czwartek, 19 grudnia, 2024

Wspaniałość rokoka…

JOHANN JOACHIM KAENDLER.

WNIKNIEMY W (NIE)ZNANY ŚWIAT MISTRZA MIŚNIEŃSIEJ PORCELANY

  • Lekkość i wyrafinowanie, charakterystyczne dla rokokowego stylu, widoczne są we wszystkich dziedzinach sztuki XVIII wieku – od architektury, poprzez malarstwo, rzemiosło artystyczne po muzykę. Goście Zamku Królewskiego na Wawelu mogą tego doświadczyć, odwiedzając zjawiskowy Gabinet Porcelanowy – nową część ekspozycji stałej Zamku, prezentującej największą w Europie Środkowej kolekcję miśnieńskiej porcelany.
  • Opowieść o tzw. białym złocie (jak zwykło się mówić o porcelanie) zostanie rozwinięta dzięki bezprecedensowej wystawie czasowej „Wspaniałość rokoka. Miśnieńskie figurki porcelanowe Johanna Joachima Kaendlera”, prezentującej nieudostępniane publicznie dzieła tytułowego mistrza, pochodzące z prywatnych kolekcji europejskich.
  • Samo nazwisko Kaendlera do dziś rozpala wyobraźnię kolekcjonerów, wciąż poszukujących jego arcydzieł po całym świecie, a kolejne publikacje znacząco powiększają wiedzę o jego warsztacie.
  • Wystawa w Zamku Królewskim na Wawelu przypomni o Kaendlerze nie tylko znawcom, ale również szerokiemu gronu miłośników miśnieńskiej porcelany. Będzie to pierwsza w historii monograficzna wystawa twórcy.
  • Ekspozycja potrwa od 24 maja do 29 września 2024 roku. Jej kuratorkami są Dorota Gabryś (kustoszka i kuratorka ZKnW) oraz dr Claudia Bodinek (kuratorka Röbbig München). Partnerem wystawy jest galeria Röbbig München.

Ekspozycja Zamku Królewskiego na Wawelu, zorganizowana we współpracy z monachijską galerią Röbbig, będzie okazją do zaprezentowania wspaniałego zespołu XVIII-wiecznych figur autorstwa Johanna Joachima Kaendlera pochodzących z prywatnych kolekcji europejskich. Dzięki tej wystawie będziemy w stanie jeszcze głębiej wniknąć w twórczość mistrza królewskiej porcelany, który został zatrudniony przez Augusta Mocnego jako jego nadworny rzeźbiarz i modeler w miśnieńskiej manufakturze, gdzie pracował aż do śmierci w 1775 roku. To właśnie z tym artystą jest związany najświetniejszy okres działalności zakładu w Miśni. Wawelski pokaz jest więc swego rodzaju hołdem złożonym Kaendlerowi, a poza tym pierwszą w historii monograficzną wystawą twórcy – mówi prof. Andrzej Betlej, dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu.

Ekspozycja w sali Kolumnowej towarzysząca Gabinetowi Porcelanowemu oszałamia rozmachem aranżacyjnym. Autorami projektu są Pier Luigi Pizzi – światowej sławy artysta z Włoch, reżyser operowy i projektant kostiumów teatralnych, tworzący m.in. dla La Scali, oraz Massimo Pizzi Gasparon Contarini – architekt, scenograf, reżyser światła i reżyser operowy. Wystrój nawiązuje do najlepszych tradycji sceny operowej.

Na wystawie znajdzie się ponad 230 rzeźb wypożyczonych z prywatnych europejskich kolekcji oraz muzeów. – Prezentujemy pełen przepychu, wielobarwny dwór Wettynów z eleganckimi damami, kawalerami oraz oczywiście mopsami. Mamy także kochanków przyłapanych w czasie schadzek i aktorów Comedii dell’arte. Figury Chińczyków, Japończyków, Persów czy Turków opowiadają o fascynacji Dalekim i Bliskim Wschodem. Nie zabraknie też reportażu z ulic Europy – przedstawień rzemieślników, ulicznych sprzedawców, a nawet żebraków – opowiada Dorota Gabryś, współkuratorka ekspozycji, kuratorka kolekcji ceramiki i szkła na Wawelu, wybitna znawczyni miśnieńskiej porcelany, autorka wystawy Gabinet Porcelanowy.

Wawelska ekspertka zwraca uwagę, że do końca unii Polsko-Saskiej królowie z dynastii Wettynów i ich otoczenie byli głównymi odbiorcami wyrobów manufaktury. – Podejmowana przez Kaendlera tematyka ukazuje życie dworu w okresie od późnego baroku, poprzez rokoko aż do czasów klasycyzmu. Wspaniałe oprawy wykonane ze złoconego brązu, zamawiane były przez paryskich antykwariuszy sprzedających saską porcelanę elitarnym kolekcjonerom w stolicy Francji, oni też odpowiadają za komponowanie figur z zegarami i naczyniami – mówi Dorota Gabryś.

PORCELANOWY ŚWIAT KAENDLERA

Johann Joachim Kaendler rozpoczął pracę w Miśni w 1731 roku, dlatego jego wczesne rzeźby nawiązują do zainteresowań drezdeńskiej socjety: polowań, teatru – szczególnie Commedii dell’arte i opery oraz Zakonu Mopsa, który po roku 1738 zastąpił zakazaną przez Kościół katolicki masonerię.

