Indywidualna wystawa prac Masaakiego Ohyi w Oddziale Sztuki Nowoczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku to prezentacja dorobku wybitnego japońskiego artysty, którego twórczość nie była dotąd w Polsce szerzej znana.
Na ekspozycji w Pałacu Opatów pokazanych zostanie siedemdziesiąt grafik powstałych na przestrzeni ostatnich dwóch dekad. Cztery cykle ukazują dominujące w twórczości artysty toposy: Naturę a także cykl Życia i Śmierci – ludzi, zwierząt i roślin. Wieczny cykl narodzin oraz powolny, lecz nieunikniony upływ czasu to stałe tematy jego zainteresowań. Masaaki Ohya wierzy, że każde życie we Wszechświecie ma swoje przeznaczenie, którego jednak nie znamy – to tajemnica każdej istoty: człowieka, zwierzęcia czy rośliny.
Artysta tworzy prace metodą wklęsłodruku (akwaforta, akwatinta, mezzotinta, sucha igła), czerpiąc inspiracje z naturalnych form, kształtów i zjawisk. Ich wzajemne przenikanie się decyduje o sile przekazu, czyniąc jego grafiki swoistymi traktatami filozoficznymi.
Prace prezentowane w Gdańsku pochodzą z pracowni artysty.
Masaaki Ohya urodził się w 1972 roku w Zama City, w prefekturze Kanagawa w Japonii. Jest grafikiem i pedagogiem. W 1998 roku uzyskał tytuł magistra malarstwa na Tama Art University w Tokio, gdzie studiował akwafortę pod kierunkiem profesorów Yukio Fukazawy, Mayumi Morino i Tatsumasy Watanabe. Po ukończeniu studiów do 2000 roku pracował jako asystent, a następnie w latach 2000–2002 jako pracownik naukowy na Wydziale Grafiki swojej macierzystej uczelni. W latach 2008–2009 przebywał w Paryżu w ramach programu studiów zagranicznych rządu japońskiego dla artystów. W 2016 roku ukończył studia doktoranckie na Graduate School of Tama Art University. Obecnie jest profesorem nadzwyczajnym tej uczelni, a także członkiem The Japan Print Association, Artist Association oraz The Japan Society of Printmaking.
Dr hab. Anna Król, z katalogu wystawy:
„Twórczość Masaakiego Ohyi tkwiąca w sztuce i tradycji japońskiej stanowi integralną część sztuki Zachodu, a raczej po prostu Sztuki. Japoński artysta posiadł niezwykłą umiejętność konstruowania tajemniczych światów, a czyni to posługując się czernią i bielą, wyrafinowanymi, syntetycznymi, niekiedy wręcz stenograficznymi formami inspirowanymi naturą. Stworzył własny, oryginalny język form plastycznych. Zapewne dlatego jego grafiki mają niezwykłą moc przykuwania naszej uwagi. Niekiedy nas zaczepiają, innym razem pochłaniają, wszystko to, abyśmy zobaczyli nie tyle świat po drugiej stronie lustra, ile ten najważniejszy, wokół nas”.
Masaaki Ohya, z katalogu wystawy:
„Efemeryczne byty istniejące na tym świecie ciągle się rodzą, upadają i podążają dalej, zmieniając stopniowo swoją formę. Każda żywa istota jest cudem stworzonym przez tajemnice natury w nieustannym kołowrocie zmian. Chcę wierzyć, że cała ta niezwykłość emituje światło, które dokądś zmierza, ku czemuś, czego jeszcze nie widziano. Staram się zawrzeć tę wizję w swoich miedziorytach.
Te wszystkie prace są odzwierciedleniem mojego spojrzenia na świat i wyrazem nadziei”.
Koncepcja wystawy: Masaaki Ohya, Wojciech Zmorzyński
Kurator wystawy: Wojciech Zmorzyński
Aranżacja wystawy: Biuro Kreacja Dorota Terlecka
Identyfikacja wizualna i opracowanie graficzne: Eugenia Tynna
Realizacja: MAT95
Montaż: Jan Klosskowski
Konserwacja: Joanna Didik, Beata Ruszczyk
Wypożyczenie: Kalina Krasowska
Transport: Anna Wojdat Zielińska
Promocja: Klaudia Ficak
Edukacja: Emilia Kalinowska
Tłumaczenie: Piotr Łuba
Współpraca: Marta Burczyk, Tadeusz Dąbrowski, Mariusz Grym, Renata Kołakowska, Joanna Librowska, Małgorzata Maciakowska, Adam Majewski, Małgorzata Paszylka, Paweł Powirski, Monika Raszewska, Maria Szymańska-Korejwo
WERNISAŻ:
01.03.2025 (sobota), godz. 17:00
Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Sztuki Nowoczesnej, Pałac Opatów
Cystersów 18, Gdańsk
Klaudia Ficak