piątek, 22 listopada, 2024

Dni Sztuki Współczesnej

Organizowany od 1985 roku festiwal to jedna z czołowych imprez Białostockiego Ośrodka Kultury oraz najstarsze i największe tego typu wydarzenie w regionie. Bazuje na teatrze, ale wzbogacają go także inne, liczne gatunki: sztuki wizualne, muzyka, film i spotkania z artystami. Festiwal skierowany jest do osób ceniących odważne i nowatorskie projekty artystyczne, gotowych na spotkania z twórcami o wyraźnej wizji, dyskutującymi z otaczającą rzeczywistością przy wykorzystaniu formy, słowa, dźwięków i nieskończonej wyobraźni. Przez ponad trzy dekady lat festiwal gościł mnóstwo artystów z Polski i całego świata.

24 maja, 17:50 / 27 maja, 18:20 WIDEO-PERFORMANS
Minuta krzyku dla Białorusi Jana Shostak
wydarzenie towarzyszące Foyer Forum, ul. Legionowa 5, wstęp wolny

Jana Shostak – doktora sztuki, która od 2020 jest aktywistką. Realistka, która żąda niemożliwego. Wierzy w skuteczność sztuki, solidarność, siłę współpracy w kulturze. Od 2016 roku świadomie używa mediów masowego przekazu jako platformy do rozpowszechnienia swoich działań ze sfery sztuki / aktywizmu. Współreżyserka niepowstałego jeszcze filmu „Miss Polonia”. Reprezentuje obywatelską inicjatywę „Partyzanka”, która pomaga osobom zmuszonym do ucieczki z powodów politycznych z Białorusi do Polski oraz przez 7 miesięcy wspierała osoby zmuszone do ucieczki z Ukrainy.

Codziennie o 18:00 (do końca rewolucji i o jeden dzień dłużej) współtworzy pomnik czasowy „minuta krzyku dla Białorusi”.

24 maja, 18:00 WYSTAWA
Love that dare not to speak its name Marta Bogdańska
wernisaż wystawy Galeria BOK, foyer Forum, ul. Legionowa 5, wstęp wolny

Wystawa “Love that dare not to speak its name” („Miłość, która nie śmie wypowiedzieć swego imienia”) to autorski projekt Marty Bogdańskiej podążający śladami Selmy Lagerlöf, szwedzkiej pisarki i pierwszej kobiety, która otrzymała literacką Nagrodę Nobla w 1909 roku.

Autorka w swoim projekcie rozpatruje queerową spuściznę Selmy przez pryzmat współczesności, analizując czy i dlaczego taka spuścizna jest istotna. Poprzez połączenie kilku elementów – archiwów, zdjęć, filmów, wywiadów / tekstów, rzeźb – projekt rzuca światło na queerowe dziedzictwo Selmy i na jej współczesne znaczenie dla nas. Dzięki wzbogaceniu projektu poprzez udział lokalnej społeczności LGBTQ+ biografia Selmy staje się żywa.

24 maja, 18:30 / 25 maja, 12:00 (pokaz dla uczniów szkół średnich, studentów i seniorów) PERFORMANS
Cyber Elf (90’) reżyseria i wykonanie Magda Szpecht
Klub Fama, ul. Legionowa 5, bilety: 30 zł / przedsprzedaż, 35 zł / w dniu wydarzenia (I termin), 15 zł (II termin)

Wszyscy znamy obrazy ze zniszczenia Teatru Dramatycznego w Mariupolu. Władimir Putin i jego poplecznicy wypowiedzieli wojnę totalną cywilizacji, ludzkości i kulturze, wciągając w sam środek konfliktu teatr – dosłownie i w przenośni.

Po wybuchu wojny reżyserka teatralna Magda Szpecht postanowiła wrócić do swojego pierwszego zawodu – dziennikarstwa. Porzucając dotychczasowe zajęcia, wybrała drogę Cyber Elfa – walczącej z rosyjskimi trollami, fake newsami i dezinformacją cyberaktywistki. Jej codziennym polem bitwy i narzędziami do udostępniania sprawdzonych informacji stały się platformy społecznościowe, portale informacyjne, i kanały telewizyjne. Wszystko to, aby chronić pierwszą – i może kluczową dla stron wyłączonych z konfliktu – linię frontu: odbywającą się w cyberprzestrzeni walkę o prawdę.

