czwartek, 24 kwietnia, 2025

Liczby, które wiele mówią – pandemiczny rok Instytutu POLONIKA

Mimo trudnych warunków i skomplikowanej logistyki, którą wymuszają zmieniające się często przepisy sanitarne, POLONIKA – Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą (powołany przed trzema laty przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego) ma się czym pochwalić.

Pandemia COVID-19 ma wpływ na wszystkich, również na pracę specjalistów zajmujących się ratowaniem od zniszczenia, zabezpieczeniem oraz konserwacją i restauracją poloników, czyli pozostających poza granicami kraju materialnych śladów polskiej historii. 

O historię i jej ślady trzeba dbać, bo nic nie jest wieczne. Nie chcę moralizować, ani tym bardziej posługiwać się truizmem, ale nawet najgrubszy mur pozostawiony bez opieki z czasem zacznie się kruszyć i rozsypywać, a co dopiero materia znacznie delikatniejsza – rzeźby, obrazy czy unikatowe malowidła ścienne. Podejmujemy się trudnych zadań, a pandemia sporo w tych naszych planach zamieszała. Musieliśmy stworzyć całkiem nowe procedury, żeby nie tylko kontynuować już rozpoczęte prace, lecz także zacząć coś nowego mimo ciągle zmieniających się przepisów, zamykania granic i wszechobecnej kwarantanny. Zaręczam, że mimo to staramy się pracować bez opóźnień. Jeśli chodzi o nasze podsumowanie w liczbach, zachęcam do spojrzenia na statystyki związane z renowacją znajdującej się na cmentarzu Łyczakowskim kaplicy Krzyżanowskich, które specjalnie zostały rozpisane nieco szerzej. Skala może zaskoczyć! Warto przy tym podkreślić, że równolegle toczy się wiele projektów o różnym stopniu skomplikowania. Nie tylko na Ukrainie, lecz także w innych krajach

mówi dyrektor Instytutu Polonika Dorota Janiszewska-Jakubiak.

Instytut POLONIKA realizuje projekty w ramach trzech programów strategicznych: Ochrona, Badania i Popularyzacja polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą.

Ochrona

to 36 projektów konserwatorskich, 27 dokumentacji, ekspertyz i inwentaryzacji w różnych obiektach w 7 krajach (od Ukrainy, przez Francję, po Stany Zjednoczone).

W roku 2020 wiele przedsięwzięć prowadzono na Ukrainie. We Lwowie trwa konserwacja malowideł Franza (Franciszka) i Sebastiana Ecksteinów w dawnym kościele pojezuickim (obecnie greckokatolickiej cerkwi garnizonowej pw. Świętych Piotra i Pawła), rozpoczęto też prace przy malowidłach Stanisława Stroińskiego nad chórem w katedrze łacińskiej, a jednocześnie zakończono prace remontowe i konserwatorskie monumentalnych, barokowych schodów prowadzących do kościoła franciszkanów pw. św. Antoniego. Z kolei na fasadzie dawnego kościoła dominikanów pw. Bożego Ciała (obecnie cerkiew greckokatolicka Najświętszej Eucharystii) przeprowadzono konserwację 4 rzeźb i monstrancji.
Na lwowskim cmentarzu Łyczakowskim przeprowadzono konserwację i odbudowę nagrobka rodziny architekta Piotra Tarnawieckiego. Kosztem 1,65 miliona złotych dawną świetność odzyskała kaplica Krzyżanowskich, a zaawansowane prace trwają przy monumentalnej kaplicy Barczewskich. O skali trudności tej realizacji świadczą fizyczne rozmiary samego mauzoleum – ten potężny grobowiec ma aż 3 kondygnacje.

