poniedziałek, 23 grudnia, 2024

Nagroda Ha-Gi

4 kwietnia 2023 w Muzeum Karykatury odbyło się spotkanie poświęcone Ha-Dze (Annie Gosławskiej-Lipińskiej), jednej z najważniejszych powojennych rysowniczek satyrycznych w Polsce. Podczas spotkania przeprowadzono licytację prac artystki, z której dochód – decyzją Zuzanny Lipińskiej, córki Ha-Gi – został przeznaczony na jednorazowe stypendium dla współczesnej rysowniczki młodego pokolenia.   

Stypendium otrzymała Renata Gąsiorowska – animatorka, rysowniczka i autorka komiksów.  

Nominacje do stypendium zgłosili: Muzeum Karykatury oraz Agata Napiórska – autorka niedawno wydanej książki Ha-Ga. Obrazki z życia, a ostatecznego wyboru dokonała Zuzanna Lipińska. „Wybrałam Renatę Gąsiorowską spośród ośmiu rysowniczek zaproponowanych przez Muzeum Karykatury i Agatę Napiórską. Wybór był czysto subiektywny, ale myślałam też o tym, które prace spodobałyby się mojej mamie” – powiedziała Zuzanna Lipińska. 

Wśród nominowanych znalazły się: Martyna Bolanowska, Zosia Dzierżawska, Ala Flora, Joanna Grochocka, Anna Krztoń, Julia Płoch, Klaudia Robat.

Jak zadeklarował dyrektor Muzeum Karykatury, dr Paweł Płoski: „Tegoroczne stypendium jest początkiem nowego pomysłu – Nagrody Ha-Gi, która od 2024 roku będzie przyznawana corocznie wybranej przez kapitułę nagrody ilustratorce, rysowniczce, satyryczce.”

Renata Gąsiorowska – młoda polska rysowniczka, animatorka i autorka komiksów. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Komiksy publikowała w czasopismach, antologiach i zinach. Jej album „Jungle Night” został wydany przez łotewski magazyn komiksowy „kuš!”. Autorka filmów „Łukasz i Lotta”, „Niezwykła noc” i przygotowanej dla HBO etiudy „Dom w skorupce”, stanowiącej odcinek pandemicznego serialu „W domu”. Za krótkometrażowy film animowany „Cipka” otrzymała wiele międzynarodowych nagród. Członkini grupy Maszin.

Anna Gosławska-Lipińska – pseudonim Ha-Ga (1915–1975). Swój pierwszy rysunek satyryczny umieściła w „Szpilkach” w 1936 r. Od tego czasu, przez prawie 40 lat (z przerwą na okres wojny) umieszczała co tydzień w „Szpilkach” dwa rysunki, najczęściej dwie, rozmawiające ze sobą, osoby, ubrane według ostatniej mody. Rysunki te zdobyły jej szybko ogromną popularność. Była przede wszystkim rysowniczką humorystyczną – bawiła i śmieszyła. Ale była też satyryczką. Jej specjalnością były kpiny z drobnomieszczańskich paniuś, ale również artyści, snobi i biurokraci dostawali od niej cięgi. Wszystkie te postaci, narysowane pewną kreską zamykającą formę zdecydowanie i jasno, mają charakterystyczne okrągłe oczy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...