W ostatnie dni października Opera Wrocławska zaprasza na dwa wyjątkowe, rzadko wykonywane dzieła – Requiem Giuseppe Verdiego oraz Manekiny Zbigniewa Rudzińskiego.
W ostatnich dniach miesiąca na scenie Opery Wrocławskiej zostaną zaprezentowane dwa wyjątkowe dzieła – 26, 27 i 29 października Requiem Giuseppe Verdiego oraz 30 i 31 października Manekiny Zbigniewa Rudzińskiego.
REQUIEM
Giuseppe Verdi jest jednym z nielicznych kompozytorów, którzy świadomie ograniczyli swoją twórczość właściwie tylko do jednego gatunku muzycznego – opery. Messa da Requiem jest wyjątkiem od tej reguły. Swoją Mszę żałobną Verdi napisał w 1874 r. z okazji pierwszej rocznicy śmierci pisarza Alessandra Manzoniego. Jednak koncepcja dzieła powstała kilka lat wcześniej – w 1869 r., kiedy to kompozytor zaprosił do współpracy innych dwunastu twórców, by stworzyć Requiem pamięci Gioacchino Rossiniego. Verdi w pierwszej kolejności napisał część Libera me. Jednak projekt napisania wspólnego dzieła się nie powiódł. Kompozytor nie stracił zapału i postanowił sam skomponować wielkie dzieło. Messa da Requiem jest z pewnością utworem sakralnym, jednak operowe formy, w których całe swoje twórcze życie poruszał się Giuseppe Verdi, wzięły górę nad ogólną strukturą dzieła. W efekcie, jak twierdzi część krytyków, powstała „opera o sprawach ostatecznych”. Prawykonanie odbyło się pod batutą samego kompozytora w maju 1874 r. w kościele San Marco w Mediolanie, a w kolejnych dniach Msza została wykonana w Teatro alla Scala, a także w Paryżu, Wiedniu i Londynie. Obok Requiem d-moll Mozarta, Messa da Requiem Verdiego obecnie jest jedną z najpopularniejszych i najczęściej wykonywanych mszy żałobnych.
Podczas koncertów usłyszymy solistów: Jolanta Wagner (sopran), Jadwiga Postrożna (mezzosopran, 26 i 29.10), Barbara Bagińska (27.10), Mihail Mihaylov (tenor), Grzegorz Szostak (bas); chór przygotowany przez Annę Grabowską-Borys oraz orkiestrę Opery Wrocławskiej pod batutą Georgiosa Balatsinosa.
MANEKINY
Miłośnicy opery i literatury ponownie mają powód do ekscytacji. Opera Wrocławska po raz kolejny (premiera po 40 latach odbyła się 1 marca 2024 r.) zaprasza na tę wyjątkową operę kameralną Zbigniewa Rudzińskiego. Manekiny sąinspirowane prozą Brunona Schulza. Spektakl z pewnością przeniesie widzów w świat surrealizmu i refleksji, w którym zgłębione zostaną tematy wiecznie eksplorowane w literackich arcydziełach autora „Sklepów cynamonowych”. W dziele główną postacią jest kupiec bławatny, a zarazem twórca – Jakub, któremu towarzyszą Polda i Paulina – żywe manekiny, istoty niepełne. Ich śpiew jest w rzeczywistości mechaniczną mową nakręconych kukieł. Pojawia się też Adela, której odpowiednikiem jest służąca z opowiadań Schulza, postać niema. Na scenie obecny jest również szereg postaci surrealistycznych, zjaw, takich jak Magda Wang, (kobieta z pejczem z masochistycznych rysunków Schulza), czy nieszczęśliwa Królowa Draga, Edzio Kaleka i Anarchista Luccheni. Manekiny zostały wystawione po raz pierwszy w Operze Wrocławskiej w 1981 roku. Opera została zamówiona przez Roberta Satanowskiego – ówczesnego dyrektora Państwowej Opery we Wrocławiu – który sam objął kierownictwo muzyczne we współpracy dyrygenckiej z Lucjanem Laprusem. Reżyserem spektaklu był Marek Grzesiński, scenografię stworzył Janusz Wiśniewski, a kostiumy zaprojektowała Irena Biegańska. Obecna inscenizacja „Manekinów” jest realizowana przez Kamilę Siwińską, dla której dodatkową inspiracją do stworzenia nowej formy spektaklu jest jeden z niewielu zachowanych dowodów na istnienie licznej społeczności żydowskiej w Grodzisku Mazowieckim.
Realizatorzy i obsada:
Dyrygent – Trajan Muryń
Inscenizacja, reżyseria, scenografia – Kamila Siwińska
Kostiumy – Martyna Cierpisz
Choreografia – Katarzyna Witek
Jakub – Tomasz Rudnicki
Polda – Liliana Jędrzejczak
Paulina – Aleksandra Malisz
Draga – Barbara Bagińska
Adela/Magda Wang – Eliza Kruszczyńska
Edzio Kaleka – Jędrzej Tomczyk
Anarchista Luccheni – Aleksander Zuchowicz
Szczegóły i bilety na: www.opera.wroclaw.pl
Agnieszka Kasprzyszak