11 KWIETNIA 2024 | CZWARTEK
18.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | wstęp wolny
Wernisaż „Else Mögelin. Bauhaus i duchowość na Pomorzu”
13 KWIETNIA 2024 | SOBOTA
10.00 | Muzeum Tradycji Regionalnych MNS | wstęp 15 zł + obowiązkowe (!) zapisy
Akademia Juniora | „Bite, drukowane…, czyli rzecz o pieniądzach”
Prowadząca: Dorota Baugarten-Szczyrska
à brak wolnych miejsc
12.00 | Muzeum Historii Szczecina MNS | wstęp 5 zł (bilet edukacyjny)
Spacer kuratorski po wystawie „Pieniądz na Pomorzu po pierwszej wojnie światowej”
Prowadzenie: Genowefa Horoszko, Mieszko Pawłowski
13.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie
triada/per/forma. Jak współtworzyć lepszy świat? | Wielopokoleniowe, multidyscyplinarne
warsztaty Warsaw Bauhaus
16.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | wstęp: 5 zł (bilet edukacyjny)
Akademia Historii Sztuki | „Secesja, Jugendstil, symbolizm, Młoda Polska”
Prowadzenie: Renata Fabiańska-Grzybowska
14 KWIETNIA 2024 | NIEDZIELA
10.00 | Muzeum Historii Szczecina MNS | wstęp: 15 zł + obowiązkowe (!) zapisy
Warsztaty rodzinne | „Pieniądze pod lupą – historie nie tylko dla kolekcjonerów”
Zajęcia dla rodzin z dziećmi w wieku 6-10 lat | Prowadząca: Ewa Kimak
11.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | wstęp 15 zł + obowiązkowe (!) zapisy
ETNO DIZAJN | Haftujemy!
Warsztaty dla dzieci z rodzicami, młodzieży, osób dorosłych
Prowadzące: Agata Kamińska oraz Agnieszka Słowińska
ZAPOWIEDZI
16 KWIETNIA 2024 | WTOREK
12.00 | Centrum Dialogu Przełomy MNS | wstęp wolny
„Szczecin 1945. Miasto wielu kultur” | Oprowadzanie kuratorskie po wystawie stałej MNS–
CDP i wystawie czasowej „Wieża Babel” | Dla pierwszych pięciu gości w prezencie książka
Agnieszki Kuchcińskiej-Kurcz „Wieża Babel. Pomorze Zachodnie po 1945 roku”
17.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie, Wały Chrobrego 3 | wstęp wolny
Spotkanie Stowarzyszenia Historyków Sztuki | Oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Else
Mögelin Bauhaus i duchowość na Pomorzu” | prowadzenie: dr Szymon Piotr Kubiak
WERNISAŻ „ELSE MÖGELIN
BAUHAUS I DUCHOWOŚĆ NA POMORZU”
Else Mögelin należała do najważniejszych artystek związanych z międzywojennym Szczecinem.
Jako absolwentka słynnego już wówczas Bauhausu przeniosła na Pomorze innowacyjne metody twórcze i dydaktyczne. W latach 1927–1942 prowadziła pracownię tkaniny w szczecińskiej Miejskiej Szkole Rzemiosła i Przemysłu Artystycznego, przemianowanej w 1930 roku na Praktyczną Szkołę Pracy Projektowej. Uczelnia ta ściśle współpracowała z Muzeum Miejskim pod zarządem Waltera Riezlera, który wielokrotnie prezentował dokonania wykładowców i uczniów, propagując nowoczesne kierunki w sztuce. Obecna wystawa gromadzi znów w tym samym gmachu – choć po raz pierwszy dla szerokiej polskiej publiczności – dzieła Mögelin i jej kręgu. Od młodzieńczych eksperymentów abstrakcji po ludowe stylizacje dojrzałych lub późnych lat: tkactwo, malarstwo i grafika odzwierciedlają stałą fascynację naturą oraz potrzebę rozwoju duchowego w zmieniającym się pejzażu i sytuacji politycznej.