Na szczególną uwagę zasługuje, zdaniem kuratorki, seria grup figuralnych, zwanych obecnie „krynolinowymi”. Te wspaniałe, wielobarwne kompozycje dam i kawalerów w bogatych strojach dworskich przedstawiają normowaną etykietą codzienność ówczesnej elity – kurtuazyjne rozmowy i pełne zmysłowości zaloty. Zwykle w tle dostrzec możemy czarnoskórych służących serwujących modne napoje: czekoladę czy kawę – opowiada Dorota Gabryś.

W pracach Kaendlera odbijała się również powszechna w wieku XVIII fascynacja Orientem i jego nieprzebranym bogactwem. – Znalazła ona wyraz w figurkach i grupach przedstawiających tematy dalekowschodnie postaciach w fantazyjnych kostiumach oraz egzotycznych zwierzętach, jak słonie, nosorożce, wielbłądy czy lwy. Były one często wzorowane na rycinach publikowanych w relacjach podróżników – wymienia kuratorka.

Bliskie twórcy było również przekonanie o urokach prostego, zgodnego z naturą życia, co zobrazował on w niezwykle drobiazgowo wykonanych figurkach ogrodników oraz bukolicznych scenach rodzajowych z udziałem postaci w pasterskich kostiumach, w których kochankom towarzyszą owieczki trzymane na wstążkach i symbolizujące wierność psy.

Czy porcelana miśnieńska to pozostałość po dawnych czasach, niosąca wspomnienie o przestarzałych strukturach społecznych? A może, postrzegana jako tandetna lub krzykliwa, bywa zbyt pochopnie odrzucana? Współkuratorka ekspozycji dr Claudia Bodinek zachęca do bezstronnego spojrzenia na XVIII-wieczne figurki. – Nie tylko stwarzają one możliwość wglądu w ekscytujący świat, który wydaje się odległy od naszego, ale także ukazują niezwykłe umiejętności miśnieńskich modelarzy i rzemieślników. Warto przyjrzeć się subtelności i elegancji ich wykonania, a momentami także pikantnym scenom, które Kaendler inscenizuje po mistrzowsku – dodaje.

Opracowanie: Urszula Wolak-Dudek

***

Wystawa dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Partner wystawy: Röbbig München.

WSPANIAŁOŚĆ ROKOKA: WEEKEND OTWARCIA

ŚWIĘTO RODZINY KRAKOWSKIEJ. ZAMKOWE EKOINSPIRACJE

Kiedy: 26.05, godz. 14:00-18:00 (można rozpocząć o dowolnej porze)

Dla kogo: rodziny z dziećmi

Z okazji Święta Rodziny Krakowskiej na wawelskim wzgórzu znajdą się stanowiska z ekoinspiracjami, które będą okazją do wspólnego spędzania czasu z rodziną oraz zatroszczenia się o środowisko. Dziedziniec Zamku Królewskiego na Wawelu stanie się miejscem niezwykłego wydarzenia ekologicznego. Pod hasłem „Zamkowe ekoinspiracje” przekształcimy Wawel w strefę warsztatów, podczas których będziemy wykorzystywać przedmioty z drugiej ręki. Naszymi sprzymierzeńcami w tej akcji będą porcelanowe figurki autorstwa Johanna Joachima Kaendlera z organizowanej właśnie na Wawelu wystawy „Wspaniałość rokoka”.

Przynieście ze sobą niepotrzebne koszulki, koszule, bluzy, a także butelki plastikowe lub kartony po napojach. Z tych zużytych przedmiotów wspólnie wyczarujemy na Wawelu cuda!

  • Stanowiska będą funkcjonować do wyczerpania materiałów
  • Miejsce: Centrum Multimedialne, dziedziniec zewnętrzny, budynek nr 7
  • Wydarzenia otwarte, nie obowiązuje rezerwacja biletów
  • Koordynacja: Marek Grzybek, Karolina Motyka

WARSZTATY RODZINNE: MÓJ PORCELANOWY ZWIERZYNIEC

Kiedy: 26.05, godz. 12:00

Spotkanie w ramach cyklu „Nasz Wawel rodzinny”

Dla kogo: rodziny z dziećmi w wieku 7-12 lat

Zwiedzając wystawy Zamku Królewskiego na Wawelu, na obrazach, arrasach, złotych i srebrnych naczyniach, a nawet na broni możemy zobaczyć różnorodność świata zwierzęcego. Teraz możemy natknąć się na jeszcze więcej stworzeń w Gabinecie Porcelanowym i na wystawie „Wspaniałość rokoka”! Czekają tam na nas, między innymi, porcelanowe mopsy Timo, Dido, Ida… ale zresztą zobaczcie sami. Zapraszamy na warsztaty plastyczne, w czasie których wykonamy z masy glinianiej zwierzęta, które pokryjemy szkliwem tak jak robiło się to z porcelaną.

  • Opłata: dziecko – 40 zł; opiekun bezpłatnie
  • Udział opiekuna obowiązkowy (ze względu na ograniczoną przestrzeń prosimy, aby dziecku towarzyszył jeden opiekun)
  • Miejsce zbiórki: wejście na trasę Zamek I
  • Sprzedaż online
  • Koordynacja: Marek Grzybek

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...