środa, 10 września, 2025

Sara Lipska. Artystka wszechstronna. Spotkanie wokół książki Ewy Ziembińskiej

Wydarzenie odbędzie się 21 lutego 2024 r. (środa) o godz. 18.00 w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, oddziale Muzeum Narodowego w Warszawie, ul. Puławska 113a (wstęp wolny)

Rozmowę z dr Ewą Ziembińską poprowadzi Marta Perchuć-Burzyńska

Zapraszamy do Królikarni na spotkanie z Ewą Ziembińską, które będzie poświęcone książce Sara Lipska. Artystka wszechstronna – pierwszej monografii tej niezwykłej rzeźbiarki, wydanej w koedycji Instytutu Polonika i Muzeum Narodowego w Warszawie.
Autorka książki Ewa Ziembińska, wybitna znawczyni twórczości artystycznej kobiet w XX wieku i kuratorka Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, dokonała szczegółowej rekonstrukcji historii życia Lipskiej i jej osiągnięć z nierzadko zapomnianych, zaginionych i rozproszonych źródeł. Było to ogromnym wyzwaniem ze względu na wszechstronność zainteresowań artystycznych Sary Lipskiej, a także fakt, że niemal cały jej dorobek znajduje się w zbiorach we Francji, tak w prywatnych kolekcjach, jak i w muzeach.

„Kariera zawodowa Sary Lipskiej rozpoczęła się w okresie, kiedy rola artystek nie była jeszcze społecznie oczywista i wymagała przekroczenia wielu granic, uporu i konsekwencji w podążaniu wybraną drogą. Lipska doszła do upragnionego celu samodzielnie, jako emancypująca się, walcząca o samorealizację kobieta. Podjęcie studiów na uczelni artystycznej przez córkę chasyda, a później samotne macierzyństwo i wyjazd do Paryża pokazują, z jaką determinacją, pomimo trudności, podejmowała starania o realizację swojej sztuki. Jej postawa stanowiła próbę wyzwolenia się z obowiązującego wciąż modelu patriarchalnego oraz tradycji żydowskiej obyczajowości” – komentuje autorka książki, Ewa Ziembińska.

„Ewa Ziembińska przebadała wiele archiwów i zbiorów muzealnych we Francji, by dotrzeć i opisać najciekawsze aspekty działalności twórczej Sary Lipskiej, będącej rzeźbiarką, malarką, projektantką kostiumów, wnętrz mieszkalnych i sklepowych, przedmiotów użytkowych, ilustratorką wreszcie. Zebrany materiał jest imponujący i pokazuje ogrom pracy włożonej w odtworzenie losów i dokonań Sary Lipskiej” – pisała profesor Joanna Sosnowska, recenzentka publikacji.

„Nietuzinkowa osobowość i wszechstronność twórczości Sary Lipskiej otwierają […] wiele fascynujących pól badawczych: nietypowe dzieciństwo dziewczynki w żydowskiej, liberalnej rodzinie; sytuacja kobiet z trudem dobijających się prawa studiowania na uczelniach artystycznych (zwłaszcza w tak „męskiej” dziedzinie jak
rzeźba); „żydowskość” sztuki Żydów i „kobiecość” sztuki kobiet: związek z Dunikowskim będący nieprostą relacją dwóch bardzo silnych indywidualności; samotne macierzyństwo „wyzwolonej” kobiety; życie artystyczne na Montparnassie
„szalonych lat” dwudziestych; życie w diasporze; międzynarodowy tygiel Ecole de Paris; szerokie kontakty towarzysko-artystyczne, Paryż haute couture i eleganckich wnętrz, wreszcie kwestia nadrzędna – przywracanie pamięci o sztuce
i osobowościach kobiet-artystek. Autorka wchodzi w te wszystkie konteksty z imponującą znajomością rzeczy, ofiarowując czytelnikowi ogromną ilość informacji historycznych, artystycznych, społecznych, obyczajowych. Każdy z tych obszarów wymagał innych kompetencji badawczych, czemu Ewa Ziembińska potrafiła sprostać. […] wysokie standardy naukowe i eliminacja beletryzacji bynajmniej nie stoją w sprzeczności z potoczystością narracji i żywością języka. Mówiąc najkrócej – jest to świetna, ciekawa, wciągająca lektura” – napisała profesor Maria Poprzęcka,
recenzentka książki.
„Instytut Polonika, wspólnie z Muzeum Narodowym w Warszawie, wydał naukową publikację, której znaczenie i wartość jest olbrzymia” – podkreśla dr Anna Rudek-Śmiechowska, szefowa programu Badania w Instytucie Polonika. „Autorka podjęła się trudnego zadania udokumentowania dzieł artystki, które znajdują się w wielu kolekcjach prywatnych i muzealnych na świecie. Badaczka z należytą skrupulatnością przedstawiła informacje dotyczące twórczości artystki, jej życia osobistego, nie zapominając o kontekście ówczesnej obyczajowości początku XX wieku. Wachlarz jej działalności był olbrzymi, a publikacja jest pretekstem do popularyzowania wiedzy na jej temat” – dodaje.