Na wystawie zgromadzono ponad 100 obiektów reprezentujących różne media i techniki, pochodzących z kolekcji instytucjonalnych i prywatnych. Niemal wszystkie dzieła pokazywane są po raz pierwszy w Polsce, część z nich ma swoją międzynarodową premierę. Twórczość Mögelin ukazana została w kontekście prac m.in. Friedricha Bernhardta, Theodora Boglera, Egona Engeliena, Ottona Lindiga, Kurta Schwerdtfegera, Lotte Usadel, Wilhelma Wagenfelda i Vincenta Webera.
Oprac. dr Szymon Piotr Kubiak
Else Mögelin. Bauhaus i duchowość na Pomorzu
Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3
www.muzeum.szczecin.pl
wernisaż: 11 kwietnia (czwartek), godz. 18.00
wystawa czynna: do 9 czerwca 2024
organizator: Muzeum Narodowe w Szczecinie
partnerzy: Brandenburgisches Landesmuseum für Moderne Kunst Cottbus, Galerie & Kunsthandlung Blaue Brücke Dresden, Warsaw Bauhaus
kurator: dr Szymon Piotr Kubiak
godziny otwarcia: wtorek, środa, czwartek, sobota 10.00–18.00, piątek, niedziela 10.00–16.00
Wystawa pod honorowym patronatem Cornelii Pieper, konsul generalnej Republiki Federalnej Niemiec w Gdańsku.
Mecenas Muzeum Narodowego w Szczecinie: PKO Bank Polski
AKADEMIA JUNIORA
BITE, DRUKOWANE…
Zapraszamy dzieciaki w wieku 7–12 lat na zajęcia w ramach muzealnej Akademii Juniora.
Tym razem prowadząca Dorota Baugarten-Szczyrska proponuje temat „Bite, drukowane…, czyli rzecz o pieniądzach”. Warsztaty odbędą się w sobotę, 13 kwietnia 2024 roku o godzinie 10.00
w przestrzeni wystawy „Gabinet pomorski. W zwierciadle monet, banknotów i pieczęci”
w Muzeum Narodowym w Szczecinie – Muzeum Tradycji Regionalnych (ul. Staromłyńska 27).
Wstęp: 15 zł
Liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują wcześniejsze zapisy.
Oferta nie dotyczy grup zorganizowanych
Prowadząca: Dorota Baumgarten-Szczyrska
tel. (+48) 91 43 15 270
d.baumgarten@muzeum.szczecin.pl
AKADEMIA JUNIORA to cykl spotkań opracowanych z myślą o dzieciach w wieku 7–12 lat. Na zajęcia zapraszamy zarówno dzieci, które wcześniej uczestniczyły w Akademii Malucha, jak i te, które chciałyby poznać świat sztuki oraz liczne skarby skrywane w muzealnych wnętrzach. Każde spotkanie trwa około dwóch godzin i obejmuje dwie części: pierwszą realizowaną na salach wystawowych z wykorzystaniem wybranych eksponatów i drugą, na którą składają się zajęcia plastyczne związane z przygotowanym tematem.
W ramach zajęć muzealnych słuchacze Akademii będą mogli pogłębić swoją dotychczasową wiedzę i poznać nowe zagadnienia związane z historią sztuki. Dzieci odbędą fascynującą podróż w czasie i przestrzeni. Poznają polskie tradycje i zwyczaje oraz kulturę innych narodów. W trakcie zajęć będą miały niepowtarzalną okazję, aby zobaczyć, dotknąć, a nawet przymierzyć przedmioty prezentowane na co dzień na wystawach lub przechowywane w magazynach muzealnych. Każdy słuchacz Akademii Juniora otrzyma specjalną kartę pracy z tematyką zajęć, a za każdy udział w spotkaniu otrzyma specjalny znaczek. Na zakończenie cyklu warsztatów realizowanych w ramach Akademii wytrwali uczestnicy otrzymają Dyplomy Słuchacza Akademii Juniora.
