Czy chór może mieć jakąś barwę? Może, wręcz powinien – to dzięki unikalnej barwie zespół chóralny staje się łatwo rozpoznawalny pośród innych, barwa odróżnia od siebie poszczególnych artystów, co w muzyce wokalnej ma szczególne znaczenie. W piątek, 21 kwietnia o godz. 19.00 w Dworze Artusa odbędzie się koncert ramach jubileuszu 45-lecia Polskiego Chóru Kameralnego.
Cykl Barwy Chóru prezentuje najpiękniejsze spośród tysięcy utworów a cappella wykonywanych przez chór w trakcie 45 lat działalności. Bilety dostępne są w serwisie www.bilety.24 oraz na godzinę przed koncertem w Dworze Artusa
– Projektując program koncertów z cyklu Barwy chóru, dokonaliśmy trudnej selekcji utworów, które uznajemy za jedne z najciekawszych, najbardziej wyjątkowych w 45-letniej historii zespołu. To oczywiście siłą rzeczy wybór niepełny. Staraliśmy się jednak, by reprezentację miały w naszych repertuarach dzieła wybitnych kompozytorów polskich oraz twórców zagranicznych, które nie tylko znajdowały uznanie publiczności, ale też pozostały w pamięci chórzystów – mówi Łukasz Zdancewicz, koordynator pracy artystycznej Polskiego Chóru Kameralnego.
Po długiej zimie nadeszła wiosna, która daje nadzieję na to, że przyroda, a z nią cały świat, obudzi się na nowo. Wiosenne na wskroś jest dzieło Feliksa Nowowiejskiego zatytułowane Teka Białowieska. To tryptyk, cykl trzech utworów, które należą do najwspanialszych osiągnięć polskiej chóralistyki pierwszej połowy XX wieku: „Ryś w borze” ze słowami Jana Jerzego Karpińskiego, „Dąb rażony piorunem” do poezji Marii Jasnorzewskiej-Pawlikowskiej i „Taniec na uroczysku” do słów Kazimiery Jeżewskiej. Jest to niezwykle oryginalne dzieło, muzyka ilustracyjna obrazująca rysia, który poluje; wiekowy dąb, którego nie zdoła powalić nawet sroga burza, oraz wiosenny rytuał przejścia z udziałem całych zastępów leśnych stworów: nimf, wił i dziwożon, które figlarnym tańcem wabią „w cień posępny, w mrok uroczy”.
Polski Chór Kameralny wykona także utwór skomponowany przez Ireneusza Łukaszewskiego, uznanego wokalisty, pedagoga, kompozytora, założyciela Polskiego Chóru Kameralnego (wtedy pod nazwą Schola Cantorum Gedanensis) i jego pierwszego dyrygenta. Melodię do wiersza Kazimierza Przerwy-Tetmajera, pochodzącego z tomu „Erotyki” wydanego w 1902, napisał ojciec braci Łukaszewskich, Leon, a Ireneusz, z myślą o rodzicach, dokonał twórczego opracowania tego subtelnego, pełnego żalu i miłosnej tęsknoty tekstu na chór a cappella.
Najbliższy koncert to także okazja do przedstawienia najnowszego dzieła na chór a cappella Pawła Łukaszewskiego. Tym razem ten wybitny twórca i pedagog podarował zespołowi kompozycję do słów modlitwy ułożonej przez Sørena Kierkegaarda, duńskiego filozofa i poetę. Utwór wpisuje się tym samym w nurt sakralnej muzyki wokalnej, najliczniej reprezentowany w twórczości Pawła Łukaszewskiego.
Drugą część koncertu zdominują dwa cykle utworów związanych z postacią Williama Shakespeare’a. Skąd ten wybór? Przede wszystkim ze względu na wyjątkowe piękno muzyki, zróżnicowanej, pełnej – nomen omen – rozlicznych kolorów i nastrojów. Poza tym ważne miejsce na kulturalnej mapie Gdańska zajmuje Gdański Teatr Szekspirowski, którego działalność zainspirowała nas, by sięgnąć do muzycznych owoców recepcji twórczości Szekspira. Najpierw zabrzmi 5 Pieśni Ariela na głosy solowe i chór a cappella, powstałych do tekstów pochodzących z Burzy, których twórcą jest Frank Martin (1890-1974), kompozytor i pianista szwajcarski. Koncert zakończą natomiast Three Shakespeare Songs – Trzy pieśni szekspirowskie Ralpha Vaughana Williamsa. Cykl ten składa się z trzech krótkich utworów z dramatu „Burza” oraz ze „Snu nocy letniej”.
Barwy Chóru vol. 1
Piątek, 21.04.2023 godz. 19.00 Dwór Artusa.
Bilety dostępne są w serwisie www.bilety.24 oraz na godzinę przed koncertem w Dworze Artusa
Program:
- Feliks Nowowiejski Teka białowieska op. 56
- Ireneusz Łukaszewski Wykołysałem Cię wśród fal
- Paweł Łukaszewski Domine Iesu Christe – prawykonanie
- Frank Martin 5 Pieśni Ariela
- Ralph Vaughan Williams Three Shakespeare Songs
Szczegóły dot. koncertu można znaleźć na stronie www.polskichorkameralny.pl.
tekst: Marta Formella