poniedziałek, 23 grudnia, 2024

Kultowy Ikarus wyjedzie na gdyńskie drogi

Ikarus 280 – to kultowy model autobusu węgierskiej produkcji, który przez lata woził pasażerów w różnych miastach. Wśród nich była, rzecz jasna, również Gdynia. Mija 40 lat od wprowadzenia tych autobusów do gdyńskiej komunikacji miejskiej. Z tej okazji w niedzielę, 10 października zabytkowe pojazdy ponownie wyjadą na ulice Gdyni. Pojadą na linii 150.

Możliwość przejażdżki kultowym Ikarusem 280 będzie z pewnością gratką dla miłośników komunikacji zbiorowej i pasjonatów motoryzacji.

Trzy zabytkowe pojazdy tego typu pojawią się ponownie na ulicach Gdyni w najbliższą niedzielę10 października. Spotkać będzie je można na trasie linii 150 w godzinach od 11:00 do 18:00. Kursy obsługiwane przez Ikarusy 280 będą kursami dodatkowymi i wykonywane będą pomiędzy rozkładowymi odjazdami, rytmicznie co 40 minut:

  • od godziny 11:04 do godziny 17:04 z pętli Witomino Leśniczówka;
  • od godziny 11:47 do godziny 17:47 z pętli Oksywie Godebskiego.

Pojazdy, które wyjadą w niedzielę na gdyńskie drogi, należą do pasjonata tej marki – Łukasza Staniszewskiego„Kultowego Ikarusa”. W autobusach będą rozdawane ulotki z historią eksploatacji autobusów Ikarus 280 w gdyńskiej komunikacji miejskiej, opracowaną przez prof. Olgierda Wyszomirskiego.

Co ważne, zabytkowym Ikarusem będzie można pojechać całkowicie bezpłatnie, bez konieczności kasowania biletu.

Ikarus 280

Węgierski autobus przegubowy, produkowany w Budapeszcie w latach 1971-2003. Na początku lat 90. Ikarusy montowane były też w Polsce, z wykorzystaniem gotowych karoserii z Węgier. Były to pojazdy wysokopodłogowe o wysokości podłogi 92 cm, długości 16,5 m i szerokości 2,5 m. Z reguły posiadały 142 miejsca dla pasażerów, w tym 35 siedzących.

Pasażerom do wsiadania i wysiadania służyło czworo dwuskrzydłowych drzwi – dwoje w pierwszym członie i dwoje za przegubem, w doczepie. Pierwsze drzwi znajdowały się przy w pełni wydzielonej kabinie kierowcy. Większość wysokich okien autobusów, prawie sięgających dachu, posiadało duże przesuwne szyby. Pojazdy te, jak na owe czasy, postrzegane były jako na wskroś nowoczesne i od razu zyskały sympatię pasażerów.

Pierwszych 6 przegubowych Ikarusów 280 zostało wprowadzonych do eksploatacji w gdyńskiej komunikacji miejskiej niemal dokładnie 40 lat temu – 6 października 1981 roku. Łączna liczba wszystkich takich pojazdów wprowadzonych do stałej eksploatacji na liniach ZKM w Gdyni wyniosła 151. Autobusy te stały się podstawą taboru na wiele lat – kres ich liniowej eksploatacji nastąpił dopiero po 26 latach – 22 czerwca 2007 roku.

ŹródłoUM Gdynia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...