Wystawa „Tradycja japońskiego ubioru. Formy i przemiany od około 1900 roku do lat 60.”, to pierwsza z trzech odsłon cyklu „Japonia u progu nowoczesności. Design i wzornictwo ubiorów od około 1900 roku do lat 60. na przykładzie darów współczesnych w Muzeum Narodowym w Krakowie”, przybliżającego klasyczne japońskie stroje oraz motywy charakterystyczne dla tej niezwykłej wschodniej tradycji.
Wystawa opowiada o historii i kroju kimon oraz pasów obi, którymi się je przewiązuje, a także o niezwykle atrakcyjnych krótkich narzutach haori i płaszczach podróżnych michiyuki. W drugiej odsłonie cyklu, zatytułowanej „Motywy jako fenomen japońskiej myśli projektowej”, rozwiniemy wątek tradycyjnych motywów zdobniczych z wyjaśnieniem ich pochodzenia i symboliki. Trzecia ekspozycja – „Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii” – przedstawi japońskie ubiory na starych fotografiach – odbitkach albuminowych przechowywanych w kolekcji MNK.
Ideą towarzyszącą cyklowi jest zamysł pokazania darów, jakie Muzeum Narodowe w Krakowie otrzymało w ostatnich latach. Podkreślając rolę darczyńców, opowiadamy o strategii kolekcjonerskiej MNK, pokazujemy również przykłady drzeworytów zakupionych z kolekcji Józefa Mehoffera oraz pochodzących z daru, który ofiarował dr Jens Wiebel.
We wnętrzach Kamienicy Szołayskich w pierwszej odsłonie prezentujemy około stu szat i elementów japońskiego stroju, w tym stuletnie kimona, a także niezwykły przykładowy bryt tkaniny tanmono, z której były szyte, o długości ponad dziesięciu metrów. Tkaniny wykorzystywane do szycia kimon letnich – natsumono (natsu – „lato”, mono – „rzecz”) charakteryzują się splotami, które umożliwiają prześwitywanie powierzchni, wywołując jednocześnie odczucie chłodu. Optyczną iluzję lekkości można, jak w prezentowanym na ilustracji kimonie, uzyskać przez wykorzystanie jednego z typów splotu mojiri-ori, który dzięki zastosowaniu naprzemienności łączenia nici luźniejszych i bardziej zwięzłych dzieli tkaninę na poziome pasy.
Odsłona pierwsza: „Tradycja japońskiego ubioru. Formy i przemiany od około 1900 roku do lat 60.” W ramach cyklu: „Japonia u progu nowoczesności. Design i wzornictwo ubiorów od około 1900 roku do lat 60. na przykładzie darów współczesnych w Muzeum Narodowym w Krakowie”
Kamienica Szołayskich, Plac Szczepański 9, Kraków
Wystawa czynna od 17 marca do 30 czerwca 2023
Kurator wystawy: Beata Romanowicz
Asystent kuratora: Agnieszka Gach
Aranżacja: Magdalena Bujak