Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
artystka: Anna Barlik
architekt: Marcin Strzała
kurator: Jacek Sosnowski
Wszyscy składamy się z danych. Cyfrowa informacja stała się naszym głównym narzędziem interakcji z rzeczywistością, a w wielu przypadkach sama stanowi rzeczywistość. Wystawa Datament, zaprezentowana w Pawilonie Polskim na 18. Międzynarodowej Wystawie Architektury, ilustruje współczesną relację człowieka z danymi i sposobami ich przetwarzania. Tytułowy neologizm identyfikuje dane jako establishment, podkreślając ich namacalny i rzadko kwestionowany wpływ na nasze życie.
Rzeźba, która wypełniła całkowicie przestrzeń Pawilonu Polskiego, powstała przy użyciu algorytmu, dla którego punktem wyjścia były ogólnodostępne dane statystyczne na temat państw i terytoriów z całego świata. Instalacja składa się z czterech wykonanych ze stali modeli siatkowych, przeniesionych wprost ze środowiska cyfrowego, które przedstawiają algorytmicznie wygenerowane statystyczne domostwa z Hongkongu, Polski, Meksyku i Malawi. Każdy model składa się z czterech pomieszczeń odpowiadających podstawowym funkcjom mieszkalnym. W oparciu o autorytet statystyk pozyskanych z oficjalnych źródeł powstał równie wiarygodny, co fałszywy obraz świata. Tak właśnie manifestuje się datament – wypełniając domniemaną wiedzą każdą pustkę poznawczą.
Instalacja, wykorzystując język architektury, pozwala zmierzyć się problematyką wszechobecności danych poprzez fizyczne doświadczenie, namacalnie demonstrując jak skala akumulacji wymagających przetworzenia danych wymusza ustanowienie zupełnie nowej z nimi relacji. Relacji, która ułatwi wychwycenie i minimalizację zawartych w nich błędów, wynikających z niezgodności ludzkiej perspektywy z logiką algorytmu.
zdjęcie: Jacopo Salvi (altomare.studio)
identyfikacja graficzna wystawy: Tobias Wenig i Karolina Pietrzyk
16.03 – 19.05.2024
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3, 00-916 Warszawa