piątek, 5 września, 2025

Muzea w sieci – jak korzystać, by skorzystać?

W ubiegłym roku firma Droplabs przeprowadziła badania mające na celu sprawdzenie, czy muzea i centra nauki wykorzystują w swojej pracy media społecznościowe i działania SEO. Raport podsumowujący te badania jest już dostępny na stronie Droplabs. Jego autorzy podpowiadają też, jak tworzyć materiały publikowane w mediach społecznościowych, by odniosły one należyty skutek.

Głównym założeniem twórców raportu była weryfikacja praktyk stosowanych przez najlepszych w branży. Zawiera on także krótki przegląd najpopularniejszych mediów społecznościowych oraz informacje o roli SEO w promocyjno – marketingowej działalności muzeów. Nie brak też konkretnych wskazówek, jak wykorzystać to narzędzie, by publikowane przez nas informacje dotarły do jak największej liczby użytkowników.

W raporcie przeanalizowane zostały ruch SEO, jaki generują muzea i centra nauki, a także ich zaangażowanie na Facebooku i Instagramie. Dodatkowo uwzględniono obecność placówek w innych mediach społecznościowych i omówiono najlepsze praktyki prowadzenia profili na Facebooku, Instagramie, Youtube i Spotify.

Raport zawiera analizę działań internetowych 744 obiektów z branży muzealnej. W bazie znalazły się muzea publiczne i prywatne oraz centra nauki, które posiadają stronę internetową. Badania wykazały, że najczęściej wybieranym przez muzea medium społecznościowym jest Facebook (swoje działania promuje tu 94% placówek). Dużo mniej, bo 41% placówek, korzysta z kanału na platformie Youtube, a 36% – z Instagrama. Komunikację za pomocą Twittera prowadzi 15% muzeów. Z pozostałych mediów (Spotify, Pinterest, Linkedin, TikTok itd.) korzysta tylko kilka procent badanych placówek.

W raporcie znajdziemy listę placówek, które znalazły się na najwyższych pozycjach w wynikach organicznych w wyszukiwarce Google. Dane były zbierane i weryfikowane w okresie od października do listopada 2021 roku. Okazało się, że trzy placówki o największym ruchu SEO to muzea publiczne: Muzeum Historii Polski w Warszawie, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Muzeum Auschwitz. W rankingu obiektów o największej liczbie polubień na Facebook’u na podium znalazły się: Muzeum Auschwitz, Muzeum Powstania Warszawskiego i Centrum Nauki Kopernik. Największą liczbą obserwujących na Instagramie mogą pochwalić się Muzeum Auschwitz, Muzeum Fryderyka Chopina oraz Muzeum Narodowe w Warszawie. W raporcie pokrótce omówiono strony internetowe tych instytucji oraz prowadzone przez nie profile w mediach społecznościowych.

Uzupełnieniem raportu jest rozmowa z Kingą Kozień, specjalistką ds. komunikacji internetowej i promocji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, która opowiada o wyzwaniach stojących przed muzeami w najbliższym czasie oraz możliwościach, jakie daje wykorzystanie social mediów.

pełna wersja raportu do pobrania

Patroni medialni raportu: MuzeOn i Muzeo.

ŹródłoDroplabs

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...