Kaplica Krzyżanowskich, której remont pod okiem specjalistów Instytutu Polonika przeprowadziła firma Monument Service, była szczególnie wymagająca. Neogotycki zabytek nazywany potocznie „kaplicą z chimerami” był zawilgocony, zdewastowany i – uogólniając – tuż przed katastrofą budowlaną. Remont zaczął się jeszcze w roku 2019. Ogółem trwał 18 miesięcy i zakończył się w grudniu 2020 r.
O złożoności tego projektu niech zaświadczą niektóre statystyki. W tym czasie pracownicy Monument Service spędzili w podróży 1410 godzin (tylko na przejściach granicznych 188 godzin), przejeżdżając ogółem 69 530 km. Nad tym projektem pracowały (nie licząc asysty specjalistów Instytutu) aż 32 osoby – 16 Polaków i 16 Ukraińców. Wykonano 4951 zdjęć cyfrowych, a materiały związane z realizacją zadania (w tym 18 raportów miesięcznych) można przeliczyć na 53 gigabajty danych. Podczas remontu wykorzystano 8728 cegieł, a tych zniszczonych z elewacji wymieniono aż 3805. Ceramika na dachu wymagała całkowitego odtworzenia (na podstawie 2 sztuk dachówki karpiówki i jednego tzw. gąsiora ‒ tylko tyle znaleziono w obiekcie). Finalnie na dach trafiło 1052 dachówki i 75 gąsiorów. Zachowało się zaledwie 25 szybek witrażowych, więc 1088 wyprodukowano od nowa (w tym 192 lampiony, czyli białe szybki oprawione w ołów). Wykorzystano także 12 ton bruku bazaltowego i 10 metrów sześciennych wapniaka na plac.

grafika: Instytut POLONIKA, CC BY 3.0

Wśród pozostałych (równie ważnych) aktywności programu „Ochrona” warto przypomnieć, że w Muzeum Polskim w Ameryce w Chicago (The Polish Museum of America) pod patronatem Instytutu przeprowadzono prace konserwatorskie kolejnej serii obrazów. Wśród nich znalazły się m.in. dzieła Józefa Czapskiego („Gołębnik”), Ireny Pokrzywnickiej „Irpo” (obrazy „Zima” i Lato” – pendant do „Wiosny” i „Jesieni” z cyklu „Cztery pory roku”), Jana Zamoyskiego („Mała gosposia”), Emila Krchy „Pejzaż z Krzemieńca”, Henryka Grunwalda („Pejzaż spod Lublina”) czy Rafała Malczewskiego („Ulica”).
We Francji POLONIKA zajęła się cmentarzem Les Champeaux w Montmorency i znajdującym się tam nagrobkiem Adama Mickiewicza i jego rodziny. W litewskim kościele pw. św. Kazimierza w Powiewiórce, gdzie 15 grudnia 1867 r. ochrzczono przyszłego Marszałka Polski Józefa Piłsudskiego, odrestaurowano zaś zabytkowe schody. Program „Ochrona” inspirował także prace konserwatorskie czterech obrazów pochodzących z Wilna i Rzymu, które wśród 200 innych prac znalazły się na wystawie „Geniusz baroku. Szymon Czechowicz (1689‒1775)” w Muzeum Narodowym w Krakowie.


Badania
to 27 projektów, w tym 11 wydawniczych (na różnym etapie finalizowania) w 9 krajach Europy.

Wśród nich znalazły się m.in. dokumentacje polskich cmentarzy na Ukrainie, pałaców i dworów na obszarze dawnego Wielkiego Księstwa Litewskiego czy też nowożytnych pałaców w samym Wilnie. Związane one były głównie z twórczością polskich artystów (np. we Francji i Wielkiej Brytanii) oraz architektów (Lwów w okresie międzywojnia XX wieku, Rosja przed rewolucją bolszewicką).

Trzy projekty zakończyły się publikacjami wydanymi w serii „Studia i Materiały”: Jana Wiktora Sienkiewicza Polska sztuka na emigracji w londyńskiej kolekcji Matthew Batesona, Agaty Dworzak Polejowscy. Karta z dziejów lwowskiego środowiska artystycznego w drugiej połowie XVIII wieku, Mariusza Kaczki i Dariusza Kołodziejczyka Turecki pasza i szlachta: korespondencja osmańskiego gubernatora Chocimia Iliasza Kołczaka paszy ze szlachtą Rzeczypospolitej z lat 1730‒1739. Instytut dofinansował także książkę Jana Szajnera i Marcina Rechłowicza Tramwaje lwowskie 1880‒1940. Kolejne publikacje ‒ jak naukowa edycja młodzieńczego dziennika Bronisława Piłsudskiego, a także praca poświęcona dziełom rytowników i wydawców augsburskich wykonywanym dla polskiej klienteli w XVII‒XVIII wieku czy książka prezentująca praktycznie nieznany opis geograficzny ziem Polski i Litwy wraz z mapami szczegółowymi Rzeczypospolitej, wykonany przez francuskiego kartografa Guillaume’a Sansona ‒ są na ostatnim etapie przygotowania do druku.