Слава Україні!

24 maja, 20:00 DYSKUSJA
W trosce o prawdę przekazu. Jak dezinformacja wpływa na nasze życie?
Magda Szpecht, Anna Mierzyńska, Edwin Bendyk
w ramach cyklu Rozmowy kulturalne
Klub Fama, ul. Legionowa 5, wstęp wolny

Podczas rozmowy poruszymy takie tematy jak dezinformacja w mediach i w sieci, przeciwdziałanie mowie nienawiści oraz schematy działania trolli internetowych.

Anna Mierzyńska
Analityczka mediów społecznościowych. Specjalizuje się w analizie zagrożeń informacyjnych, zwłaszcza rosyjskiej dezinformacji w Polsce oraz manipulacji w sieci. Dziennikarka OKO.press. Jej badania i publikacje stały się ważnymi źródłami naukowymi na temat dezinformacji.

Magda Szpecht
Reżyserka teatralna, która po wybuchu wojny 24 lutego 2022 roku postanowiła wrócić do swojego pierwszego zawodu – dziennikarstwa. Porzucając dotychczasowe zajęcia, wybrała drogę Cyber Elfa. Walczącej z rosyjskimi trollami, fake newsami i dezinformacją cyberaktywistki.

Edwin Bendyk
Dziennikarz, publicysta zajmujący się problematyką cywilizacyjną i wpływem techniki na życie społeczne. Obecnie związany z tygodnikiem „Polityka”, gdzie jest publicystą działu naukowego.

25 maja, 18:00 TEATR
Onko (75‘) TR Warszawa
reż. Weronika Szczawińska

spektakl i spotkanie z twórcami
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa 20, bilety: 30 zł / przedsprzedaż, 35 zł / w dniu wydarzenia
wydarzenie dla widzów od 14. roku życia

On. Ona. ONKO.

On. Sebastian Pawlak, aktor. Przygląda się rzeczywistości, ciału, relacjom społecznym i językowi z perspektywy kogoś, kto usłyszał, że jest najgorszym artystą na świecie i doświadczył inwazyjnej reżyserii.

Ona. Weronika Szczawińska, reżyserka. Przygląda się rzeczywistości, ciału, relacjom społecznym i językowi z perspektywy osoby, która usłyszała diagnozę “rak piersi” i doświadczyła inwazyjnego leczenia.

ONKO. Spektakl osadzony w osobistych doświadczeniach reżyserki Weroniki Szczawińskiej i aktora Sebastiana Pawlaka, których połączyła wiara w to, że nawet najtrudniejszy scenariusz życia można zmienić i zagrać w nim nową rolę. Albo i nie.

reżyseria: Weronika Szczawińska
dramaturgia: Piotr Wawer jr



26 maja, 19:30
TEATR/TANIEC
Tryptyk – obrazy o kobiecości (60’) reż. Anna Obszańska

produkcja: Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie
spektakl i spotkanie z twórczyniami
Sala Forum, ul. Legionowa 5, bilety: 30 zł / przedsprzedaż, 35 zł / w dniu wydarzenia
wydarzenie dla widzów od 18. roku życia

Spektakl składa się z trzech niezależnych, ale wzajemnie dopełniających się obrazów eksplorujących intymność oraz fizyczność kobiecego ciała. Bada temat kobiecości. Aktorki-tancerki wcielając się na przestrzeni całego widowiska w wiele różnych kreacji, budując na scenie różne sytuacje.

