Z przyjemnością informujemy, że od stycznia 2025 roku do zespołu Opery Wrocławskiej dołączają dwie wybitne postacie świata artystycznego.
Tomasz Konieczny od stycznia 2025 r. objął stanowisko Dyrektora Castingu. W zakres jego odpowiedzialności wchodzi m.in. dobór obsad spektakli oraz współpraca przy ustalaniu składu zespołów kreatywnych produkcji Opery Wrocławskiej. Mirian Khukhunaishvili od sezonu artystycznego 2025/2026 obejmuje stanowisko Kierownika Muzycznego Opery Wrocławskiej.
Tomasz Konieczny – wybitny solista operowy, bas-baryton, aktor, reżyser. Po spektakularnym sukcesie w Operze Wiedeńskiej (Staatsoper Wien) podczas nowej inscenizacji „Pierścienia Nibelunga” Wagnera w sezonie 2008/09, pod dyrekcją muzyczną Franza Welser-Mösta, Tomasz Konieczny zyskał trwałe uznanie. Kolejne triumfy przyniosły mu błyskotliwe wykonanie roli Jochanaana w „Salome” Straussa, dziewięć lat występów jako Wotan w „Pierścieniu Nibelunga” oraz udział w premierze sezonu 2013/14 w roli Jacka Rance’a. Ponadto trzy znaczące nagrania „Pierścienia Nibelunga” pod batutą Christiana Thielemanna, Marka Janowskiego i Simona Rattle’a umocniły pozycję Koniecznego jako czołowego bas-barytona wykonującego repertuar niemiecki.
„Wybitnym członkiem obsady był Tomasz Konieczny, potężny bas, w przełomowym debiucie w Met jako Alberich. Jego zmysłowa i zarazem złowieszcza interpretacja była niezwykle przekonująca, ukazując zarówno brutalność postaci, jak i jej rozdzierający ból. Konieczny wykazał się mistrzowską techniką, imponującą potęgą głosu i niezrównanym dramatyzmem.” Anthony Tommasini
Tomasz Konieczny podbił Chicago. Prasa amerykańska niesłychanie zgodnie chwali premierę „Wozzecka” w Lyric Opera w Chicago i odtwórcę tytułowej roli – Tomasza Koniecznego” RZECZPOSPOLITA, 10.11.2015
Mirian Khukhunaishvili – gruziński wybitny dyrygent młodego pokolenia, na stałe mieszkający w Islandii. Współzałożyciel i dyrektor Tbilisi Youth Orchestra. Zdobył światowe uznanie dyrygując takimi orkiestrami jak: Konzerthausorchester Berlin, Duńska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, NFM Filharmonia Wrocławska, Islandzka Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Symfoniczna Gävle, Narodowa Orkiestra Radiowa Rumunii, Orkiestra i Chór Państwowego Teatru Opery i Baletu w Tbilisi. Jest pierwszym laureatem Ringmann-Jaross Award, prestiżowego wyróżnienia przyznawanego przez Maestro Christopha Eschenbacha. Po raz pierwszy w historii Akademii Dyrygenckiej zdobył zarówno stypendium Paavo Järvi i wygrał głosowanie międzynarodowej publiczności. Współpracował z gwiazdami muzycznymi z całego świata, np. Eliso Virsaladze, Alexandrem Buzlovem czy Eduardem Brunnerem. W 2020 roku uzyskał tytuł doktora dyrygentury Akademii Muzycznej w Krakowie. Aktualnie jest gościnnym wykładowcą Islandzkiego Uniwersytetu Sztuki.
Jestem dumna, że tak wybitni artyści dołączyli do naszego zespołu. Ich profesjonalizm i pasja z pewnością przyczyną się do dalszych sukcesów Opery Wrocławskiej – powiedziała Agnieszka Franków-Żelazny, Dyrektor Opery Wrocławskiej.
Już dziś zapraszamy na konferencję prasową, która odbędzie się 28 stycznia 2025 roku. W wydarzeniu wezmą udział obydwaj panowie, co będzie doskonałą okazją do ich osobistego poznania oraz rozmowy. Szczegółowe zaproszenia na konferencję zostaną przesłane wkrótce.