Popularyzacja
to kilkadziesiąt projektów w kilku dużych obszarach, jak: edukacja  (scenariusze zajęć, szkolenia dla nauczycieli, lekcje itp.), wystawy (online, stacjonarne, mobilne), wydawnictwa (publikacje dla dzieci i dorosłych, wkładki prasowe), multimedia (filmy, audiobooki) oraz bazy danych.

W ramach programu Popularyzacja zrealizowano/zorganizowano:

  • 3 kolejne odcinki serialu dla dzieci Polo i Nika;
  • film animowany Hetman dedykowany 400-setnej rocznicy śmierci Stanisława Żółkiewskiego;
  • 17 spotkań w ramach tzw. czwartków na luzie (spotkania na fanpage’u Instytutu na Facebooku);
  • 4 audiobooki (Śledztwa kolekcjonera, Polacy w Lipawie, Bukowski. Imię żyje nadal i Historia cmentarza Na Rossie w Wilnie);
  • Projekty wydawnicze. Na liście ukończonych pozycji są: Wojciecha Przybyszewskiego Śledztwa kolekcjonera, materiały ze Stałej Konferencji Muzeów, Archiwów i Bibliotek Polskich na Zachodzie, Anny Sylwii Czyż i Bartłomieja Gutowskiego Podręcznik do inwentaryzacji polskich cmentarzy i nagrobków poza granicami kraju, Gustawa Manteuffla Inflanty Polskie (publikacja dwujęzyczna), Na tropie poloników (dwa zeszyty dla dzieci), Jurija Smirnowa Sekrety Lwowa tom 2 (koedycja) i Cmentarz Na Rossie w Wilnie (koedycja), książka pod redakcją Anny Sylwii Czyż i Bartłomieja Gutowskiego.
  • W produkcji pozostają: praca zbiorowa będąca kontynuacją publikacji z roku 2019 dot. parafii i kościołów polskich w USA, Mieczysława Jałowieckiego Na skraju imperium (3 wersje językowe), Waldemara Delugi Polonica ze zbiorów Gabinetu Rycin i Rysunków British Museum. Niektóre publikacje noszą jeszcze tytuły robocze, ale już teraz warto o nich wspomnieć: Moniki Michaliszyn Polacy na Łotwie, Krzysztofa Heyke Katedra w Pińsku, Krzysztofa Stolarczyka Polacy w Kanadzie, Historia grobami znaczona, Radosława Budzyńskiego Manteuffel dla dzieci – Inflancki konik, czyli podróż na koniec świata, Anny Kudzi Konserwator dzieł sztuki – kim jest i jakie super moce posiada konserwator oraz Baśnie i legendy z terenów dawnej Rzeczpospolitej;
  • 24 teksty dla 3 czasopism, z którymi współpracowaliśmy;
  • Historia Mówiona – wywiady wideo z ludźmi zasłużonymi dla kultury;
  • 5 wystaw mobilnych, z czego dwie podróżowały po kraju (Rossa. Wileńska nekropolia, Jedźmy do Ameryki. Wycinki z historii Polonii Amerykańskiej), a pozostałe chwilowo zatrzymała pandemia;
  • 6 wystaw w portalu Google Arts & Culture w kilku wersjach językowych;
  • 16 scenariuszy zajęć edukacyjnych;
  • 2 książeczki o polskim dziedzictwie kulturowym dla najmłodszych;
  • 9 wypraw wakacyjnych online;
  • 1 gra planszowa, której produkcję finalizujemy w tym roku.

