wtorek, 9 września, 2025

„OTWIERANIE. PLENERY KOSZALIŃSKIE W OSIEKACH 1963 -1981” PROGRAM EDUKACYJNY TOWARZYSZĄCY WYSTAWIE.

               Wystawa „Otwieranie” to największa inicjatywa wystawiennicza w historii koszalińskiego muzeum – nie tylko ze względu na powierzchnię ekspozycyjną (zajmie aż cztery sale wystawowe) – ale także na bogactwo eksponatów (dzieł sztuki, dokumentów, zapisów audio i wideo, fotografii), przede wszystkim zaś bogactwo tematyczne.
               Prezentujemy twórczość artystek i artystów, których nazwiska zapisały się na kartach światowej historii sztuki oraz dzieła, w których odbijają się najważniejsze tendencje obecne w polskiej sztuce powojennej. Wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak znakomity zbiór stanowi zgromadzona w koszalińskim muzeum poplenerowa spuścizna.

               Ekspozycji towarzyszy bogaty program edukacyjny pn. „Otwieranie wyobraźni”, przygotowany we współpracy z Januszem Byszewskim (znanym polskim edukatorem, propagatorem nowoczesnej edukacji muzealnej, animatorem kultury).  Celem warsztatów jest wspólne zgłębianie obszarów sztuki współczesnej i otwieranie na kontakt, z pozoru trudnymi w odbiorze, dziełami. Sztuka abstrakcyjna, konceptualna, sztuka akcji wcale nie musi kojarzyć się z czymś dostępnym jedynie wtajemniczonym, wręcz przeciwnie – może być zrozumiała i niezwykle intrygująca. Trzeba znaleźć jedynie odpowiednią dla danej osoby czy grupy formę zapoznawania się ze sztuką współczesną. Można doszukiwać się w niej własnych wrażeń, emocji i interpretacji, grając w przestrzeni ekspozycji w tak dobrze nam znane „kalambury”, których tematem są prezentowane na wystawie dzieła. Tak prosta i znana wszystkim metoda pozwala dokładnie przyjrzeć się wybranemu dziełu i za pomocą własnych skojarzeń spróbować opisać go tak, by cała grupa odgadła o jakiej pracy jest mowa. Po odgadnięciu, który obraz stanowił „hasło”, cała grupa angażuje się we wspólne poszukiwanie w tej pracy motywów i śladów, które stanowiły pretekst dla opisów przedstawionych przez grupę przygotowującą zagadkę. To również chwila na to, by każdy uczestnik mógł wyrazić swoje spostrzeżenia na temat konkretnej pracy i dowolnie ją zinterpretować. Wystarczy pójść za potrzebami i zainteresowaniami uczestników, a można liczyć na ich otwartość i pełne zaangażowanie. Zdarza się, że grupę trudno oderwać od danej pracy, a liczbę interpretacji, wrażeń i skojarzeń wywołanych przez to dzieło można liczyć w dziesiątkach.

               Innym zadaniem jest tworzenie efemerycznych kompozycji, wokół których powstają niesamowite opowieści inicjowane przez kilku autorów, a następnie rozwijane przez resztę grupy. Czasami, poprzez dobór elementów, prezentowane jest hasło (emocja, zjawisko, idea), które należy później odgadnąć i wspólnie zinterpretować.

Tworzenie artystycznych kompozycji z gotowych przedmiotów oraz próby znalezienia klucza do zrozumienia intencji osób, które je stworzyły, ułatwiają interpretację działań artystycznych prezentowanych na wystawie. Ta część warsztatów odbywa się, nieprzypadkowo, w przestrzeni dotyczącej tzw. sztuki akcji. Performanse i happeningi, które odbyły się podczas Plenerów, z oczywistych względów, są obecnie prezentowane za pomocą dokumentacji fotograficznej, opisów (instrukcji) wydarzeń oraz przedmiotów, które były wykorzystywane podczas działań artystycznych. Wszystkie idee, myśli i historie, „zmaterializowane” przez uczestników warsztatów, również pozostaną utrwalone jedynie na zdjęciach.