Pierwsza część inspirowana jest postacią Lawinii z szekspirowskiego „Tytusa Andronikusa”. Studium tej postaci stało się punktem wyjścia do opowiadania o kobiecym ciele. Druga część to z kolei próba odpowiedzi na pytanie dotyczące piękna kobiecego ciała. Jego walorów estetycznych, seksualnych, mających cieszyć oko – zazwyczaj męskie. Ostatni obraz to odwołanie do najważniejszej roli społecznej z jaką utożsamiana jest kobieta – matki rodzicielki. Głównym impulsem do powstania tej części była i jest zaostrzona polityka prowadzona przez polski rząd wobec praw kobiet.

reżyseria: Anna Obszańska
obsada: Agnieszka Ferenc, Magdalena Malik, Natalia Gryczka, Agata Jędrzejczak
opieka pedagogiczna: Paweł Miśkiewicz, Rudolf Zioło
muzyka: Kamil Tuszyński, Marek Bula

26 maja, 21:45 MUZYKA/PERFORMANS
Spalona ziemia (60’) Otwinowski/Sikorski/Witkowski
Pawilon Włoski w ogrodach Branickich, wstęp wolny

Trio żywej improwizacji z Wrocławia założone w 2022 roku przez artystów o dźwiękotwórczej, literackoteatralnej i wizualnej praktyce sięgającej złotych lat przełomu mileniów – Marka Otwinowskiego, Michała Sikorskiego i Marcina Witkowskiego.

Trio nie ucieka się do utrzymania jednej estetyki, mieszając ze sobą różnorodne koncepcje brzmieniowe. Muzyka jest tu metaforycznym osadem na filtrze zatrzymującym gatunkowe stereotypy, kody i klisze. Jest to potrójne improwizacyjne sito, w którym pośród resztek odnaleźć można ślady noise, metalu, awangardy, futurystycznej elektroniki, kolażowych soundscape’ów jak i strzępy onirycznych ambientów czy wywołujących uśmiech narracyjnych animacji.

Muzyka wydobyta z ruin, zgliszcz i pogorzelisk? Tak.


27 maja, 15:00
TEATR
Wyspa Jadłonomia (100’) STUDIO teatrgaleria
reż. Maciej Podstawny
spektakl familijny i spotkanie z twórcami
Aula Wydziału Nauk o Edukacji, ul. Świerkowa 20, bilety: normalny: 30 zł, ulgowy (dla dziecka): 15 zł, rodzinny 2+1 (2 osoby dorosłe + 1 dziecko): 70 zł, rodzinny 2+2 (2 osoby dorosłe + 2 dzieci): 80 zł
wydarzenie dla widzów od 10. roku życia

Kulinarno-podróżniczo-kryminalno-rewolucyjny spektakl dla dzieci i młodzieży inspirowany „Jadłonomią” – cyklem popularnych książek kucharskich Marty Dymek oraz propagowaną przez autorkę filozofią roślinnego gotowania.

Bohaterką przygodowo-sensacyjnej opowieści jest dziewczynka M., która mierzy się z groźnym potworem, czernią, która zagraża całemu światu. Gdy potwór pojawia się w życiu bohaterki, nic nie pozostaje takie, jak było. Stawką staje się życie i zdrowie najbliższych. Czy dziewczynka znajdzie tajemną recepturę uzdrowienia świata? Kogo spotka na Wyspie, na którą porwie ją tajemnicza siła? Jak skończy się spotkanie z Wiedźmą Jadłonomią? Czy dziewczynka zechce być bohaterką idei zielonej rewolucji? A jeśli tak, to czy inni ludzie pomogą jej uzdrowić świat za pomocą łyżki, widelca, listy zakupów i przeformułowania filozofii życia?

reżyseria: Maciej Podstawny
koncepcja: Dorota Kowalkowska, Maciej Podstawny, Jan Czapliński
scenariusz: Jan Czapliński
współpraca scenariuszowa: Dorota Kowalkowska, Maciej Podstawny
scenografia, kostiumy: Kaja Migdałek
muzyka: Jerzy Rogiewicz
wideo: Przemysław Tokarski
obsada: Daniel Dobosz, Tomasz Nosiński, Maja Pankiewicz, Marcin Pempuś, Ewelina Żak

