piątek, 5 września, 2025

Muzeum staje się szkołą. Rusza IV edycja programu „Formy podstawowe”

Rozpoczął się nabór do wyjątkowej edycji programu edukacyjnego dla dzieci „Formy podstawowe”. W nowym MSN-ie dla najmłodszych zaplanowano także oprowadzania i twórcze warsztaty. Jednym z najgłośniejszych będzie finał projektu opartego na realizacji partytury Bąble i krople, libańskiego kompozytora i artysty wizualnego Tareka Atoui.

Pierwszymi zwiedzającymi nową siedzibę Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie będą dzieci. Po zakończeniu budowy na uczniów i uczennice czekają nie tylko oprowadzania z przewodnikami i twórcze warsztaty, ale również kolejna, specjalna edycja programu „Formy podstawowe”. Jej finałem będzie przygotowana przez najmłodszych wystawa sztuki współczesnej. „Formy podstawowe” to nagradzany w świecie, unikatowy program MSN-u i Edukacyjnej Fundacja im. Romana Czerneckiego, który łączy edukację artystyczną z aktywnym uczestnictwem w procesie twórczym. Nabór do IV edycji rozpoczął się 26 sierpnia i potrwa do 9 września 2024 roku.

Celem „Formy podstawowych” jest wprowadzenie sztuki współczesnej do szkół podstawowych, oferując uczniom możliwość tworzenia własnych dzieł i wystaw oraz rozwijania kreatywności, współpracy i umiejętności myślenia krytycznego. Program zdobył drugą nagrodę w kategorii „Procesy twórcze” podczas gali wręczenia Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej oraz był nominowany do międzynarodowej nagrody Outstanding Museum Practice Award, przyznawanej przez CIMAM, globalną sieć ekspertów w dziedzinie muzeów sztuki nowoczesnej i współczesnej.

W trzech poprzednich edycjach „Form podstawowych” szkoły na pewien czas zamieniały się w muzea, goszcząc i współtworząc wystawy sztuki współczesnej w swoich klasach. W tym roku to nowo otwarte Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie stanie się „pudełkiem pełnym sztuki”, do którego zaproszone zostaną szkoły, by wspólnie tworzyć i odkrywać sztukę. Głównym tematem „Form podstawowych” w roku szkolnym 2024-2025 będzie sama instytucja muzeum. W czym muzeum przypomina szkołę? Czy szkołę można od-muzealnić a muzeum od-szkolnić? Kto i na jakiej podstawie odróżnia sztukę od nie-sztuki? Jak rozpoznać „muzealną wartość” przedmiotów? Do kogo tak naprawdę należy sztuka? Do czego i komu służy sztuka?

– Dotychczas prace artystyczne trafiały do szkół wysłane w specjalnie zaprojektowanych w tym celu pudełkach. Tam były używane przez dzieci, stając się częścią wystaw, szkolnej scenografii, pomocami dydaktycznymi, czy też pozwalały na zmianę szkolnych regulaminów mówi Sebastian Cichocki, współkurator programu. – Szkoła pełniła funkcję muzeum. Teraz kierunek jest odwrotny – tworzone przez dzieci prace, jak i one same, trafiają do wielkiego pudełka, którym jest nowy gmach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. To muzeum staje się szkołą – dodaje Helena Czernecka, współkuratorka programu.

Oprócz wybranych prac z poprzednich edycji, w tegorocznej muzealnej odsłonie „Form podstawowych”, udostępnione zostaną trzy nowe instrukcje-dzieła, do użytku dla szkół, publiczności muzeum, jak i osób zatrudnionych w instytucjach sztuki. Autorem pierwszej z nich jest urugwajsko-niemiecki artysta konceptualny, Luis Camnitzer, który zajmuje się w swojej twórczości tematem edukacji i „odszkolnienia” akademii sztuki. Drugą pracę stworzyła Kateřina Šedá – czeska artystka, zajmująca się pracą ze społecznościami, często angażująca własną rodzinę czy sąsiadów. Autorem trzeciej instrukcji jest Rirkrit Tiravanija, jeden z nestorów tzw. estetyki relacyjnej, który w muzeach tworzy sytuacje, oparte o wspólne gotowanie, muzykowanie czy uczenie się.