SPACER KURATORSKI: PIENIĄDZ NA POMORZU
Zapraszamy na spacer kuratorski po wystawie czasowej „Pieniądz na Pomorzu po pierwszej wojnie światowej”. Spotkaniu towarzyszyć będzie prezentacja nowych nabytków – pomorskich pieniędzy zastępczych. Oprowadzać będzie Mieszko Pawłowski z Działu Numizmatyki MNS.
Kolejny spacer: 28 kwietnia 2024 | niedziela | godzina 12.00 [finisaż]
Ekspozycję można oglądać w Muzeum Narodowym w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina przy ul. Księcia Mściwoja II 8 (Ratusz Staromiejski przy Rynku Siennym). Bilety w cenie 5zł (bilet edukacyjny) do nabycia w kasie muzeum bezpośrednio przed wydarzeniami.
Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.
PIENIĄDZ NA POMORZU PO PIERWSZEJ WOJNIE ŚWIATOWEJ
Wystawa zorganizowana została w setną rocznicę wybuchu wielkiej inflacji. do której doszło w listopadzie 1923 roku na Pomorzu i w całych Niemczech. Reperacje wojenne i wadliwa polityka walutowa doprowadziły do kryzysu gospodarczego. Latem 1922 roku kraj wpadł w spiralę inflacji, a ta w następnym roku przerodziła się w hiperinflację. Drukowano coraz więcej banknotów w nominałach opiewających na miliardy i biliony marek. Drukarnie nie nadążały z produkcją i w obiegu zabrakło oficjalnego pieniądza. W celu przezwyciężenia jego niedostatku puszczono w obieg pieniądze zastępcze – monety i bony. Najczęściej wydawały je władze samorządowe, instytucje finansowe, zakłady przemysłowe, a niekiedy nawet osoby prywatne prowadzące działalność gospodarczą. Ich produkcja odbywała się za wiedzą, zgodą i przy udziale organów władzy. Wystawa obejmuje krótki okres i dotyczy historii pieniądza, od zakończenia pierwszej wojny do reformy walutowej w 1924 roku.
Na wystawie można zobaczyć metalowe pieniądze zastępcze, bite głównie w cynku i żelazie przez miasta pomorskie. Mają skromny wygląd i niecodzienne kształty (obok okrągłych: kwadratowe, ośmioboczne). Z uwagi na niskie nakłady, nieszlachetny kruszec i krótki czas w obiegu są dzisiaj dość rzadkie. Wysokie koszty produkcji monet zastępczych spowodowały przestawienie się wystawców na drukowanie papierowych środków zastępczych, popularnie zwanych notgeldami. W ramach ekspozycji prezentujemy dużą ich kolekcję w różnych nominałach, a także rzadkie czeki inflacyjne, wypisywane ręcznie w regionalnych instytucjach.
Kolejną ciekawostką są bony opiewające na złote fenigi i marki. W obiegu funkcjonowały złote monety, zarówno cesarskie marki, jak i carskie ruble czy amerykańskie dolary. Rząd zalegalizował tę powszechną praktykę i zezwolił emitentom na emisję tzw. pieniądza o stabilnej wartości, którego nominały wyrażone były właśnie w złotych fenigach lub złotych markach. Na Pomorzu nie było dużo takich wystawców.
Warto zwrócić uwagę kolekcjonerskie serie notgeldów. Interesująca szata graficzna sprawiła, że stały się obiektem zainteresowania kolekcjonerów. Wykształcił się niejako drugi nurt ich produkcji, oderwany od rzeczywistego obiegu. Wykorzystywano najróżniejsze motywy związane z daną miejscowością: heraldykę, zabytki, portrety znanych osobistości, symbole lokalnej gospodarki, legendy, wydarzenia historyczne, a nawet historyjki satyryczne. Drukowano całe serie bonów, niczym współczesne komiksy opowiadających różnorodne, często bardzo zabawne historie czy legendy.
TRIADA/PER/FORMA
JAK WSPÓŁTWORZYĆ LEPSZY ŚWIAT?