               Na wystawie „Otwieranie” prezentujemy wyjątkowe prace – tableau wykonane przez artystów na zakończenie plenerów. Są to kolaże z niewielkich form artystycznych, będących swoistym „podpisem” stworzonym w charakterystycznym dla danego twórcy stylu.

Nawiązując do plenerowej tradycji, uczestnicy warsztatów również proszeni są o zostawienie śladu swojej obecności w formie niewielkiego obrazu. Tematyka jest zupełnie dowolna: może to być ulubiony motyw, emocja lub inspiracja dziełem sztuki prezentowanym na wystawie lub słowny komentarz.

               Program edukacyjny jest na bieżąco rozwijany i uzupełniany o nowe propozycje, przez muzealny Dział Edukacji, w zależności od potrzeb uczestników. Przykładowo klasy o profilu humanistycznym miały dodatkowe ćwiczenie z poezji semantycznej. Materiał wyjściowy zadania stanowił utwór Andrzeja Partuma – jednego z uczestników Pleneru. Brzmi nieco skomplikowanie, jednak licealiści znakomicie poradzili sobie z tym wyzwaniem. Ze zmodyfikowaną wersją tego zadania (nawiązującą do sztuki poczty) świetnie poradził sobie również profil matematyczno-fizyczny. Kolejną propozycją edukacyjną, która powstała w trakcie interakcji z młodzieżą jest tworzenie kolaży, będących swoistym rodzajem manifestów. Tematyka jest dowolna – młodzież sama wybiera jaki problem chce poruszyć w swoich dziełach. Jest to świetna metoda zapoznania się z tą formą wypowiedzi artystycznej, dodatkowo stanowi również impuls do poruszenia ważnych dla młodzieży tematów.
               Niezwykle cieszy nas to, jak wystawa ożywa w kontakcie z tak różnorodnymi odbiorcami (odwiedzają nas przedszkolaki , licealiści i seniorzy) pod wpływem ich wrażeń, emocji i unikalnych interpretacji. Przygotowane przez edukatorki zadania, nie wymagają wiedzy na temat historii sztuki, a jedynie inspirują do pracy z obiektami znajdującymi się na wystawie. Jednym z założeń programu było stworzenie jak najbardziej sprzyjających warunków dla pobudzenia zainteresowania oraz dla samodzielnego myślenia i zadawania pytań. Podczas warsztatów ważne będą: otwartość, swoboda wypowiedzi i aktywności – bez wartościowania i oceniania.

               Znakomitym uzupełnieniem zajęć warsztatowych sa oprowadzania kuratorskie. Zwiedzanie wystawy z osobą, która jest odpowiedzialna za całokształt wystawy, wybór prac i sposób ich prezentacji, a dodatkowo zwraca uwagę na szczegóły, dzieli się ciekawostkami i osadza dane zjawiska w szerszym kontekście, ułatwia zrozumienie i umożliwia głębszy odbiór ekspozycji. Kurator chętnie i wyczerpująco odpowiada na pytania, co gwarantuje zdobycie szerokiej wiedzy i informacji o dziełach, autorach i zjawiskach obecnych w polskiej sztuce w tamtym okresie. Przedstawia również historię i kulisy organizacyjne ówczesnych Plenerów w Osiekach oraz wyjaśnia na czym polegał ich fenomen.
               Głównym celem edukacyjnym warsztatów i oprowadzań kuratorskich jest otwarcie na kontakt ze sztuką współczesną, poznawanie dzieł i tendencji artystycznych w polskiej sztuce poprzez twórczą zabawę i zaangażowanie uczestników oraz uświadomienie wagi  Plenerów w Osiekach oraz wartości kolekcji, która jest ich efektem.

Alicja Nowak-Zientarska, Muzeum w Koszalinie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...