„Tyski Klub Fotograficzny KRON. Śląsk 1978–1983“ – spotkanie wokół katalogu wystawy
Bohaterką spotkania będzie publikacja towarzysząca pierwszej krytycznej wystawie ukazującej dorobek Tyskiego Klubu Fotograficznego KRON – to także pierwsza wspólna wystawa tej grupy od 1983 roku, czyli jej rozwiązania 40 lat temu. Niezwykłe wydawnictwo podsumowuje i dopełnia ekspozycję prezentowaną w Muzeum Miejskim w Tychach od 22 września 2023 roku do 17 lutego 2024 roku. Redaktorami tomu są Ewelina Lasota (Dział Fotografii Muzeum Miejskiego w Tychach) i Michał Łuczak, zarazem kuratorzy wystawy.
Członkowie KRONU na przełomie lat 70. i 80. XX wieku dokumentowali Śląsk – kolonie robotnicze i familoki, często tuż przed wyburzeniem (Kaufhaus w Rudzie Śląskiej czy Martinschacht w Świętochłowicach), fotografowali hałdy i tereny przemysłowe na terenie Górnego Śląska (np. w Bytomiu, Chorzowie, Katowicach, Rudzie Śląskiej, Rybniku, Świętochłowicach i Zabrzu), ale też ludzi w tym krajobrazie. Nazywali siebie „młodymi gniewnymi”, silną inspirację odnajdując w kinie brytyjskim nowej fali lat 60. XX wieku. Ich zdjęcia wyróżniają się tematem, stylem i krytycyzmem. Mawiali, że Śląsk był ciemny, czarny, smolisty i takie też były ich fotografie. A krytyk sztuki, Jerzy Busza, pisał, że prace KRONU to „Liryki Manchesteru i Londynu przeniesione na grunt polski”.
Ten obszerny (348 stron) polsko-angielski katalog to przede wszystkim prezentacja blisko 70 prac artystów tworzących trzon tego kolektywu: Michała Cały (ur. 1948), Tadeusza Kluby (ur. 1951), Krzysztofa Pileckiego (ur. 1958), Henryka Rączkowskiego (1952–2008), Mieczysława Wielomskiego (1948–2018) i Zbigniewa Zalewskiego (ur. 1951). Ale to też ciąg dalszy („Widoki zmian”) – fotografie industrialnego Śląska po 2000 roku autorstwa artystki i artystów współczesnych, jak: Wojciech Wilczyk (cykl „Czarno-biały Śląsk”, 1999–2003), Arkadiusz Gola („Karmańskie”, 2004), Tomasz Liboska („Odwrót”, od 2016), Marzena Abrahamik („Underground”, od 2018) i Krzysztof Szewczyk („Nowa dzikość”, 2014–2018) – który pozwoli zaobserwować, jakie zmiany zaszły w tożsamości dziś postinudtrialnego regionu oraz w obrębie samego medium, jakim jest fotografia.
Zawiera teksty: kuratorki wystawy, Eweliny Lasoty, o historii Tyskiego Klubu Fotograficznego KRON oraz teksty krytyczne (popularnonaukowe) prof. Macieja Szymanowicza („Krajobraz z hałdami”) i Ralpha Goertza („Semiotyka dokumentu”) o dokumencie fotograficznym skupionym na krajobrazie przemysłowym – śląskim i europejskim.
Za projekt graficzny i skład odpowiada Joanna Jopkiewicz (Grupa Projektor), co daje gwarancję, że to również wysmakowane edytorsko i zaprojektowane z dbałością o detal wydawnictwo.
Publikacja jest bezpłatna, zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej (pdf) – w wersji papierowej czeka na każdą osobę uczestniczącą w spotkaniu.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
wydawca: Muzeum Miejskie w Tychach
redaktorzy tomu: Ewelina Lasota, Michał Łuczak
fotografie KRONu: Michał Cała, Tadeusz Kluba, Krzysztof Pilecki, Henryk Rączkowski, Mieczysław Wielomski, Zbigniew Zalewski
fotografie współczesne: Marzena Arbahamik, Arkadiusz Gola, Tomasz Liboska, Krzysztof Szewczyk, Wojciech Wilczyk
teksty: Ralph Goertz, Ewelina Lasota, Maciej Szymanowicz
redakcja: Joanna Osiewicz-Lorenzutti, Małgorzata Poździk
korekta: Patrycja Pączek
tłumaczenia: Rafał Drewniak (PL–EN), Heather Kimber (DE–EN), Ewa Mikulska-Frindo (DE–PL)
projekt graficzny i skład: Joanna Jopkiewicz (Grupa Projektor)
wybór fotografii: Michał Łuczak, Ewelina Lasota
sekwencja fotografii: Michał Łuczak
digitalizacja odbitek autorskich ze zbiorów Muzeum Miejskiego w Tychach: Barbara Kubska, Anna Sielska
retusz i przygotowanie fotografii do druku: Krzysztof Krzysztofiak
promocja: Agnieszka Woszczyńska, Gabriela Oleksy
fotografia na okładce: Tadeusz Kluba, Chorzów Stary, 1979
Copyright © for the photographs by the photographers, the heirs of Henryk Rączkowski, the heirs of Mieczysław Wilomski, Muzeum Miejskie w Tychach and Muzeum Śląskie w Katowicach.
Copyright © for the texts and the edition by Muzeum Miejskie w Tychach, Tychy 2023.
papier: Munken Pure 100 g / m2 i Arctic Volume White, 115 g/m2
złożono krojem: Baskerville 10 Pro, Stratos
nakład: 700 egz.
druk i oprawa: Zakład Poligraficzny Sindruk, Opole
format: 20 cm x 27 cm
liczba stron: 348
oprawa miękka
ISBN 978–83–62193–55–4
rok wydania: 2023
Katalog polsko-angielski Muzeum Miejskiego w Tychach, udostępniony w formie papierowej oraz w formie pliku PDF na oficjalnej stronie internetowej (www.muzeum.tychy.pl), jest objęty licencją Creative Commons „Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe” (CC BY-NC-ND 4.0).
Zgodnie z tą licencją:
Uznanie autorstwa: Użytkownicy katalogu są zobowiązani do podania odpowiedniego uznania autorstwa zgodnie z informacjami zawartymi w katalogu przy korzystaniu z jakiejkolwiek części zawartości.
Użycie niekomercyjne: Wykorzystywanie zawartości katalogu do celów komercyjnych nie jest dozwolone bez wyraźnej zgody Muzeum Miejskiego w Tychach.
Bez utworów zależnych: Zawartość katalogu nie może być modyfikowana ani używana do tworzenia utworów zależnych.
fot. Artur Pławski / materiały Muzeum Miejskiego w Tychach
opracowanie i kontakt: Agnieszka Woszczyńska, kierownik Działu Edukacji i Promocji Muzeum Miejskiego w Tychach