WIELOPOKOLENIOWE, MULTIDYSCYPLINARNE WARSZTATY WARSAW BAUHAUS
Świeżo po otwarciu wystawy „Else Mögelin. Bauhaus i duchowość na Pomorzu” wraz z Warsaw Bauhaus zapraszamy na wielopokoleniowe, multidyscyplinarne warsztaty „triada/per/forma. Jak współtworzyć lepszy świat?”.
Zajęcia (bez ograniczeń wiekowych) odbędą się w sobotę, 13 kwietnia 2024 roku między godzina 13.00 a 15.00.
Wstęp: 15 zł. Uwaga! Liczba miejsc jest ograniczona, obowiązują wcześniejsze zapisy: Agata Kamińska, tel. (+48) 797 705 277, a.kaminska@muzeum.szczecin.pl
Wydarzenie odbywa się w ramach festiwalu New European Bauhaus 2024, pod auspicjami Unii Europejskiej.
𝘁𝗿𝗶𝗮𝗱𝗮/𝗽𝗲𝗿/𝗳𝗼𝗿𝗺𝗮. Jak współtworzyć lepszy świat? Wielopokoleniowe, multidyscyplinarne warsztaty Warsaw Bauhaus
1: 𝘗ł𝘢𝘴𝘻𝘤𝘻𝘺𝘻𝘯𝘢
𝘖𝘴𝘰𝘣𝘺 𝘶𝘤𝘻𝘦𝘴𝘵𝘯𝘪𝘤𝘻𝘢̨𝘤𝘦 𝘣𝘦̨𝘥𝘢̨ 𝘮𝘪𝘢ł𝘺 𝘰𝘬𝘢𝘻𝘫𝘦̨ 𝘱𝘰𝘻𝘯𝘢𝘤́ 𝘧𝘳𝘢𝘨𝘮𝘦𝘯𝘵𝘺 (𝘯𝘪𝘦)𝘸𝘪𝘥𝘰𝘤𝘻𝘯𝘦𝘨𝘰 𝘬𝘰𝘯𝘵𝘦𝘬𝘴𝘵𝘶 𝘉𝘢𝘶𝘩𝘢𝘶𝘴𝘶 𝘪 𝘪𝘯𝘯𝘺𝘤𝘩 𝘦𝘬𝘴𝘱𝘦𝘳𝘺𝘮𝘦𝘯𝘵𝘰́𝘸 𝘱𝘳𝘰𝘫𝘦𝘬𝘵𝘰𝘸𝘢𝘯𝘪𝘢 𝘭𝘦𝘱𝘴𝘻𝘦𝘨𝘰 𝘴́𝘸𝘪𝘢𝘵𝘢, 𝘬𝘵𝘰́𝘳𝘦 𝘰𝘥𝘦𝘨𝘳𝘢ł𝘺 𝘸𝘢𝘻̇𝘯𝘢̨ 𝘳𝘰𝘭𝘦̨ 𝘸 𝘢𝘳𝘤𝘩𝘪𝘵𝘦𝘬𝘵𝘶𝘳𝘻𝘦, 𝘸𝘻𝘰𝘳𝘯𝘪𝘤𝘵𝘸𝘪𝘦, 𝘴𝘻𝘵𝘶𝘤𝘦, 𝘵𝘦𝘢𝘵𝘳𝘻𝘦, 𝘧𝘪𝘭𝘮𝘪𝘦 𝘪 𝘮𝘶𝘻𝘺𝘤𝘦. 𝘗𝘰𝘥𝘤𝘻𝘢𝘴 𝘱𝘪𝘦𝘳𝘸𝘴𝘻𝘦𝘨𝘰 𝘴𝘱𝘰𝘵𝘬𝘢𝘯𝘪𝘢 𝘴𝘵𝘸𝘰𝘳𝘻𝘺𝘮𝘺 𝘬𝘰𝘭𝘢𝘻̇ – 𝘥𝘸𝘶𝘸𝘺𝘮𝘪𝘢𝘳𝘰𝘸𝘺 𝘱𝘳𝘰𝘫𝘦𝘬𝘵 𝘱𝘰𝘬𝘰𝘪𝘬𝘶 𝘮𝘢𝘳𝘻𝘦𝘯́ 𝘪𝘯𝘴𝘱𝘪𝘳𝘰𝘸𝘢𝘯𝘺 𝘨𝘢𝘣𝘪𝘯𝘦𝘵𝘦𝘮 𝘞𝘢𝘭𝘵𝘦𝘳𝘢 𝘎𝘳𝘰𝘱𝘪𝘶𝘴𝘢. 𝘞𝘺𝘬𝘰𝘳𝘻𝘺𝘴𝘵𝘢𝘮𝘺 𝘮𝘢𝘵𝘦𝘳𝘪𝘢ł𝘺 𝘻 𝘳𝘦𝘤𝘺𝘤𝘭𝘪𝘯𝘨𝘶, 𝘢 𝘯𝘢𝘴𝘻𝘺𝘮𝘪 𝘱𝘶𝘯𝘬𝘵𝘢𝘮𝘪 𝘰𝘥𝘯𝘪𝘦𝘴𝘪𝘦𝘯𝘪𝘢 𝘴𝘵𝘢𝘯𝘢̨ 𝘴𝘪𝘦̨ 𝘬𝘰𝘯𝘤𝘦𝘱𝘤𝘫𝘦 𝘪 𝘥𝘻𝘪𝘦ł𝘢 𝘬𝘰𝘣𝘪𝘦𝘵 𝘉𝘢𝘶𝘩𝘢𝘶𝘴𝘶 – 𝘈𝘯𝘯𝘪 𝘈𝘭𝘣𝘦𝘳𝘴, 𝘎𝘦𝘳𝘵𝘳𝘶𝘥 𝘈𝘳𝘯𝘥𝘵, 𝘖𝘵𝘵𝘪 𝘉𝘦𝘳𝘨𝘦𝘳, 𝘈𝘭𝘮𝘺 𝘚𝘪𝘦𝘥𝘩𝘰𝘧-𝘉𝘶𝘴𝘤𝘩𝘦𝘳, 𝘐𝘴𝘦 𝘎𝘳𝘰𝘱𝘪𝘶𝘴 𝘰𝘳𝘢𝘻 𝘌𝘭𝘴𝘦 𝘔𝘰̈𝘨𝘦𝘭𝘪𝘯.
