czwartek, 28 marca, 2024

Kultowy Ikarus wyjedzie na gdyńskie drogi

Ikarus 280 – to kultowy model autobusu węgierskiej produkcji, który przez lata woził pasażerów w różnych miastach. Wśród nich była, rzecz jasna, również Gdynia. Mija 40 lat od wprowadzenia tych autobusów do gdyńskiej komunikacji miejskiej. Z tej okazji w niedzielę, 10 października zabytkowe pojazdy ponownie wyjadą na ulice Gdyni. Pojadą na linii 150.

Możliwość przejażdżki kultowym Ikarusem 280 będzie z pewnością gratką dla miłośników komunikacji zbiorowej i pasjonatów motoryzacji.

Trzy zabytkowe pojazdy tego typu pojawią się ponownie na ulicach Gdyni w najbliższą niedzielę10 października. Spotkać będzie je można na trasie linii 150 w godzinach od 11:00 do 18:00. Kursy obsługiwane przez Ikarusy 280 będą kursami dodatkowymi i wykonywane będą pomiędzy rozkładowymi odjazdami, rytmicznie co 40 minut:

  • od godziny 11:04 do godziny 17:04 z pętli Witomino Leśniczówka;
  • od godziny 11:47 do godziny 17:47 z pętli Oksywie Godebskiego.

Pojazdy, które wyjadą w niedzielę na gdyńskie drogi, należą do pasjonata tej marki – Łukasza Staniszewskiego„Kultowego Ikarusa”. W autobusach będą rozdawane ulotki z historią eksploatacji autobusów Ikarus 280 w gdyńskiej komunikacji miejskiej, opracowaną przez prof. Olgierda Wyszomirskiego.

Co ważne, zabytkowym Ikarusem będzie można pojechać całkowicie bezpłatnie, bez konieczności kasowania biletu.

Ikarus 280

Węgierski autobus przegubowy, produkowany w Budapeszcie w latach 1971-2003. Na początku lat 90. Ikarusy montowane były też w Polsce, z wykorzystaniem gotowych karoserii z Węgier. Były to pojazdy wysokopodłogowe o wysokości podłogi 92 cm, długości 16,5 m i szerokości 2,5 m. Z reguły posiadały 142 miejsca dla pasażerów, w tym 35 siedzących.

Pasażerom do wsiadania i wysiadania służyło czworo dwuskrzydłowych drzwi – dwoje w pierwszym członie i dwoje za przegubem, w doczepie. Pierwsze drzwi znajdowały się przy w pełni wydzielonej kabinie kierowcy. Większość wysokich okien autobusów, prawie sięgających dachu, posiadało duże przesuwne szyby. Pojazdy te, jak na owe czasy, postrzegane były jako na wskroś nowoczesne i od razu zyskały sympatię pasażerów.

Pierwszych 6 przegubowych Ikarusów 280 zostało wprowadzonych do eksploatacji w gdyńskiej komunikacji miejskiej niemal dokładnie 40 lat temu – 6 października 1981 roku. Łączna liczba wszystkich takich pojazdów wprowadzonych do stałej eksploatacji na liniach ZKM w Gdyni wyniosła 151. Autobusy te stały się podstawą taboru na wiele lat – kres ich liniowej eksploatacji nastąpił dopiero po 26 latach – 22 czerwca 2007 roku.

ŹródłoUM Gdynia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Prolog United Europe Jazz Festiwal ...

Miasto Zakopane oraz Zakopiańskie Centrum Kultury serdecznie zapraszają do Klub...

ŁEMKOWSKO – POGÓRZAŃSKI JARMARK ...

Muzeum - Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach - oddział Zagroda Maziarska ...

Jarmark Wielkanocny w podpoznańskim Mu...

Wraz z nadejściem wiosny Muzeum Narodowe Rolnictwa zaprasza do Szreniawy (gmina...

Marzanna 17.03.2024. w Muzeum Młynarst...

Miejsce: Muzeum Młynarstwa i Wodnych Urządzeń Przemysłu Wiejskiego w Jaraczu (M...

Purimowe oprowadzanie kuratorskie

Zapraszamy na oprowadzanie po wystawie plenerowej „Serce tamtego miasta. Kolekc...