W Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora przy ulicy Siennej 7/5 w Krakowie zapraszamy do obejrzenia wystawy „Milano… Obraz i rysunki Tadeusza Kantora z kolekcji Franco Laery”.
Pierwszy rysunek Franco Laera, współpracownik i przyjaciel Tadeusza Kantora, otrzymał od polskiego artysty w 1977 roku w podziękowaniu za wsparcie przy organizacji występów „Umarłej klasy” w Mediolanie. Ta praca stała się zaczątkiem osobistej kolekcji; w ciągu kolejnych 13 lat Kantor w duchu przyjaźni i wdzięczności przekazywał Laerze jeden ze swoich rysunków za każdym razem, gdy Włoch odwiedzał Kraków, a także na zakończenie niemal każdego międzynarodowego tournée Teatru Cricot 2.
Między marcem a majem 1988 r., w trakcie prac nad spektaklem „Nigdy tu już nie powrócę”, Kantor przebywał w rezydencji „Verdi” w Mediolanie. Franco zorganizował mu tam prywatną pracownię malarską, w której następnie powstał cykl obrazów „Cholernie spadam!”.
Na koniec pobytu artysta podarował Laerze w dowód wdzięczności niezwykły wizerunek postaci ze spektaklu, namalowany w technice akrylu na płótnie, który teraz prezentuje wystawa w Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora. Obraz z 1988 roku „Bez tytułu”, wizerunek Kardynałów, postaci ze spektaklu „Nigdy tu już nie powrócę” Teatru Cricot 2 (1988) pochodzi ze zbiorów archiwaliów należących do Franco Laery. Szkicowość i formalne niedopowiedzenie wizerunku tańczących Kardynałów konfrontowane jest w nim z detalicznym potraktowaniem splotu dłoni czy dynamiki szat będących w wyraźnym ruchu.
Wystawie obrazu towarzyszy wybór 10 rysunków z kolekcji Franco Laery, które od niedawna weszły w skład depozytu kolekcjonera w Cricotece. Należą one do tego samego okresu, z którego pochodzi obraz i ilustrują pracę Kantora nad późnymi dziełami teatralnymi oraz malarskimi: spektaklem „Nigdy tu już nie powrócę” (1988) czy cyklem obrazów „Dalej już nic” (1987–1988). W ten sposób ekspozycja staje się spójną, wielotorową opowieścią o ostatnich ideach, na bazie których artysta konstruował swoje dzieło.
Więcej na stronie internetowej Cricoteki.
***
Dofinansowano w kwocie 200 000 zł ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego Mediolańska kolekcja Tadeusza Kantora. Całkowita wartość: 235 300 zł
Źródło: https://www.malopolska.pl