27 maja, 18:30 TEATR
Odpowiedzialność (95’) CENTRALA / Teatr Powszechny w Warszawie
reż. Michał Zadara

spektakl i spotkanie z twórcami
Sala Forum, ul. Legionowa 5, bilety: 35 zł / przedsprzedaż, 40 zł / w dniu wydarzenia
wydarzenie dla widzów od 18. roku życia

„Odpowiedzialność” jest historią kryzysu uchodźczego na białoruskiej granicy. Wielu z nas obywateli zna fakty o śmierci, o głodzie, o brutalności i bezradności, ale nie umiemy ułożyć z nich spójnej historii. Gdy ktoś pyta, dlaczego państwo było w stanie przyjąć 2,5 miliona uchodźców na ukraińskiej granicy, ale nie kilkanaście tysięcy na granicy białoruskiej — nie umiemy odpowiedzieć.

„Odpowiedzialność” opowiada historię jednej z ofiar – Issy Jerjosa – uciekającego ze zniszczonej wojną Syrii, szukającego lepszej przyszłości w Europie. Imię Issa to po polsku Jezus. „Odpowiedzialność” opowiada pasję Issy/Jezusa, historię ostatnich dni przed jego śmiercią oraz stawia pytanie o odpowiedzialność, jaką ponoszą politycy.

„Odpowiedzialność” opowiada, co wydarzyło się i nadal wydarza w Polsce w ubiegłym i w tym roku.

reżyseria: Michał Zadara
scenariusz: Michał Zadara, Małgorzata Andruszkiewicz, Agata Andrzejewska, Zofia Królak, Milena Kuchnia, Aleksandra Łukomska, Aleksandra Majewska, Filip Płuciennik, Barbara Rojek, Julia Rygielska, Maja Sanak, Hanna Stacewicz, Michał Stańczak, Gabriela Tokarska, Katarzyna Trzeciak wraz z przedstawicielami środowisk: akademickiego, prawniczego oraz teatralnego
analiza prawna: Jacek Dubois, Marta Górczyńska, Rafał Kozerski, Maciej Nowicki, Mikołaj Pietrzak
zdjęcia: Karol Grygoruk
asystent reżysera: Maksymilian Nowak
obsada: Mateusz Janicki, Arkadiusz Brykalski, Michał Zadara

27 maja, 20:30 PERFORMANS
Stretching
(15’) Bartłomiej Kiełbowicz i Liwia Bargieł
plac przed Białostockim Ośrodkiem Kultury, ul. Legionowa 5, wstęp wolny

Podanie ręki to najprostszy gest przywitania, poznania i pojednania. Obecnie jeden z najbardziej problematycznych odruchów, które nam pozostały sprzed 2020 roku. Obserwujemy zmianę, która zaszła w kontaktach społecznych wywołanych pandemią oraz równoległymi napięciami politycznymi. Zastanawia nas wszechobecne hasło: trzymaj dystans, by znów móc być razem.

„Stretching” powstał jako odpowiedź na przedłużający się lockdown w sektorze kulturalnym w ogromnej mierze wpływający na zamrożenie sztuk performatywnych. Jest wyrazem potrzeby realnego kontaktu z drugim człowiekiem w rozumieniu codziennym – społecznym, ale także kontaktu artysty z widzem.

27 maja, 21:00 MUZYKA
Maria Peszek
koncert
Klub Fama, ul. Legionowa 5, bilety: 70 zł / przedsprzedaż, 80 zł / w dniu koncertu

Maria Peszek – wokalistka, aktorka, autorka tekstów, performerka.

Przez dziesięć lat aktywności aktorskiej grała u najważniejszych reżyserów teatralnych i filmowych. Od 2005 roku koncentruje się głównie na twórczości muzycznej, która okazała się jej prawdziwą pasją. Wydała pięć albumów solowych: “miasto mania” (2005), “maria Awaria” (2008), “Jezus Maria Peszek” (2012), “Karabin” (2016) i “Ave Maria” (2021). Każdy z nich wywoływał burzę i jednocześnie okazywał się artystycznym i komercyjnym sukcesem.

