest to pierwsza w Polsce wystawa stała w całości poświęcona małopolskiemu artyście w 165 rocznicą jego urodzin.

Teodor Axentowicz urodził się 13 maja 1859 w węgierskim Braszowie. Wywodził się ze szlacheckiej rodziny polskich Ormian herbu Gryf. Jego ojciec Deodat Axentowicz był austriackim urzędnikiem, a matka Agnieszka (pierwsza nie ormianka w rodzinie) pochodziła z węgierskiej rodziny Plutarchów. W 1862 roku rodzina Axentowiczów przeniosła się do Lwowa. Po ukończeniu szkoły w 1877 roku młody artysta podjął kształcenie na Politechnice Lwowskiej. Wybór ten szybko okazał się pomyłką. W 1878 Axentowicz wyjechał do Monachium, gdzie podjął studia na a tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Gabriela von Hackla, Aleksandra Wagnera i Gyula Benczura, malując zgodnie z ówczesnym duchem realistyczne sceny rodzajowe. W latach 1882 – 1895 przebywał w Paryżu, gdzie uczęszczał do pracowni Emila Augusta Carolusa-Durana. W roku 1891 artysta został przyjęty do Société Nationale des Beaux-Arts i otrzymał prestiżową nagrodę: Złote Palmy Akademii. W 1892 roku Axentowicz wyjechał do Londynu, gdzie otrzymał zgodę na kopiowanie dzieł Van Dycka, Reynoldsa, Velázqueza, Gainsborougha czy Romneya. Ceniony w Londynie i Paryżu jako portrecista, wykonał „Portret Sary Bernhardt” i słynnej z urody Henrietty Fouquier, które zdobyły duże uznanie i uczyniły Axentowicza wziętym portrecistą. Pierwszą nagrodę na salonie londyńskim oraz złoty medal w Wilnie Axentowiczowicz otrzymał za portret Izy Giełgud, córki Adama, którą malarz poślubił w 1893 roku.  Artysta cieszył się uznaniem także rodziny cesarskiej oraz samego Franciszka Józefa, od którego otrzymał nagrodę za wybitne osiągnięcia w zakresie sztuk pięknych. Artysta współpracował z wiedeńskim pismem „Ver Sacrum” oraz zasiadał w komitecie restauracji Katedry Wawelskiej. W 1896 wykonał projekt witraża dla katedry ormiańskiej we Lwowie (niezrezlizowany), a także współpracował przy „Panoramie Racławickiej” z Wojciechem Kossakiem i Janem Styką.  W 1895 roku został powołany na  profesora zreformowanej przez Fałata krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych (1895 – 1934), następnie dwukrotnie wybrany na rektora krakowskiej ASP (1910 i 1927/28). W tych latach Axentowicz należał do komitetu nadzorczego nad zbiorami Muzeum Narodowego w Krakowie.

W 1923 roku został odznaczony przez prezydenta Rzeczpospolitej Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polskiej I klasy, a w 1929 roku medalem Dziesięciolecia Odrodzonej Polski. W tym samym roku podczas Wystawy Krajowej w Poznaniu został odznaczony Wielkim Złotym Medalem. Po przejściu na emeryturę (1934 roku) artysta został mianowany profesorem honorowym Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, zaś 11 listopada 1936 roku został odznaczony Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą i Wielką Wstęga Orderu Odrodzenia Polski. Zmarł 26 sierpnia 1938 roku w Krakowie w wieku 79 lat.

Historia pozyskania kolekcji zaczęła się, pod koniec kwietnia 2023 roku, kiedy za sprawą rekomendacji Dyrekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, Pani Katarzyna Szepieniec Dyrektor Muzeum – Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach nawiązała kontakt ze spadkobiercami spuścizny po Teodorze Axentowiczu. Po otrzymaniu oferty od spadkobierców, następnie zebraniu opinii historyków sztuki oraz konserwatorów, gorlickie Muzeum zwróciło się do Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego Województwa Małopolskiego oraz Zarządu Województwa z wnioskiem o wsparcie finansowe w celu zakupu pierwszych obiektów z kolekcji tego artysty. W związku z przypadającym 40-leciem działalności Galerii Sztuki Dwór Karwacjanów, siedziby głównej Muzeum, jesienią ub.r. Zarząd Województwa podjął uchwałę o przekazaniu środków na zakup szkiców oraz obrazu olejnego ze spuścizny po Teodorze Axentowiczu do zbiorów muzealnych Muzeum – Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach. Po sfinalizowaniu zakupu, rodzina artysty podjęła decyzję o sfinansowaniu kosztów sprowadzenia całego zbioru do Szymbarku.

Całość spuścizny pod T. Axentowiczu składa się z depozytu należącego do rodziny artysty, zbioru niezinwentaryzowanych jeszcze obiektów przekazanych przez spadkobierców na przechowanie, a przede wszystkim z kolekcji obrazów, pasteli rysunków oraz mebli, przeznaczoną do zakupu. Na zakup tej części Zarząd Województwa Małopolskiego przyznał 1’ 800 000 złotych. Wartość tego zakupu w perspektywie przyszłych badań nad twórczością T. Axentowicza przekracza jednak wszelkie wyceny. Wyjątkowość tej kolekcji wychodzi bezpośrednio z jej proweniencji, gdyż została nabyta bezpośrednio od rodziny artysty. Poza oczywistą wartością obrazów, pasteli oraz szkiców, na szczególną uwagę zasługują meble i przedmioty osobiste, które stanowiły sztafaż w wielu dziełach artysty, a także można je rozpoznać na archiwalnych zdjęciach z mieszkania Teodora Axentowicza.