Rozwój „Form podstawowych” jest możliwy dzięki temu, że Edukacyjna Fundacja im. Romana Czerneckiego stała się Partnerem Edukacji stołecznego MSN-u. Fundacja od lat konsekwentnie działa na rzecz budowania demokracji odpornej na wyzwania współczesności, skupiając się na takich obszarach jak edukacja w duchu liberalnym, oparta na empatii, samodzielnym rozumowaniu i odpowiedzialności. Dla Muzeum możliwość merytorycznej i programowej współpracy z Fundacją jest ważnym sposobem realizacji misji edukacyjnej.

W MSN-ie podczas dni otwarcia, które potrwają do 10 listopada, odbędą się również oprowadzania dla dzieci i warsztaty performatywne. Jednym z najgłośniejszych będzie finał projektu opartego na realizacji partytury „Bubbles and Drops” (Bąble i krople), libańskiego kompozytora i artysty wizualnego Tareka Atoui, w którym weźmie udział kilkadziesiąt dzieci ze szkół biorących udział w „Formach podstawowych”. Publiczne wykonanie kompozycji odbędzie się 9 listopada, zaś 10 listopada Tarek Atoui zagra solowy set muzyczny.

Tarek Atoui urodził się w Libanie, mieszka obecnie w Paryżu. Sam o sobie mówi, że jest przede wszystkim muzykiem i kompozytorem, a dopiero potem artystą sztuk wizualnych. Eksperymentuje z dźwiękiem – występuje przed publicznością, buduje instrumenty i instalacje dźwiękowe, bada muzyczne tradycje, organizuje koncerty, także z udziałem nieprofesjonalnych wykonawców. Jego instrumenty przypominają rzeźby: to wyrafinowane obiekty, uruchamiane przez dotyk, oddech, wiatr, kapiącą wodę czy niewielkie silniki. Projektując je, często inspiruje się tymi tradycyjnymi, przechowywanymi w muzealnych kolekcjach lub nadal używanymi przez społeczności wiejskie. Atoui poszukuje nowych sposobów na doświadczanie dźwięku, również za pomocą zmysłów innych niż słuch.

Program “Formy podstawowe” skierowany jest do nauczycieli i nauczycielek ze szkół podstawowych oraz pracowników lokalnych instytucji kultury z miejscowości do 30 tysięcy mieszkańców na terenie województwa mazowieckiego. Projekt zakłada intensywną współpracę z Muzeum, w tym warsztaty, zimowy plener artystyczny oraz opiekę merytoryczną edukatorów. Każda z zakwalifikowanych placówek otrzyma zestaw trzech instrukcji artystycznych, które staną się narzędziem do realizacji projektów w szkołach. Działania te będą prowadzone od października 2024 roku do czerwca 2025 roku, a efekty pracy uczniów zostaną zaprezentowane w Muzeum w czerwcu 2025 roku.

Nauczyciele i pracownicy instytucji kultury, którzy wezmą udział w programie, będą pełnić rolę koordynatorów, odpowiedzialnych za stworzenie i prowadzenie grup projektowych.

– Chcemy, aby nasze wsparcie nie ograniczało się tylko do merytorycznej opieki. Zależy nam na tym, aby nauczyciele i edukatorzy czuli się częścią naszej wspólnoty i mieli realny wpływ na kształtowanie programu – mówi Marta Przybył, edukatorka projektu „Formy podstawowe”.

Więcej informacji na temat rekrutacji oraz kolejnych etapów programu znajduje się na stronie internetowej Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...