Dobiega końca przebudowa zabytkowego dworca kolejowego w Białymstoku. Zakończenie inwestycji planowane jest na październik, ale najprawdopodobniej pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z dworca już w czasie wakacji.
W trakcie przebudowy przywrócono pierwotny wystrój wnętrza, które wygląda teraz tak, jak w 1910 roku. Wyburzona została antresola i pochodząca z lat 80 – tych przybudówka. Budynek odzyskał historyczny wygląd, a jednocześnie jest w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
„Na podstawie kilkunastu komisji konserwatorskich, mających na celu ustalanie kolejnych etapów prac, licznych konsultacji merytorycznych w urzędzie i obiekcie, jakie odbyliśmy podczas odtwarzania powstającej koncepcji dworca PKP w Białymstoku, nawiązującej w całości jak i w detalu do obiektu z przełomu XIX i XX w. mogę stwierdzić, że będzie to zabytek bardzo reprezentacyjny, jedna z pereł zabytkowych naszego regionu i kraju. Jestem przekonana, że ta pewnego rodzaju kreacja konserwatorska, ustalona w dużym zakresie m.in. na podstawie źródeł ikonograficznych będzie nie tylko świadectwem minionej epoki ale i dowodem, że dworzec kolejowy może jednocześnie służyć pasażerom jak i stanowić przystanek na szlaku najpiękniejszych zabytków w Polsce z okresu zaborowego, stanowiąc jego ważną część”.
Prof. Małgorzata Dajnowicz, Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków
Dworzec kolejowy w Białymstoku został wybudowany około 1862 roku, równolegle z uruchomieniem linii kolejowej Warszawa – Petersburg. Pod koniec XIX wieku, w związku z rosnącą liczbą podróżnych, konieczna była rozbudowa dworca. W tym okresie białostocki dworzec uznawany był za jeden z najbardziej eleganckich dworców położonych przy trasie Kolei Warszawsko-Petersburskiej. Stacji kolejowej nie oszczędziły wojenne zawieruchy – obiekt został zniszczony podczas I i II wojny światowej. Był kilkakrotnie odbudowywany oraz częściowo przekształcany i dostosowywany do aktualnych potrzeb i funkcji, tracąc tym samym pierwotny zamysł architektoniczny.
„Dobiegająca końca przebudowa dworca kolejowego w Białymstoku jest częścią ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego w całym kraju zmodernizujemy i wybudujemy od podstaw łącznie prawie 200 dworców kolejowych. Warto podkreślić, że ponad połowę z nich stanowią obiekty zabytkowe, które dzięki inwestycjom PKP S.A. odzyskują dawny blask i stają się wizytówkami miejscowości, w których się znajdują”.
Małgorzata Zielińska, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.
Paulina Borodziuk, oprac. red.