Programy dotacyjne
W ramach programu „Polskie dziedzictwo kulturowe za granicą – wolontariat 2020”  zorganizowano 16 projektów dla 344 osób, które poza krajem przepracowały 182 dni. Ogółem wolontariusze Instytutu Polonika zajmowali się 145 obiektami w 64 miejscowościach (m.in. Litwa, Ukraina, Francja, Mołdawia). Wśród zrealizowanych projektów szczególne miejsce zajęły prace związane z opieką nad cmentarzami i grobami polskimi poza krajem – nie tylko na terenie dawnych ziem wschodnich Rzeczypospolitej. Wolontariusze pracowali np. na cmentarzach polskich w Afryce. W tym roku pojawiły się również projekty związane z inwentaryzacją i badaniami zagrożonych obiektów sakralnych – m.in. drewnianych świątyń.

Instytut ‒ jako instytucja zarządzająca programem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Ochrona dziedzictwa kulturowego za granicą” ‒ nadzorował także realizację 52 zadań. Wśród nich można wymienić prace konserwatorskie mozaikowej dekoracji zaprojektowanej przez Józefa Mehoffera w najstarszej części tzw. katedry ormiańskiej we Lwowie, ale też szósty już etap ratowania kolegiaty św. Wawrzyńca w Żółkwi. We lwowskiej katedrze łacińskiej zakończono konserwację i restaurację obrazu Józefa Chojnickiego  „Modlitwa w Ogrójcu” oraz kontynuowano prace w kaplicy Jabłonowskich i przy witrażu ,,Matka Boża Królowa Aniołów” (projektu Teodora Axentowicza) znajdującym się nad chórem. Prowadzono również prace na cmentarzach Łyczakowskim i Janowskim we Lwowie oraz nekropoliach w Złoczowie, Zbarażu i Drohobyczu. Kontynuowano prace konserwatorskie w kolegiacie Świętej Trójcy w Ołyce (to już ich siódmy etap), we wnętrzu Kamienicy Królewskiej we Lwowie, przy odbudowie Sanktuarium Matki Bożej w Bołszowcach oraz ratowano rzeźby i detale architektoniczne w kościele pojezuickim pw. Świętych Piotra i Pawła we Lwowie, a także dekoracje sztukatorskie w kościele pw. św. Mikołaja Bpa w Kamieńcu Podolskim.
Instytut rozdysponował środki dla podmiotów, które pracują w Wilnie (np. w kościele oo. franciszkanów pw. św. Franciszka i św. Bernarda, gdzie zrealizowano drugi etap konserwacji polichromii prezbiterium czy w kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, w którym ratowana była polichromia sklepień nawy głównej). Pozytywnie rozpatrzono wnioski związane z: wydaniem katalogu rzeźby polskiej z XIX i pierwszej połowy XX wieku znajdujących się w zbiorach Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki oraz redakcją i drukiem kolejnych tomów publikacji Stan badań nad wielokulturowym dziedzictwem dawnej Rzeczypospolitej (tomy XI‒XIV). Fundusze z MKiDN skierowano na rzecz: inwentaryzacji i digitalizacji zbiorów w Muzeum Polskim w Rapperswilu oraz archiwaliów Polskiego Instytutu Naukowego (PIASA), zespołu „Legiony Polskie” z Instytutu Piłsudskiego w Ameryce, konserwacji 84 litografii Jana Nepomucena Lewickiego ze zbiorów Towarzystwa Historyczno-Literackiego / Biblioteki Polskiej w Paryżu, a także obrazów z kolekcji Fundacji Kościuszkowskiej.

Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą POLONIKA jest wyspecjalizowaną państwową instytucją kultury powołaną w 2017 r. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotra Glińskiego. Instytut prowadzi projekty o charakterze konserwatorskim, naukowo-badawczym, edukacyjnym i popularyzatorskim. Dzięki nim zachowywane są materialne świadectwa naszych dziejów i przywracana pamięć o ważnych dla współczesnych Polaków osobach oraz istotnych faktach historycznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Optymalizacja zarządzania zbiorami muz...

Muzea na całym świecie stawiają czoła rosnącym wyzwaniom związanym z efektywnym...

Zdarzenia muzealne – Maj 2025

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w zdarzeniach muzealnych odbywających się...

Wernisaż wystawy czasowej — „Mag...

Zapraszamy na rodzinną wystawę do Galerii Śluza!

Leonardo. Zbliżenia

Leonardo da Vinci to najbardziej znany artysta w historii. Ten wszechstronnie u...

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...