AKADEMIA HISTORII SZTUKI
SECESJA, JUGENDSTIL, SYMBOLIZM
„Secesja, Jugendstil, symbolizm, Młoda Polska” to tytuł kolejnego wykładu Renaty Fabiańskiej-Grzybowskiej w ramach muzealnego kursu Akademia Historii Sztuki.
Zapraszamy do Muzeum przy Wałach Chrobrego w najbliższą sobotę, 13 kwietnia 2024 roku o godzinie 16.00. Wstęp: 5 zł (bilet edukacyjny).
AKADEMIA HISTORII SZTUKI to otwarte wykłady z zakresu historii sztuki, odbywające się w tym roku szkolnym w każdą sobotę od października 2023 do maja 2024. Ze względu na przekrojowy charakter kursu polecamy go w szczególności młodzieży i osobom dorosłym, które pragną rozpocząć swoją przygodę z historią sztuki lub usystematyzować posiadane już wiadomości. Kurs obejmuje szeroki zakres tematów, od sztuki starożytnej po sztukę współczesną, uzupełniony o zajęcia związane z analizą i interpretacją dzieł sztuki.
Koordynatorka: Krystyna Milewska
k.milewska@muzeum.szczecin.pl
WARSZTATY RODZINNE
PIENIĄDZE POD LUPĄ – HISTORIE NIE TYLKO DLA KOLEKCJONERÓW
Zapraszamy w niedzielę, 14 kwietnia 2024 roku o godzinie 10.00, na warsztaty rodzinne (rodziny z dziećmi od 6 do 10 lat) zatytułowane „Pieniądze pod lupą – historie nie tylko dla kolekcjonerów”.