Tomasz Konieczny urodził się w Łodzi w 1972 roku. Ukończył studia aktorskie w PWSFTviT w Łodzi, po czym kontynuował naukę śpiewu w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Wyższej Szkole Muzycznej im. Carla Marii von Webera w Dreźnie. Karierę rozpoczął jako aktor filmowy, debiutując w obrazie Andrzeja Wajdy pt. „Pierścionek z Orłem w Koronie”. Po serii aktorskich występów w filmach, telewizji i teatrze, jego pasja skupiła się na śpiewie operowym.
Początki kariery operowej i reżyseria:
Debiut operowy miał miejsce w 1997 roku, gdy wystąpił jako Figaro w „Weselu Figara” Mozarta w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Od tego czasu śpiewał w teatrach operowych na całym świecie, występując m.in. w roli Kecala w „Prodanej Neveście” Bedřicha Smetany w Operze w Lipsku (1999). Doświadczenia sceniczne poszerzał także jako reżyser, realizując np. „Cyda” Corneille’a w Teatrze Adekwatnym w Warszawie.
Wybitne role na scenach międzynarodowych:
W trakcie swojej kariery występował w różnych teatrach w Niemczech, m.in. w Teatrze Miejskim w Lubece oraz Teatrze Narodowym w Mannheim. Śpiewał znaczące role basbarytonowe, takie jak: Procida w „Nieszporach Sycylijskich” G. Verdiego, Orest w „Elektrze” Straussa, oraz Sarastro w „Czarodziejskim Flecie” Mozarta. Jego kreacje Wotana i Alberyka w „Pierścieniu Nibelunga” Wagnera przyniosły mu światowe uznanie.
Punkty zwrotne w karierze:
Konieczny odnosił sukcesy w Operze Niemieckiej nad Renem w Düsseldorfie, Operze Praskiej, Teatrze Narodowym w Monachium oraz na Festiwalu Salzburger Festspiele, gdzie pojawiał się w takich rolach, jak Stolzius w „Żołnierzach” Zimmermanna czy Komandor w „Don Giovannim” Mozarta. W 2018 roku jego występy na Festiwalu w Bayreuth w roli Telramunda w „Lohengrinie” oraz Ojca w koncertowym wykonaniu „Jasia i Małgosi” Humperdincka na Festiwalu w Edynburgu przyniosły mu kolejne wyrazy uznania.
Debiut w Metropolitan Opera:
Jego debiut w Metropolitan Opera w Nowym Jorku odbył się 9 marca 2019 roku w roli Albericha w „Złocie Renu” Wagnera.
Źródło: https://www.tomasz-konieczny.com/pl/
Mirian Khukhunaishvili – gruziński dyrygent mieszkający w Islandii. Współzałożyciel i dyrektor Tbilisi Youth Orchestra. Dyrygował licznymi orkiestrami z różnych krajów świata, takimi jak: Tonhalle-Orchester Zürich, Royal Concertgebouw Orchestra, Konzerthausorchester Berlin, Bamberger Symphoniker, Danish National Symphony Orchestra, Oslo Philharmonic Orchestra, Iceland Symphony Orchestra, Orkiestra Narodowego Forum Muzyki, Korean Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, North Macedonian Philharmonic Orchestra, Gävle Symphony Orchestra, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Bałtyckiej, a także wszystkimi najważniejszymi orkiestrami i chórami w Gruzji.
Współpracował z cenionymi na całym świecie muzykami, między innymi z: Eliso Virsaladze, Paata Burchuladze, Stuartem Skeltonem, Georgem Gagnidze, Nino Machaidze, Valeriy’em Sokolovem, Alexandrem Buzlovem, Marie-Pierrem Langlametem, Eduardem Brunnerem, Anastasią Kobekiną, Veriko Tchumburidze, Stathisem Karapanosem.
Uczestniczył w Mistrzowskim Kursie Dyrygenckim Ammodo z Concertgebouw Orchestra i Fabio Luisim, w Akademii Dyrygenckiej z Tonhalle Orchester Zürich i Paavo Järvi oraz w Nordic Conductors’ Forum z Oslo Philharmonic Orchestra i Klausem Mäkelä.
Agnieszka Kasprzyszak