poniedziałek, 15 września, 2025

Tony Cragg -Rzeźby i prace na papierze

W Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu trwa wernisaż pt.:”Tony Cragg. Rzeźby i prace na papierze”. Wystawa poświęcona jest twórczości wybitnego artysty-rzeźbiarza Tony’ego Cragga. Wystawa dostępna jest dla odwiedzających do 10 września 2023 roku.

Plakat. Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu.

Kim jest Tony Cragg ?

Jeden z najwybitniejszych, współczesnych brytyjskich rzeźbiarzy, autor instalacji, rysownik, grafik, od lat 70. mieszkający i tworzący w niemieckim Wuppertalu. Jego debiut przypada na lata 80. XX wieku, kiedy to wraz z grupą rzeźbiarzy artysta przedstawił niezwykle nowatorskie i oryginalne prace. Zjawisko to przeszło do historii pod nazwą Nowa rzeźba brytyjska. Powstające prace na pierwszy rzut oka pełne abstrakcji, kryły w sobie także inne znaczenie.
Zaskakujące, niejednoznaczne ale często nawiązujące do codziennego życia. Stylistyka artysty zachwyca. Za pomocą formy i wykorzystania rozmaitych materiałów powstawały arcydzieła, które dzisiaj możemy podziwiać także na toruńskiej wystawie. Rzeźbiarz tworzy formy odlewane z gliny, gipsu, brązu a także wykuwa je w kamieniu lub konstruuje ze sklejki.

Od ponad 40 lat Tony Cragg wystawia swoje prace. Rok w rok na całym świecie możemy podziwiać jego kunszt artystyczny. Mistrz chętnie dzieli się swoimi dziełami z publicznością. W tym roku wystawa gościła już w Nowym Yorku, na Florydzie oraz w Norwegii – a w planie jest jeszcze wiele innych miejsc. Jego pracę znajdują się także we wszystkich znaczących kolekcjach muzealnych na całym świecie oraz w znamienitych kolekcjach prywatnych.

Album poświęcony twórczości Tony’ego Cragga:

Grafika, Wydawnictwo Arkady, autor: Natalia Krzeszczakowska

Wydawnictwo ARKADY, podjęło współpracę z CSW w Toruniu przygotowując nową publikacje o dziejach artysty. Album towarzyszący wystawie, zawiera także wszystkie dzieła prezentowane podczas wernisażu, w Toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu.

Wybój/ 1998, brąz/ Fot. Tadeusz Deptuła, wystawa w CSW, w Toruniu.

W większości są to wielkoformatowe rzeźby, zrealizowane w różnych technikach i pochodzące ze wszystkich okresów twórczości arcymistrza – od lat 70. do najnowszych. Dodatkowo zaprezentowano w niej 125 rysunków, grafik i akwarel.

Obszerna część teoretyczna stanowi wnikliwy opis konceptualnej wizji rzeźby rozwijanej przez pięćdziesiąt lat pracy twórczej artysty. Znajdują się w niej teksty Ireny Grzesiuk-Olszewskiej i Krzysztofa Stanisławskiego, opublikowane pierwotnie w kwartalniku „Rzeźba Polska” w 1988 roku, przybliżające wczesną twórczość artysty i jej konteksty. Tło oraz ewolucję artystycznej działalności rzeźbiarza opisuje także historyk sztuki, Jan Debbaut w tekście pt. Metamorfoza obiektu. O aktualnej i poprzednich polskich wystawach Tony’ego Cragga wspomina w swoim wstępie Krzysztof Stanisławski.

Warto zwrócić uwagę na tekst greckiego filozofa i krytyka sztuki, Demosthenesa Davvetasa, który w eseju Słownik dematerializacji, przedstawia istotną kwestię, związaną z tworzywem i materiałami wykorzystywanymi przez artystę. W innym eseju tegoż autora, zamieszczonym także w części teoretycznej, znajdziemy refleksję na temat relacji artysty z naturą.

Bez tytułu (Fala), 2022, brąz. Fot.własna – Tadeusz Deptuła, wystawa w CSW w Toruniu.
W odniesieniu/ 2000, gips/ Fot.własna- Tadeusz Deptuła, wystawa w CSW, w Toruniu.
Daleki kuzyn/ 2003, włókno szklane / Fot.własna- Tadeusz Deptuła, wystawa w CSW, w Toruniu.

Rzeźbiarska wyobraźnia artysty stała się z kolei tematem tekstu Jona Wooda. Tę część katalogu domyka esej Micheala Heringa, który jest poświęcony przede wszystkim rysunkom Cragga i ich znaczeniu w jego rzeźbiarskiej twórczości. W katalogu oczywiście nie zabrakło obszernej listy wystaw i dotychczasowych osiągnięć artysty. Na szczególną uwagę zasługuje strona edytorska publikacji, która zachwyca swoją ascetyczną prostotą.

Bez tytułu, 1977, ołówek/ photo: Michael Richter. Dzięki uprzejmości Studia Tony’ego Cragga.

Tony Cragg w Polsce:

Prace artysty są obecne w Polsce od połowy lat 80. Prezentował je w 1988 roku, w Galerii Foksal w Warszawie. Cragg chciał w ten sposób pokazać swoją solidarność z polskimi artystami, którzy w tamtych czasach borykali się z ogromnym kryzysem gospodarczym, ale i z opresją komunistycznej władzy oraz wszechobecną cenzurą. W małej sali, w galerii artysta zaprezentował drewniane instalacje, które dopełnił rysunkami wykonanymi kredą. Był to jeden z najwybitniejszych pokazów nowej rzeźby europejskiej w kraju.

