W ubiegłym roku firma Droplabs przeprowadziła badania mające na celu sprawdzenie, czy muzea i centra nauki wykorzystują w swojej pracy media społecznościowe i działania SEO. Raport podsumowujący te badania jest już dostępny na stronie Droplabs. Jego autorzy podpowiadają też, jak tworzyć materiały publikowane w mediach społecznościowych, by odniosły one należyty skutek.
Głównym założeniem twórców raportu była weryfikacja praktyk stosowanych przez najlepszych w branży. Zawiera on także krótki przegląd najpopularniejszych mediów społecznościowych oraz informacje o roli SEO w promocyjno – marketingowej działalności muzeów. Nie brak też konkretnych wskazówek, jak wykorzystać to narzędzie, by publikowane przez nas informacje dotarły do jak największej liczby użytkowników.
W raporcie przeanalizowane zostały ruch SEO, jaki generują muzea i centra nauki, a także ich zaangażowanie na Facebooku i Instagramie. Dodatkowo uwzględniono obecność placówek w innych mediach społecznościowych i omówiono najlepsze praktyki prowadzenia profili na Facebooku, Instagramie, Youtube i Spotify.
Raport zawiera analizę działań internetowych 744 obiektów z branży muzealnej. W bazie znalazły się muzea publiczne i prywatne oraz centra nauki, które posiadają stronę internetową. Badania wykazały, że najczęściej wybieranym przez muzea medium społecznościowym jest Facebook (swoje działania promuje tu 94% placówek). Dużo mniej, bo 41% placówek, korzysta z kanału na platformie Youtube, a 36% – z Instagrama. Komunikację za pomocą Twittera prowadzi 15% muzeów. Z pozostałych mediów (Spotify, Pinterest, Linkedin, TikTok itd.) korzysta tylko kilka procent badanych placówek.
W raporcie znajdziemy listę placówek, które znalazły się na najwyższych pozycjach w wynikach organicznych w wyszukiwarce Google. Dane były zbierane i weryfikowane w okresie od października do listopada 2021 roku. Okazało się, że trzy placówki o największym ruchu SEO to muzea publiczne: Muzeum Historii Polski w Warszawie, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Muzeum Auschwitz. W rankingu obiektów o największej liczbie polubień na Facebook’u na podium znalazły się: Muzeum Auschwitz, Muzeum Powstania Warszawskiego i Centrum Nauki Kopernik. Największą liczbą obserwujących na Instagramie mogą pochwalić się Muzeum Auschwitz, Muzeum Fryderyka Chopina oraz Muzeum Narodowe w Warszawie. W raporcie pokrótce omówiono strony internetowe tych instytucji oraz prowadzone przez nie profile w mediach społecznościowych.
Uzupełnieniem raportu jest rozmowa z Kingą Kozień, specjalistką ds. komunikacji internetowej i promocji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, która opowiada o wyzwaniach stojących przed muzeami w najbliższym czasie oraz możliwościach, jakie daje wykorzystanie social mediów.
pełna wersja raportu do pobrania
Patroni medialni raportu: MuzeOn i Muzeo.