Zajęcia poprowadzi Ewa Kimak.
Podczas warsztatów weźmiemy pod lupę małe dzieła sztuki – pieniądze używane sto lat temu na Pomorzu. Podczas zajęć dzieci będą mogły podziwiać motywy zdobiące dawne monety, banknoty i bony. Przy okazji również: dowiedzą się od kiedy pieniądze są używane na Pomorzu i czym był pieniądz zastępczy. W części plastycznej uczestnicy stworzą własny, barwny projekt pieniądza zastępczego.
Program edukacyjny wystawy „Pieniądz na Pomorzu po pierwszej wojnie światowej”
Wstęp: 15 zł
Obowiązują zapisy: e.kimak@muzeum.szczecin.pl lub tel.: 797705278 (zapisy od 8 kwietnia)
Zapraszamy rodziny z dziećmi od 6 do 10 lat.
ETNO DIZAJN
HAFTUJEMY!
Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu Etno Dizajn, realizowanego przez Dział Edukacji we współpracy z Działem Etnografii Pomorza MNS. Tym razem porozmawiamy o tym, czy haftowanie jest trudne?
Haftowanie jest najprostszą techniką dekoracyjną włókiennictwa, polegającą na ręcznym lub mechanicznym zdobieniu igłą tkaniny (również tiulu, filcu lub skóry) z użyciem nici, ale też np. paciorków, blaszek, kamieni szlachetnych lub półszlachetnych. W długiej tradycji wykonywania haftów powstały liczne ich odmiany.
W Egipcie, Azji i niektórych krajach Bliskiego Wschodu hafty wykonywano już w starożytności, w Europie Zachodniej od wczesnego średniowiecza. Jako gałąź rzemiosła hafciarstwo wyodrębniło się w XI w.
Oprócz działających w miastach warsztatów, w których pracowali rzemieślnicy zwani hafciarzami, zajęciem tym trudniono się również w żeńskich klasztorach. Umiejętność pięknego wyszywania była pożądana wśród dam dworu i szlachcianek.
Na wsiach haftowaniem zajmowały się wyłącznie kobiety. Młode dziewczyny uczyły się tej umiejętności od swoich matek i babek. Ozdabiano w ten sposób przede wszystkim elementy ubioru (spódnice, czepce, zapaski, koszule, kożuchy), a w późniejszym czasie również serwety, obrusy czy bieliznę pościelową. Wiele z motywów (np. drzewo życia, znaki solarne) miało znaczenie symboliczne. W hafcie ludowym znaczącą rolę odgrywała także kolorystyka, zwłaszcza często stosowany kolor czerwony – przypisywano mu właściwości ochronne i uważano go za symbol miłości, szczęścia i płodności.
Podczas warsztatów będziemy opowiadać o technikach tworzenia haftów i samodzielnie wykonamy własne projekty. Na początku zapoznamy uczestników z podstawowymi narzędziami i tym, jak wykonać wzory techniką haftu krzyżykowego. Przy okazji będzie można też zobaczyć wybrane obiekty z bogatej kolekcji haftów Działu Etnografii Pomorza MNS.
Warsztaty to propozycja dla rodzin z dziećmi, dlatego dla najmłodszych przewidziane są plastikowe igły i plastikowa kanwa, aby zachęć do tworzenia własnych, prostych wzorów, wyszywania i eksperymentowania z różnymi kolorami mulin.
Na warsztaty zapraszamy rodziny z dziećmi od 7 lat.
Prowadzące: Agata Kamińska (Dział Edukacji MNS) i Agnieszka Słowińska (Dział Etnografii Pomorza MNS).
Termin: 14.04.2024, godz. 11.00–13.00
Miejsce: Muzeum Narodowego w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3
Wstęp: 15 zł / 1 os.
Liczba miejsc ograniczona.
Obowiązują wcześniejsze zapisy: a.kaminska@muzeum.szczecin.pl
tel. 797 705 277
Daniel Źródlewski