Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019, wszystkie podmioty publiczne (w tym także muzea) muszą zadbać, by publikowane przez nich w Internecie treści były dostępne cyfrowo. Czy ten obowiązek dotyczy też postów publikowanych na portalach społecznościowych?
W ustawie czytamy m.in.:
Jak informuje Główny Specjalista do spraw Dostępności Cyfrowej Adam Pietrasiewicz „przepis ten został utworzony przede wszystkim z myślą o publikowaniu treści na portalach społecznościowych, takich jak Twitter, Facebook, Instagram, Linkedin, Youtube czy Vimeo”. Użytkownicy tych portali mogą zapewnić dostępność cyfrową publikowanych przez siebie materiałów – mogą np. przypisać nagłówek w tekście, dodać opis alternatywny do grafiki czy napisy do filmu i powinni z tych możliwości korzystać.
Jeśli jednak podmiot publiczny publikuje materiały na innej (nie własnej) stronie internetowej, a ta nie spełnia wymagań dostępności cyfrowej, nie będzie ponosił z tego tytułu odpowiedzialności. W takim przypadku musi jednak opublikować daną informację jeszcze raz – na swojej, dostosowanej do wymagań ustawowych stronie, bądź w Biuletynie Informacji Publicznej.