Uroczystość przekazania kolekcji szczęśliwie zbiegła się z pełnym rokiem objęcia przez Panią Katarzynę Szepieniec stanowiska Dyrektora Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach. Pani Dyrektor podkreśliła podczas otwarcia wystawy, że nie ma lepszego prezentu dla dyrektora muzeum jak zakup tak wspaniałego zbioru. Zakup ten stał się kołem zamachowym w rozwoju gorlickiego Muzeum. Dalsze plany związane z pozyskaniem kolekcji, skupiają się wokół nawiązania współpracy z ekspertami w dziedzinie historii sztuki, historykami oraz konserwatorami, a także w ośrodkami naukowymi i polskimi muzeami. Dlatego przed Muzeum jeszcze długa droga, ale jak podkreśla Katarzyna Szepieniec jest przekonana, że zostanie uwieńczona wspaniałymi efektami w postaci wystaw, badań, publikacji, a z czasem pełnego opracowania dziedzictwa Teodora Axentowicza, na które z pewnością zasługuje. W tej całej historii najistotniejszy jest jednak fakt, iż otwarcie wystawy stałej stanowi uhonorowanie postaci Teodora Axentowicza w 165 rocznicą jego urodzin przypadająca na dzień 13 maja 2024 roku.

W uroczystości otwarcia wystawy wzięło udział wielu dostojnych gości i oficjeli, m.in. Pani Magdalena Pietruszka – kierownik Oddziału Wydziału Polityki Społecznej Delegatury w Nowym Sączu Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie, reprezentująca Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Pani Magdalena Mordarska – Radna Sejmiku Województwa Małopolskiego, Pani Maria Gubała – Starosta Powiatu Gorlickiego, Pan Witold Kochan- Przewodniczący Rady Powiatu, Przewodniczący Rady Miasta – Pan Robert Ryndak, Pani Beata Mikruta – Kawa – Radna Urzędu Miasta Gorlice, Pan Zachariasz, Bohosiewicz – przedstawiciel Armenian Fundation oraz rodzina spadkobierców Teodora Axentowicza. Część oficjalną uświetnili swoimi wystąpieniami Pani Monika Gubała – Dyrektor Departamentu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, która odczytała list gratulacyjny od Pani Iwony Gibas – Członka Zarządu Województwa Małopolskiego, Pani Jadwiga Wójtowicz  – Radna Sejmiku Województwa Małopolskiego, Pan Jan Kieniewicz – prawnuk Teodora Axentowicza, dr Anna Król  – historyk sztuki, muzealnik, m.in. starszy kustosz i kurator w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, oraz kuratorka wielu wystaw w tym kilku poświęconym Axentowiczowi, a także dr Franciszek Wasyl z Ośrodka Badań nad Kulturą Ormiańską w Polsce, przy Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie.

Zdjęcia z imprezy przekazania kolekcji po T. Axentowiczu -2.03.2024 Kasztel w Szymbarku – fot. Barbara Zasowska

Fotorelacja cd: https://muzeon.pl/axentowicz-dziedzictwo-artysty-pierwsza-wystawa-stala-w-165-rocznice-urodzin-teodora-axentowicza-fotorelacja/

Dotychczasowa działalność merytoryczna muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach od lat jest związana z badaniami nad kulturą Rusinów Karpackich. Plany utworzenia ośródka badań fenomenem tej kultury, bezsprzecznie związane są także z kulturą huculską, którą z wyboru fascynował się Teodor Axentowicz. Podkreślenia wymaga także ormiańskość artysty, która dotąd jedynie wspominana w biogramach ma ogromne znaczenie dla kultury polskiej. Nadal mało się mówi o całej plejadzie wybitnych postaci w historii i w kulturze polskiej o ormiańskim pochodzeniu, w tym samego Ignacego Łukasiewicza czołowej postaci w historii ziemi gorlickiej. Na uwagę zasługuje także film dokumentalny „Ormianie”, którego autorem jest gorliczanin, szef gorlickiej telewizji Pan Maciej Trybus. Przedpremierowy pokaz tego filmu miał miejsce w lutym 2023 r w Ośrodku Badań nad Kulturą Ormiańską. Najciekawsze są jednak opracowania historyków badających początki Ormian w Polsce, którzy nadal dyskutują nad ormiańskim pochodzeniem znamienitego krakowskiego rodu Karwacjanów, założycieli miasta Gorlice i pierwszych właścicieli Dworu Karwacjanów, obecnej siedziby głównej muzeum w Gorlicach. 

materiał oprac. Katarzyna Szepieniec

Wystawa stała „Axentowicz. Dziedzictwo artysty” jest dostępna dla publiczności od 5 marca 2024 roku w Ośrodku Konferencyjno – Wystawienniczym „Kasztel” w Szymbarku, zwanym przez historyków sztuki „Perłą polskiego renesansu”, dawnej siedzibie rodu rycerskiego Gładyszów (herbu Gryf).

Ekspozycja udostępniona jest zwiedzającym w dniach:

maj-wrzesień

wtorek-piątek – godz. 9-16.30

sobota-niedziela – godz. 10-17.30

październik, kwiecień

wtorek-niedziela – godz. 9-15.30

listopad-marzec

wtorek-sobota – godz. 9-15.30 niedziela – nieczynne

Katarzyna Szepieniec
Dyrektor
Muzeum – Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Wystawa „Podzespoły czyli wnętrze Star...

Muzeum Przyrody i Techniki im. Jana Pazdura w Starachowicach zaprasza na wernis...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...