Od piątku do niedzieli (26-28.03 br.) na budynku Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku można było zobaczyć podświetlone hasła, podkreślające solidarność instytucji w walce z pandemią koronawirusa.
Komunikat skierowany był przede wszystkim do osób przyjeżdżających na parking podziemny Muzeum, gdzie mieści się Centrum testowe COVID-19 drive-thru Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego. Jest to kolejna inicjatywa społeczno-lokalna instytucji realizowana w ramach akcji #M2WSbezpiecznie.
Już od ponad roku Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku realizuje akcję #M2WSbezpiecznie. Składają się na nią liczne działania i inicjatywy skierowane zarówno do lokalnej społeczności, jak i pokazujące solidarność instytucji w walce z pandemią koronawirusa. Najnowsza inicjatywa jest wyrazem wsparcia i troski, kolejnym przedsięwzięciem prowadzonym w ramach polityki społecznej odpowiedzialności.
Od 21 października 2020 r. do odwołania parking podziemny Muzeum został przekazany na rzecz Centrum testowego COVID-19 drive thru UCK. Do chwili obecnej, w niewiele ponad 5 miesięcy, w miejscu tym zostało pobranych ponad 30 tysięcy wymazów do wykonania testu na obecność koronawirusa.
Podczas prowadzonej w kwietniu 2020 r. akcji „Maska i książka” placówka rozdystrybuowała mieszkańcom Gdańska ponad 18 tysięcy zestawów, składających się z maseczki ochronnej oraz książki wydanej przez Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Był to symboliczny gest pokazujący wparcie lokalnej społeczności w tym trudnym dla wszystkich czasie, jak i wyraz troski o jej zdrowie.
W ramach akcji „Hotel dla Medyka” Muzeum przekazało do bezpłatnego używania pokoje noclegowe, znajdujące się w części hotelowej instytucji, na potrzeby kadry medycznej świadczącej pracę na terenie województwa pomorskiego. Działanie, realizowane w ramach porozumienia zawartego pomiędzy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku a Wojewodą Pomorskim, było wyrazem wsparcia dla kadry medycznej, będącej na pierwszej linii frontu w walce z koronawirusem.
W ramach stworzonego spotu #SzczepimySie, Muzeum włączyło się także aktywnie w akcję zachęcającą do szczepienia przeciwko COVID-19. W materiale filmowym dyrekcja oraz pracownicy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odpowiadają na pytanie dlaczego się zaszczepią, mówiąc z perspektywy zarówno osobistej, jak i pracowników instytucji kultury – Muzeum, które w wyniku panującej sytuacji epidemiologicznej zostało zamknięte dla zwiedzających.
W trosce o zdrowie zwiedzających na placu przed Muzeum II Wojny Światowej udostępniono także do bezpłatnego, całodobowego zwiedzania podświetlone nocą wystawy plenerowe.
Sytuacja epidemiologiczna nieoczekiwanie wpłynęła również na sposób komunikacji – zarówno na płaszczyźnie osobistej, jak i zawodowej. Nowa sytuacja sprowokowała alternatywne spojrzenie instytucji na możliwości dotarcia do swoich odbiorców. Dlatego też, od marca 2020 r. Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku w mediach społecznościowych oraz na stronie internetowej www.muzeum1939.pl każdego dnia publikuje materiały dotyczące II wojny światowej, w postaci zarówno ciekawych informacji, wystaw online, relacji świadków historii, wirtualnych spacerów oraz innych interesujących materiałów naukowych, jak i edukacyjnych oraz kulturalnych. Materiały prezentowane w ramach #M2WSwirtualnie zostały wyświetlone w 2020 r. ponad 35 mln razy.
Wszystkie działania realizowane w ramach szerszej akcji #M2WSbezpieczne pokazują solidarność Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku w walce z pandemią koronawirusa i stanowią cegiełkę pomocy, jaką instytucja chce dodać od siebie w tym trudnym dla nas wszystkich czasie.