poniedziałek, 25 września, 2023

II etap plebiscytu Wydarzenie Historyczne Roku 2022.

Zakończył się I etap Plebiscytu i od 15 maja trwa GŁOSOWANIE na Wydarzenie Historyczne Roku 2022. Dziś prezentujemy Państwu projekty z kategorii WYDARZENIA:

Uroczystości pogrzebowe obrońców Westerplatte

Organizator: Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku

Opis wydarzenia:

Odkrycie przez archeologów Muzeum II Wojny Światowej wojennych mogił 9 obrońców Westerplatte ma szczególny wymiar nie tylko naukowy, ale również – a może przede wszystkim – społeczny i patriotyczny. Heroiczna obrona polskiej placówki we wrześniu 1939 r. stała się symbolem niezłomności i odwagi w walce przeciw złu, a sami bohaterowie są postaciami uosabiającymi najlepsze cechy żołnierza, obywatela i Polaka. Na nowym Cmentarzu Żołnierzy Wojska Polskiego 4 listopada 2022 r. wraz z majorem Henrykiem Sucharskim zostali z honorami pochowani: plutonowy Adolf Petzelt, kapral Bronisław Perucki, kapral Jan Gębura, starszy strzelec Władysław Okrasa (Okraszewski), legionista Józef Kita, starszy legionista Zygmunt Zięba, starszy legionista Ignacy Zatorski oraz dwaj inni, niezidentyfikowani obrońcy Westerplatte.

Multimedia:

https://muzeum1939.pl/uroczystosci-pogrzebowe-obroncow-westerplatte-411/aktualnosci/5703.html

https://muzeum1939.pl/koncert-requiem-pamieci-poleglych-obroncow-westerplatte-0311/aktualnosci/5704.html

Otwarcie Muzeum – Domu Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej

Organizator: Muzeum Dom Rodziny Pileckich (w organizacji)

Opis wydarzenia:

2 listopada 2022 r. uroczyście otwarto Muzeum – Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej. Mieści się ono w domu rodzinnym Marii Pileckiej z domu Ostrowskiej, żony Witolda Pileckiego. W tym zabytkowym, odrestaurowanym budynku została stworzona wystawa stała ukazująca w nowym świetle postać jednego z największych polskich bohaterów. Inaugurację objęto Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości; prezydent był na niej obecny osobiście. Wśród przybyłych gości nie zabrakło przedstawicieli władz rządowych i lokalnych, w tym sekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta Wojciecha Kolarskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosława Sellina, wojewody mazowieckiego Konstantego Radziwiłła, burmistrza miasta Ostrów Mazowiecka Jerzego Bauera, a także przedstawicieli Instytutu Pamięci Narodowej, na czele z zastępcą prezesa Mateuszem Szpytmą. W gronie gości znaleźli się członkowie rodziny Pileckich i Ostrowskich: syn rtm. Pileckiego Andrzej Pilecki i bratanek Marii Pileckiej Marek Ostrowski. Prezydent RP podkreślił znaczenie wybranego na siedzibę Muzeum budynku: „Ta droga zaczyna się symbolicznie właśnie tutaj, w tym rodzinnym domu, w którym wychowała się i mieszkała małżonka rtm. Witolda Pileckiego, Maria Pilecka z domu Ostrowska”. Syn rotmistrza nie krył wzruszenia; wyjaśnił, dlaczego jest to dla niego szczególne miejsce. W trakcie gali otwarcia wręczono specjalne statuetki dobroczyńcom Muzeum. Uroczystość została zorganizowana przez zespół pracowników Muzeum poszerzony o członków Młodzieżowej Rady Muzeum, którzy realizowali zadania organizacyjne i oprowadzali gości po wystawie. Galę otwarcia poprowadzili członkowie Rady – Magdalena Ościłowska (uczennica ZS nr 1 im. W. Pileckiego w Ostrowi Mazowieckiej) i Dominik Tkaczewski (uczeń VII LO im. J. Wybickiego w Gdańsku), którzy współtworzyli scenariusz uroczystości. Oprawę muzyczną zapewnił zespół C’mon.

