poniedziałek, 16 maja, 2022

Dostępność cyfrowa na portalach społecznościowych – wyjaśniamy wątpliwości

Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019, wszystkie podmioty publiczne (w tym także muzea) muszą zadbać, by publikowane przez nich w Internecie treści były dostępne cyfrowo. Czy ten obowiązek dotyczy też postów publikowanych na portalach społecznościowych?

W ustawie czytamy m.in.:

W przypadku, gdy podmiot publiczny publikuje informacje na stronie internetowej lub w aplikacji mobilnej innej niż jego strona internetowa lub aplikacja mobilna i informacje te nie spełniają wymagań dostępności cyfrowej, podmiot ten publikuje te same informacje na wybranej spośród posiadanych przez siebie stron internetowych lub aplikacji mobilnych, w sposób dostępny cyfrowo.

Jak informuje Główny Specjalista do spraw Dostępności Cyfrowej Adam Pietrasiewicz „przepis ten został utworzony przede wszystkim z myślą o publikowaniu treści na portalach społecznościowych, takich jak Twitter, Facebook, Instagram, Linkedin, Youtube czy Vimeo”. Użytkownicy tych portali mogą zapewnić dostępność cyfrową publikowanych przez siebie materiałów – mogą np. przypisać nagłówek w tekście, dodać opis alternatywny do grafiki czy napisy do filmu i powinni z tych możliwości korzystać.

Jeśli jednak podmiot publiczny publikuje materiały na innej (nie własnej) stronie internetowej, a ta nie spełnia wymagań dostępności cyfrowej, nie będzie ponosił z tego tytułu odpowiedzialności. W takim przypadku musi jednak opublikować daną informację jeszcze raz – na swojej, dostosowanej do wymagań ustawowych stronie, bądź w Biuletynie Informacji Publicznej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze artykuły autora