Monografia Ewy Ziembińskiej poświęcona Lipskiej wpisuje się w szersze studia nad zapomnianymi kobietami artystkami, polskimi rzeźbiarkami przełomu XIX i XX wieku.
Ukazanie skomplikowanych uwarunkowań społeczno-obyczajowych dla nieoczywistego wówczas wyboru drogi artystycznej wskazuje też na złożoność procesu wprowadzania tych nazwisk do historii sztuki – polskiej i francuskiej.
Wzbogaca badania nad twórczością artystów polsko-żydowskich oraz Polaków działających w artystycznych koloniach poza krajem, przede wszystkim w École de Paris.

Publikacja Sara Lipska. Artystka wszechstronna ukazała się w naukowej serii wydawniczej „Studia i Materiały” Instytutu Polonika.

Biografia artystki:
Sara Lipska (1882–1973) pochodziła z żydowskiej rodziny z Mławy. Wybitnie uzdolniona, w 1904 roku została jedną z pierwszych kobiet studiujących w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, a jej profesorem był Xawery Dunikowski, z którym wkrótce się związała. Większość zawodowego życia Lipska spędziła w Paryżu, dokąd wyjechała pod koniec 1912 roku. Współpracowała z Siergiejem Diagilewem, Heleną Rubinstein, Antoine’em de Paris (Antonim Cierplikowskim) –
słynnym fryzjerem i kreatorem pochodzenia polskiego, oraz z architektką Adrienne Gorską de Montaut (Adrianną Górską, siostrą Tamary Łempickiej). Otworzyła butiki z autorskimi kreacjami w Paryżu na Champs-Elysées i w Monte Carlo. Pomnik Léona Bluma jej dłuta stoi w Narbonie na południu Francji. Swoje prace prezentowała m.in. na wystawie Sztuki Dekoracyjnej w 1925 roku, gdzie zdobyła złoty medal, na Wystawie Kolonialnej w 1931 roku i Międzynarodowej Wystawie „Sztuka i Technika w Życiu Współczesnym” z 1937 roku w Paryżu, gdzie również otrzymała złoty medal. Uczestniczyła w paryskich Salonach – Jesiennym, Niezależnych i Tuileryjskim.

Biogram autorki książki:
Ewa Ziembińska – historyczka sztuki, kuratorka, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie nauki o sztuce (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk). Kuratorka Zbiorów Rzeźby w Muzeum Narodowym w Warszawie oraz kuratorka Muzeum
Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, oddział MNW. Absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Badań Literackich PAN. Kilkukrotna stypendystka Rządu Republiki Francji, Fundacji Lanckorońskich. Uczestniczka krajowych i międzynarodowych warsztatów kuratorskich i konferencji. Kuratorka wystaw i autorka katalogów im towarzyszących, m.in. „Paryż – portret miasta”; „Fryzjer w trumnie”; „Sara Lipska. W cieniu mistrza”; „Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia”; „Ivan Meštrović/Józef Piłsudski. Historia jednego pomnika”; „Zamoyski ocalony”; „Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku”. Autorka pierwszego opracowania twórczości Sary Lipskiej, tekstów publikowanych w pismach naukowych oraz w tomach pokonferencyjnych. Wykłada
na Uniwersytecie Warszawskim. Specjalizuje się w historii sztuki końca XIX i pierwszej połowy XX wieku. Prowadzi badania nad środowiskiem artystów polskich we Francji, École de Paris oraz nad sztuką kobiet, ze szczególnym uwzględnieniem rzeźby i rzeźbiarek. Obecnie prowadzi projekt badawczo-wydawniczy „Edukacja, podróże i twórcza wymiana polskich rzeźbiarek w XIX i XX wiek w Europie”, który realizowany jest w Instytucie Polonika, oraz „Rzeźbiarki polskie XIX i XX wieku” w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Organizatorzy wydarzenia:
Muzeum Narodowe w Warszawie, Instytut Polonika

Muzeum Narodowe w Warszawie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...