Multimedia: https://muzeumpileckich.pl/

Otwarcie Muzeum Centralnego Okręgu Przemysłowego

Organizator: Muzeum Regionalne w Stalowej Woli

Opis wydarzenia:

Otwarcie podwojów tej nowej placówki to efekt wieloletnich starań Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli, by niezwykłą historię największej inwestycji gospodarczej polskiego międzywojnia zaprezentować szerokiej publiczności. Lokalizacja w Stalowej Woli nie jest przypadkowa, gdyż właśnie to miejsce było wizytówką COP-u, symbolem „stalowej woli narodu polskiego wybicia się na nowoczesność”, dzieckiem nowego patriotyzmu, nowoczesnej myśli technicznej i architektonicznej, urzeczywistnianej we własnym, niepodległym państwie. Nowo utworzone muzeum upowszechnia dziedzictwo COP-u, popularyzuje naukę, technikę, wynalazczość, a zarazem stało się ważnym miejscem aktywnego wypoczynku i rekreacji. Zaprasza do podróży po meandrach gospodarczej i przemysłowej historii kraju, przedstawia opowieść o ludziach, którzy stworzyli fundamenty jednego z największych cudów gospodarczych w dziejach Polski. Urządzone w modernistycznych warsztatach szkolnych – autentycznym miejscu historycznym z zachowanym oryginalnym wyposażeniem − stanowi świadectwo industrialnego dziedzictwa regionu. Muzeum COP-u to także przestrzeń interaktywnej edukacji, nauki, zabawy i samodzielnego odkrywania, z „żywym muzeum”, gdzie można „dotknąć historii”. Stało się ono główną atrakcją turystyczną Szlaku COP. Ekspozycja prezentuje unikatową kolekcję zabytkowych, w większości sprawnych maszyn, które były na wyposażeniu warsztatów. Uzupełnieniem są eksponaty i urządzenia interaktywne oraz multimedialne umożliwiające zwiedzającym zdobywanie wiedzy. Ponadto w nowym muzeum znajdują się sale edukacyjne, laboratorium chemiczne i kino. Muzeum gromadzi także wyroby rzemiosła artystycznego, przedmioty użytkowe oraz materiały archiwalne i graficzne utrzymane w charakterystycznej dla polskiego międzywojnia stylistyce art déco.

Multimedia: http://muzeumcop.pl

Rok Bellotta

Organizator: Zamek Królewski w Warszawie − Muzeum. Rezydencja Królów i Rzeczypospolitej

Opis wydarzenia:

Rok 2022 w Zamku Królewskim w Warszawie był rokiem Bernarda Bellotta zw. Canalettem (1722−1780). Jako jedna z dwóch placówek muzealnych (obok Galerii Obrazów Dawnych Mistrzów w Dreźnie) posiadających w zbiorach najwięcej dzieł artysty, okrągłą rocznicę urodzin Bellotta Zamek uhonorował wystawą „Bernardo Bellotto. W 300. rocznicę urodzin malarza”. W dniach 15 i 16 października odbył się w Zamku towarzyszący wystawie Festiwal Canaletta. Goście mogli m.in. uczestniczyć w nocnym zwiedzaniu ekspozycji z kuratorami: Arturem Badachem i Magdaleną Królikiewicz. Od 16 grudnia w Sali Canaletta w ramach specjalnego pokazu można było podziwiać też dzieło jego wuja i nauczyciela, Antonia Canala, przedstawiające jeden z charakterystycznych punktów krajobrazu Wenecji – kościół Il Redentore. Wcześniej, od 7 czerwca do 4 września, prezentowano w Zamku wystawę „Pejzaże na porcelanie. Inspiracje malarskie z Bellottem w tle”, pokazującą panoramy miast i krajobrazy na porcelanie, wzorowane na obrazach i grafikach wybitnych XVIII-wiecznych weducistów, zwłaszcza Bellotta. W 2022 r. zorganizowano liczne zajęcia edukacyjne wokół twórczości artysty – wykłady i ponad 100 lekcji muzealnych. Odbył się też konkurs „Warszawa Canaletta” na najlepszą pracę plastyczną inspirowaną wybranym dziełem Canaletta z kolekcji Zamku, poświęconym Warszawie. Rok Bellotta w Zamku uczczono jeszcze jednym wydarzeniem. Do zbiorów muzeum został zakupiony obraz Bellotta Portret konny pazia Celestyna Gintowta. Dzieło należy do cyklu 4 portretów maneżowych, który jako całość wchodził w skład kolekcji króla Stanisława Augusta. Zamkowe wydawnictwo Arx Regia wydało aż 4 publikacje poświęcone malarzowi: katalog wystawy Bernardo Bellotto. W 300. rocznicę urodzin malarza – w polskiej i angielskiej wersji, dwujęzyczną książkę popularnonaukową z serii „Zobacz to! / See it!” oraz katalog Pejzaże na porcelanie. Inspiracje malarskie z Bellottem w tle.