Autorka przejmujących i bezkompromisowych tekstów poruszających tematy religijności, polskości, tradycyjnych ról społecznych, niejednokrotnie wstrząsających polską opinią publiczną. Wywołuje skrajne emocje i otwarcie wyraża swoje poglądy.


28 maja, 17:30
TEATR
Bezmatek (60’) Teatr Ludowy w Krakowie
reż. Marcin Liber, produkcja: Konfrontacje Teatralne w Lublinie
spektakl i spotkanie z twórcami
Białostocki Teatr Lalek, ul. Kalinowskiego 1, bilety: 30 zł / przedsprzedaż, 35 zł / w dniu wydarzenia

Matka nie odchodzi. Nie od córek. Może od synów matki odchodzą? Od autorów? Od Różewicza matka odchodzi. Ode mnie nie odeszła. Tylko umarła mi.
Mira Marcinów

Wstrząsający do bólu spektakl Marcina Libera inspirowany książką nagrodzonej Paszportem „Polityki” Miry Marcinów. Opowiada o doświadczeniu śmierci bliskiej osoby, ale też o tym, jak z czasem zmienia się rozumienie dawnych zależności. Jest to tym bardziej fascynujące, że matka w tej relacji w niczym nie przypomina stereotypowego ideału, traktuje córkę bardziej jako partnerkę niż dziecko, ale w tym niepoprawnym układzie rodzi się niezwykle silna więź.

twórczyni: Mira Marcinów
występują: Maja Pankiewicz, Katarzyna Tlałka
chór i muzyka na żywo: Adam Witkowski (gościnnie)
adaptacja i reżyseria: Marcin Liber
muzyka: Adam Witkowski
inspicjentka/suflerka: Manuela Nowicka / Martyna Rezner

28 maja, 20:00 TEATR
Chamstwo (120’) Wrocławski Teatr Współczesny
reż. Agnieszka Jakimiak

spektakl
III Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku, ul. Pałacowa 2/1, bilety: 45 zł / przedsprzedaż, 50 zł / w dniu wydarzenia
wydarzenie dla widzów od 18. roku życia

Anarchistyczny spektakl w kontrze do ponurej podróży w przeszłość opisanej w antropologicznym eseju Kacpra Pobłockiego “Chamstwo”. W spektaklu jest dużo śmiechu, który ma funkcje obronne i terapeutyczne. To przede wszystkim opowieść o pomocy, a zarazem sensoryczne przeżycie – otoczona pozostałościami lasu publiczność uczestniczy w pełnej ekspresji terapii historycznej. W spektaklu “Chamstwo” nie brakuje dzikiego, nieposkromionego tańca i śpiewu.

Reżyserka Agnieszka Jakimiak zwraca uwagę na to, że antropologiczny esej Kacpra Pobłockiego to „przede wszystkim opowieść o historycznych korzeniach polskiego patriarchatu”, a zarazem „opowieść o drogach wyjścia, o strajkach, bezpaństwach, odmowach pracy, wspólnych tańcach i innych formach oporu, które pozwalały przełamać zaklęty krąg przemocy”.

reżyseria: Agnieszka Jakimiak
scenariusz: Mateusz Atman
scenografia, światło, video: Mateusz Atman
kostiumy: Nina Sakowska
muzyka: Kuba Ziołek
choreografia: Oskar Malinowski
inspicjentka/asystentka reżyserki: Justyna Bartman-Jaskuła
asystentka reżyserki: Dagmara Antoniszyn
realizacja dźwięku: Kacper Dubicki
realizacja światła: Daniel Piastowski
realizacja video: Piotr Postemski
obsada: Anna Kieca, Dominika Probachta, Jolanta Solarz-Szwed, Magdalena Taranta, Mariusz Bąkowski, Rafał Cieluch, Miłosz Pietruski, Tomasz Taranta

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Muzeum Małopolski Zachodniej w Wygiełz...

VIII Forum Regionalne Między Małopolską a Górnym Śląskiem pt. „Po nitce do kłęb...

Barwy holi

W starożytnej Mithili – krainie położonej u podnóży Himalajów, poprzecinanej rz...

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...