Kolejna wystawa odbyła się w 2016 roku, w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku oraz w muzeum Współczesnym we Wrocławiu. W 2023 roku wystawa Cragga czynna jest także w Państwowej Galerii Sztuki, w Sopocie i trwać będzie równolegle do wystawy toruńskiej

Ciekawostka: Jedna z prac artysty została zakupiona przez Centrum Rzeźby Polskiej i znajduję się w kolekcji muzealnej, aż do dnia dzisiejszego.

Figury i obiekty. Nowe zjawiska i przemiany w rzeźbie angielskiej.

Przedstawienie przedmiotu w sztuce zmieniało swoje znaczenie na przestrzeni lat. Początkowo przedmiot pokazany był jako produkt zdegradowany, porzucony, wygrzebany ze śmietnika, charakterystyczny dla pop-artu. Z czasem zaczął nabierać znaczenia w odniesieniu do kontekstu społecznego czy kulturowego, aby w ostateczności powrócić na salony, jako współczesne dzieło sztuki. Przedstawicielami nowego odłamu stali się : Tony Cragg, Bill Woodrow oraz Richard Deacon.

„Seryjny, zdegradowany produkt  staje się wizerunkiem samego siebie i środkiem produkcji innych wizerunków, warunkiem wiernej reprodukcji tworzywa sztucznego – i to zarówno produkcji, jak i reprodukcji. Wizerunki są jak klisze wskazujące różnice między sztuką a pracą.”

Nieoznaczoność/1991, drewno/ photo: Michael Richter. Dzięki uprzejmości Studia Tony’ego Cragga.

Wizjonerska perspektywa oczami Tony’ego Cragga:

Rzeźba, jako dziedzina plastyki jest sztuką wizualną, w której panuje wiele zmiennych perspektyw. Nazywana sztuką przeciwieństw, gdzie doświadczamy jednocześnie ruchu i zastoju oraz zjawiska nieporuszenia i kinetyki. W dziełach Cragga idealnie uwidocznione są, wspomniane wcześniej dwoistości: sprzeczne tendencje, hybrydy, przeciwstawność i dwuznaczność oraz niejednoznaczność. Wszystko to powoduje, że pomimo minionych 50 lat twórczości artystycznej, prace nie straciły na swojej atrakcyjności. W swojej pracowni w Niemczech tworzy rzeźby, które następnie wystawia w tzw. parku rzeźb. Prezentuje On w nim prace, w zespoleniu z żywiołem – łącząc artyzm z naturą. Jego upodobania do łączenia tych dwóch aspektów, rozpoczęły się we wczesnych latach 70., kiedy Craag zainteresował się rolą sztuki w odkrywaniu krajobrazu. Artysta analizował obiekty, naturę, kulturę, sztukę i przemysł. Szukał nowych form i sposobów tworzenia, aby przedstawić własną drogę artystyczną i pokazać światu cielesność relacji człowieka z matką naturą

„Coś, co rosło, w coś, co zostało stworzone, zdekonstruowane i ostatecznie zrekonstruowane.”

Przyglądając się twórczości artysty, możemy ewidentnie wyodrębnić dwie główne cechy wizjonerskiej wyobraźni Cragga: w pierwszej widzimy idealnie uporządkowane i skategoryzowane rzeczy. Natomiast w drugiej wizji – z małych elementów powstają wielkoformatowe obiekty.

Tony Cragg: od ontologii materii do ontologii przyrody:

Za pomocą własnej twórczości artysta stworzył indywidualny język wizualny. Charakteryzujący się szczególną relacją z przedmiotami. Powstałe rzeźby zawierają wszechobecną energię, zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną. W tym celu wykorzystuje On odpady przemysłowe oraz obróbkę przedmiotów. W ten sposób zmienia on definicje danego przedmiotu i nadaje mu nowe znaczenie. Przekształca je w bezcielesne materialne byty, nawiązujące do powszechnie występujących problemów pomiędzy człowiekiem, a przestrzenią społeczną oraz między ludźmi, a światem przyrody.

„Kiedy otworzymy się na świat przyrody, wtedy osiągniemy najwyższy poziom samowiedzy. Dzieję się tak dlatego, że przyroda jest naszym lustrem – lustrem, które odsłania nasze najbardziej nieznane i skryte tajemnice.” ~ Demosthenes Davvestas

Fot.własna- Tadeusz Deptuła, wystawa w CSW, w Toruniu.
Fot.własna- Tadeusz Deptuła, wystawa w CSW, w Toruniu.

Serdecznie zapraszamy wszystkich miłośników sztuki współczesnej na wystawę do Centrum Sztuki Współczesnej, w Toruniu. A dla osób, które chciałyby powrócić do wspaniałych prac artysty i na spokojnie przeanalizować każdą z rzeźb, także z bliska, zapraszamy na stronę www.arkady.eu. Na której dostępna jest publikacja dotycząca mistrza – Tony’ego Cragga.

Album dostępny jest na stronie internetowej Wydawnictwa ARKADY: https://arkady.eu/ksiazki/sztuka-pl/tony-cragg-rzezby-i-prace-na-papierze/

„Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury”.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Wystawa „Podzespoły czyli wnętrze Star...

Muzeum Przyrody i Techniki im. Jana Pazdura w Starachowicach zaprasza na wernis...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...