Multimedia:

https://www.zamek-krolewski.pl/bernardo-bellotto

„La Ruta de las Bobes”

Organizatorzy:

Ambasada RP w Buenos Aires

Dan Lande

Opis wydarzenia:

La Ruta de las Bobes” (Śladami Babć i Dziadków) to projekt odtwarzający historię osób, które wyemigrowały z Polski oraz innych krajów Europy Środkowej i Wschodniej do Argentyny, Urugwaju lub Paragwaju. Odnosi się do korzeni, tożsamości i pamięci, łącząc różne pokolenia odbiorców. Autorem projektu jest Dan Lande – Argentyńczyk pochodzący z rodziny polskich Żydów. Za jego pośrednictwem osoby zainteresowane uczczeniem pamięci swoich przodków nawiązują więź także między sobą. Wraz z innymi wnukami i prawnukami emigrantów ratują od zapomnienia rodzinne historie. Dan Lande udaje się do miejsc, w których mieszkali ich dziadkowie, skąd relacjonuje podróż, robiąc zdjęcia i filmy, i gdzie tworzy z fragmentów stłuczonych talerzy tablice pamiątkowe. Projekt dostarcza uczestnikom narzędzi pomagających zbliżyć się do ich przeszłości rodzinnej, a jednocześnie jest źródłem informacji na temat Holokaustu, procesów migracyjnych, kultury i historii Polski. Autor przekazuje te treści w mediach społecznościowych grupie, która śledzi jego podróż. Używa rozmaitych, skutecznych w obecnych czasach formatów narracyjnych i audiowizualnych – pozbawionych patosu, innowacyjnych, zapewniających duży zasięg. Dociera do szerokiej i zróżnicowanej publiczności, głównie w Ameryce Łacińskiej. Wykorzystując cyfrowe sieci multimedialne, nie tylko przybliża wydarzenia z przeszłości Polski, ale też buduje interaktywną społeczność, która jest motorem napędowym przedsięwzięcia. Stawia sobie za cel zbiorową pracę nad rekonstrukcją pamięci, budząc zainteresowanie regionem, o którym mało się mówi w Ameryce Łacińskiej. Opowiada też o sprawiedliwych i bohaterach, opisuje to, co widzi, i jak spędza czas pośród mieszkańców odwiedzanych miejscowości − ukazując współczesne oblicze Polski.

Multimedia:
https://rulodeviaje.com/bobes/
https://www.gov.pl/web/argentyna/stluczone-naczynia-i-odzyskana-historia ; https://www.gov.pl/web/argentyna/pamiec-tozsamosc-i-montevideo ; https://www.gov.pl/web/argentyna/o-babciach-i-dziadkach-z-polski-w-asuncion

https://www.instagram.com/rulodeviaje

Źródło:Muzeum Historii Polski

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze artykuły autora