KILIM JAKO KWINTESENCJA POLSKOŚCI – NOWA WYSTAWA W CENTRALNYM MUZEUM WŁÓKIENNICTWA W ŁODZI
23 maja w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi otworzy się wystawa „Fenomen polskiego kilimu”. Ekspozycja przedstawi najciekawsze przykłady polskiego kilimkarstwa z XX i XXI wieku, od dzieł prekursorów Kazimierza Brzozowskiego, Władysława Skoczylasa, Edwarda Trojanowskiego, Bogdana Tretera, Romana Orszulskiego, Wandy Kosseckiej, Eleonory Plutyńskiej, po współczesne realizacje: kilimy duetu Kosmos Project czy Splotu. Łącznie zobaczymy blisko 90 kilimów i projektów z przeszło stu lat ich wytwarzania w Polsce pochodzących z bogatej kolekcji muzeum
oraz kolekcji prywatnej historyka sztuki prof. Piotra Korduby.
Kilimy zajmują szczególne miejsce w polskiej tradycji. Kiedyś znajdowały się niemal w każdym domu – w chłopskiej chacie, szlacheckim dworku, inteligenckim domu z okresu 20-lecia międzywojennego i mieszkaniu z czasów PRL. Pełniły funkcję zarówno użytkową – służyły jako okrycie i ocieplały wnętrza, jak i dekoracyjną – jako ozdoba skrzyń, ław i innych sprzętów, dekoracja ściany czy podłogi. Obecnie przeżywają renesans i coraz częściej wykorzystywane są jako element aranżacji modnie zaprojektowanych wnętrz.
Zaprezentowane na wystawie prace i projekty ukażą zjawisko kilimu w całej swej różnorodności i wielowymiarowości. Zobaczymy tu motywy roślinne, zwierzęce, geometryczne, zaczerpnięte z dawnej kultury ludowej i dworskiej oraz ornamentyki orientalnej zachwycające całą paletą barw i wzorów. Dostrzeżemy splatanie się tradycji tkackich Polski i Ukrainy.
To, co fascynujące w kilimach to technika ich wykonania – od zawsze są robione ręcznie i do tej pory nie powstała jeszcze technologia, która w tym względzie mogłaby zastąpić pracę ludzkich rąk.
Dlatego też nie ma dwóch takich samych kilimów. Każdy jest na swój sposób jedyny i unikatowy – mówi Monika Kowalczyk, kuratorka wystawy i kierowniczka Działu Tkaniny Artystycznej w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
„Fenomen polskiego kilimu” zaprezentuje zarówno kilimy pochodzące z bogatych zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (łącznie w muzeum jest ponad 260 kilimów z Polski), jak również prace z prywatnych zbiorów prof. Piotra Korduby, historyka sztuki, miłośnika i kolekcjonera kilimów.
Kilim to nie jest tylko kolorowa, atrakcyjna, dekoracyjna tkanina na ścianę. Kilim to bardzo przemyślana, matematyczna, wyliczona struktura, gdzie śmiały, artystyczny pomysł musiał się zmagać z ograniczeniami kilimowej technologii. Skosy, romby, uproszczone formy geometryczne, które się powtarzają, ale które zarazem nie są monotonne – mówi prof. Korduba.
Obie kolekcje wchodzą ze sobą w dialog, ukazując drogę przemian kilimu na przestrzeni lat – podkreślają funkcje użytkowe i dekoracyjne, które pełnił w polskich domach oraz funkcję artystyczną, jako formę sztuki i przestrzeń artystycznego eksperymentu.
Otwarcie wystawy odbędzie się 23 maja (czwartek) o godz. 18:00 w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (Budynek A, 3 piętro).
Wystawa jest częścią programu towarzyszącego Łódź Design Festival.
FENOMEN POLSKIEGO KILIMU
23.05-18.08.2024
Kuratorka: Monika Kowalczyk
Konsultacja merytoryczna: Piotr Korduba, Marta Kowalewska
Współpraca: Katarzyna Biłas, Mateusz Knapiński, Izabela Suchan, Lidia Zganiacz
Koordynator: Przemysław Purtak
Architektura wystawy: Aneta Faner
Identyfikacja wizualna: GRETZYNGIER STUDIO Witold Gretzyngier
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Dofinansowanie MKiDN: 45 000 PLN netto.