poniedziałek, 8 września, 2025

Wystawa Otwieranie. Plenery koszalińskie w Osiekach 1963-81

Minęło 60 lat od rozpoczęcia I Międzynarodowego Studium Pleneru Koszalińskiego. Z okazji tego wyjątkowego Jubileuszu Muzeum w Koszalinie zaprasza na wystawę pt. „Otwieranie. Plenery koszalińskie w Osiekach 1963-1981”.

Bezprecedensowa inicjatywa Mariana Bogusza, Jerzego Fedorowicza, Ludmiły Popiel z pomocą lokalnego środowiska artystycznego przerodziła się w kontynuowane co roku Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki, określane potocznie jako Plenery Osieckie, które gromadziły najwybitniejszych artystów, z nestorem polskiej awangardy Henrykiem Stażewskim na czele. Uczestniczyło w nich niemal czterystu artystów, teoretyków i krytyków sztuki. Oddalona o zaledwie kilkanaście kilometrów od Koszalina miejscowość Osieki, na osiemnaście lat stała się nie tylko centrum sztuki nowoczesnej, ale i źródłem szeroko pojętej wolności: artystycznej, intelektualnej i duchowej.

Wieloznaczny tytuł wystawy odnosi się zarówno do nowych dróg, jakie w sztuce i teorii sztuki otwierali zapraszani na plenery najwybitniejsi polscy twórcy i krytycy sztuki, jak również do fenomenu organizacyjnego plenerów, które jako pierwsza tego typu inicjatywa stanowiły wzorzec dla późniejszych podobnych przedsięwzięć w całej Polsce. To właśnie podkoszalińskie plenery zapoczątkowały „epokę plenerów i sympozjów” lat 60. i 70. Tytuł nawiązuje także do jednego z założeń wystawy, jakim jest uświadomienie odbiorcy, że poruszane na spotkaniach w Osiekach wątki artystyczne, filozoficzne i społeczne pozostają aktualne także dzisiaj.

„Otwieranie” dotyczy również zjawisk, idei i wydarzeń, które miały swój początek lub zostały zapowiedziane podczas Plenerów. Przede wszystkim wyznaczono na nich formułę nowoczesnego pleneru artystycznego. Tradycyjnej „plenerowej” pracy twórczej towarzyszyła bogata część teoretyczna: wykłady, prelekcje oraz toczące się wokół nich dyskusje. Umożliwiało to swobodną wymianę myśli i spostrzeżeń na temat aktualnych problemów artystycznych i naukowych. O wyjątkowości plenerów stanowi również jawność procesu tworzenia i tzw. „otwarte pracownie”. Poprzez spotkania z lokalną społecznością realizowano misję edukacyjną, dążąc do jak najszerszego rozpowszechniania wiedzy o najnowszych kierunkach poszukiwań sztuki współczesnej.

To największa wystawa, jaką Muzeum w Koszalinie dotąd zorganizowało, nie tylko ze względu na powierzchnię ekspozycyjną – zajmie aż cztery sale wystawowe – ale także na bogactwo eksponatów (dzieł sztuki, dokumentów, zapisów audio i wideo, fotografii), przede wszystkim zaś bogactwo tematyczne.

Ekspozycja w pierwszej sali poświęcona będzie kulisom organizacji plenerów oraz ich wymiarowi społecznemu. W dwóch kolejnych salach prezentowane będą: malarstwo, rzeźba, formy przestrzenne, fotografia i dokumentacja akcji artystycznych, dobrane tak, by najlepiej obrazowały najważniejsze nurty i zjawiska w sztuce polskiej lat 60. i 70. Zobaczymy prace kanonicznych polskich artystów drugiej połowy XX wieku, między innymi Tadeusza Kantora, Henryka Stażewskiego, Jonasza Sterna, Erny Rosenstein, Marii Pinińskiej-Bereś, Józefa Robakowskiego, Natalii Lach-Lachowicz, a także wybitnych plastyków reprezentujących środowisko koszalińskie, takich jak Jerzy Fedorowicz, Ludmiła Popiel, Irena Kozera, Zygmunt Wujek, Elżbieta Kalinowska. W ostatniej przestrzeni ekspozycyjnej można będzie zapoznać się z tekstami oraz nagraniami audio i wideo wykładów wygłoszonych podczas plenerów przez najwybitniejszych teoretyków i krytyków sztuki tamtego okresu, między innymi Jerzego Ludwińskiego, Bożeny Kowalskiej i Janusza Boguckiego. Ta część przybliży również ideę Bogusza utworzenia w Koszalinie muzeum sztuki nowoczesnej.

Otwieranie. Plenery koszalińskie w Osiekach to pozycja obowiązkowa dla badaczy i wielbicieli sztuki nowoczesnej, ale także wszystkich zainteresowanych powojenną historią polityczną i społeczną oraz funkcjonowaniem środowiska artystycznego w okresie PRL.

Kuratorami wystawy są: Łukasz Rozmarynowski (kierownik Działu Sztuki Współczesnej Muzeum w Koszalinie) oraz Marcin Szeląg (wykładowca Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu).

Ekspozycja będzie czynna dla zwiedzających od 28 listopada 2023 r. do 3 marca 2024 r. Towarzyszyć jej będą wydawnictwo naukowe (w językach polskim i angielskim) oraz przewodnik w formie broszury.

Patronat nad wydarzeniem objęli Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP i Prezydent Miasta Koszalina. Patronami medialnymi są: TVP Kultura, TV MAX, Polskie Radio Koszalin i Radio Plus. Partnerem Muzeum w Koszalinie podczas organizacji wydarzenia jest Gmina Sianów.   

Termin: 28.11.2023 – 03.03.2024

Miejsce: Muzeum w Koszalinie, ul. Młyńska 37/39

Alicja Nowak-Zientarska, Muzeum w Koszalinie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...