niedziela, 22 grudnia, 2024

Riverbeds: Siły przepływu

Wystawa Anny Kędziory Siły przepływu wchodzi w głąb rzecznych koryt. Odkrywa niewidzialne światy i wyobrażenia o rzekach i zaprasza do wspólnego działania: budowania, obserwowania, dotykania oraz tworzenia relacji z rzeką. Stanowi najnowszą odsłonę długoletniego projektu Riverbeds poznańskiej artystki. Wystawę można obejrzeć w galerii SIC! we Wrocławiu przez całe lato.

„Jesteśmy ciałami wodnymi”

Tą plastyczną metaforą Astridy Neimanis (Bodies of Water) rozpoczyna się tekst kuratorski do wystawy Anny Kędziory, autorstwa Tuçe Erel – tureckiej kuratorki i pisarki związanej z Art Laboratory Berlin. Obszarem poszukiwań twórczych Kędziory jest ucieleśniona pamięć ciał rzecznych. Artystka w swojej praktyce łączy pracę i badania w terenie, działania studyjne oraz poszukiwania archiwalne. Głównym medium, od którego wychodzi, jest fotografia i myślenie fotograficzne. Eksperymentuje z ceramiką, wideo i instalacjami. Wystawa Siły przepływu to kolejna odsłona jednego z jej najnowszych projektów: Riverbeds, w którym skupia się na relacji między ludźmi a rzekami. Rozpoczęty w Kambodży, kontynuowany był w Polsce, we Francji i w Niemczech nad Środkowym Renem.

Artystka bada koryta rzek

Projekt Anny Kędziory w galerii SIC! wykracza poza jedną konkretną rzekę i obejmuje każdą –silnie regulowaną konstrukcjami wzniesionymi ludzką ręką. Artystka bada koryta rzek oraz ich przejęte i skolonizowane przez człowieka otoczenie, proponując oparte na gestach empatii połączenia. W pracy nad wystawą Kędziora posługiwała się przede wszystkim fotografią oraz gliną greenware. To określenie niewypalonej, niezmiernie delikatnej i kruchej gliny, która może wrócić do ziemskiego obiegu.

Wystawa współtworzona z widz(k)ami

Riverbeds: Siły przepływu to otwarte zaproszenie do kolektywnego działania: współdoświadczania procesu twórczego, kontaktu z materią, nawiązywania więzi i odnajdywania pokrewieństwa między ciałami wodnymi. Anna Kędziora za pomocą swoich prac pozwala zanurzyć się pod powierzchnię i ujawnia niewidoczne rzeczne imaginaria. Tocząc z gliny kamienie i zapraszając zwiedzających do współdzielenia tego gestu, artystka naśladuje twórcze siły przyrody. Tym samym kwestionuje wytrzymałość wytworów zarówno natury, jak i człowieka.

Z czego wykonane są prace

Dychotomia człowiek–przyroda została symbolicznie przedstawiona przez artystkę w kamieniu, szkle, ceramice i materiale fotograficznym. Przez całe lato na pl. Kościuszki będzie można zobaczyć m.in. fragment fotograficznej serii ukazującej relikty roślinne z brzegów rzek czy instalację z bloków piaskowca, a także wchodzić w interakcje z pracami Anny Kędziory. Zaplanowaliśmy serię wydarzeń towarzyszących, w tym tworzenie kamieni rzecznych z artystką, cykl Dzika Glina oraz oprowadzania.

________________

W tym roku galeria SIC! prezentuje wystawy artystek do tej pory pracujących w innych dyscyplinach. W swojej strategii artystycznej zwracają się ku materiałom organicznym, występującym w naturze: uprawianym lub zbieranym. Ceramika, glina czy szkło stają się dla nich kluczową częścią ich artystycznego języka.

________________

ANNA KĘDZIORA –(1982, Polska) artystka wizualna, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktora w zakresie sztuk wizualnych, adiunktka na Wydziale Fotografii Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Kuratorka i współkuratorka wystaw fotograficznych (m.in. podczas 9 Biennale Fotografii w Poznaniu, 2015; festiwalu TIFF we Wrocławiu, 2016; Europejskiego Miesiąca Fotografii w Berlinie, 2016; Festiwalu Interphoto 2017 w Białymstoku; Miesiąca Fotografii w Rydze, 2019; Chiang Mai Photo Festival w Tajlandii, 2020). Uczestniczka rezydencji artystycznych w Hiszpanii, Tajlandii, Francji, prezentowała swoje prace na wystawach indywidualnych, zbiorowych oraz na konferencjach w Polsce, Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Grecji, Walii, Szwecji, Indonezji, Korei, Słowacji, Portugalii, na Białorusi, Litwie, Malcie.

Szeroki obszar swoich poszukiwań twórczych określa roboczym tytułem Conflicted Landscapes, jego osią jest krajobraz rozumiany jako proces – dynamiczny konstrukt, sieć relacji między ludźmi (choć nie tylko) a miejscem – ukazany w różnych kontekstach: historycznym, społecznym, ekologicznym. W swojej praktyce artystycznej Kędziora bada ślady po człowieku w przyrodzie i jej różnych przejawach w skali mikro i makro. Ślady odciśnięte w relacjach z istotami nie-ludzkimi, w nieożywionej materii miejsc i żywej tkance przyrody. Jej projekty dotyczyły m.in. relacji krajobrazu i władzy, krajobrazu i traumy, krajobrazu i straty.

Artystka: Anna Kędziora

Kuratorka: Tuçe Erel

Kuratorka programu galerii: Mika Drozdowska

Produkcja: Patrycja Ścisłowska
Promocja:
Identyfikacja wizualna: Maciej Lizak
Konsultacja scenograficzna: Hubert Kielan
Montaż:

Opieka redakcyjna: Joanna Osiewicz-Lorenzutti (nadzór), Małgorzata Poździk (redakcja), Patrycja Pączek (korekta)
Współpraca z publicznością: Zofia Straczycka, Magdalena Weber
Partnerzy:
Patroni medialni: Kwartalnik Fotografia, WhiteMAD
Organizator: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej

Riverbeds: Siły przepływu

wystawa Anny Kędziory

28.06–25.08.2024

wernisaż: 28.06.2024 (piątek), godz. 19:00

oprowadzanie autorsko-kuratorskie: 29.06.2024 (sobota) godz. 14:00

galeria SIC! BWA Wrocław

pl. Kościuszki 9/10

Żaneta Wańczyk 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...