niedziela, 5 maja, 2024

Sztuka po 1900 roku Modernizm. Antymodernizm. Postmodernizm

Ten monumentalny tom to obowiązkowa lektura dla wszystkich, którzy interesują się sztuką współczesną. Nie było dotychczas na polskim rynku publikacji, która by w tak kompetentny i wszechstronny sposób przedstawiła skomplikowane dzieje sztuki XX i XXI wieku aż po rok 2015. Książka od razu została uznana za wyjątkowe wydarzenie w refleksji nad sztuką i sposobami jej prezentacji. Mimo ogromu materiału umiejętnie wydobywa zasadnicze – według autorów – problemy pozwalające zrozumieć mechanizmy rządzące współczesną twórczością.

Autorami tej wyjątkowej publikacji są historycy i historyczki skupieni wokół powstałego w 1976 roku amerykańskiego pisma „October”: Rosalind Krauss, Hall Foster, Yve-Alain Bois, Benjamin H.D. Buchloh i David Joselit. Środowisko zawiązane wokół czasopisma podważyło ówczesny dominujący model formalistycznego, stylistycznego ujęcia sztuki współczesnej, historii opartej o kolejne pojawiające się kierunki, reinterpretując najsłynniejsze dzieła i podstawy ich twórców.

Chociaż konstrukcja książki oparta jest o kolejne dekady, nie ma nic wspólnego z kronikarskiego kalendarza. W obrębie dziesięcioleci szczegółowo analizowane są wybrane kluczowe wydarzenia, dzieła, najwybitniejsi twórcy, wystawy, publikacje, działalność krytyków i teoretyków. Zjawiska analizowane są z czterech punktów widzenia, reprezentują cztery postawy badawcze, różne możliwe ujęcia sztuki. Bo z prezentacją artystycznej kreacji łączą się nierozdzielnie odmienne sposoby jej interpretacji. Zespół autorski zaznajamia nas między innymi z zagadnieniami formy, tematu, interpretacji, szkół psychoanalizy, marksizmu, instytucji, kontrkultury, językoznawstwa, dekonstrukcji, globalizmu, dekolonizacji rynku, kultury masowej, feminizmu, czy reprezentacji osób nieheteronormatywnych. Dostrzegając ścisłe powiązania plastyki z literaturą, muzyką, polityką, autorzy ukazują sztukę współczesną w całym jej bogactwie i komplikacji.

Ukazanie różnorodności interpretacyjnej pozwala nawiązać książce dialog z czytelnikami. Jego kontynuacją są dwie rozmowy autorów książki, „dyskusje przy okrągłym stole”, wprowadzające dodatkowy polemiczny wątek w namyśle nad współczesnością. Dyskusje dzielą książkę na dwie części, z granicą ustaloną na rok 1945. Pierwsza łączy się wokół formuły umacniającego się modernizmu, druga – wokół jego erozji: spektaklu, relacyjności, polityczności. Takie rozłożenie akcentów wzmacnia dodatkowo rozbudowany w książce wątek dziejów fotografii i mediów masowych. Wojciech Włodarczyk

Autor:Hal Foster, Rosalind Krauss, Yve-Alain Bois, Benjamin H.D. Buchloh, David Joselit

Tytuł:Sztuka po 1900 roku  Modernizm. Antymodernizm. Postmodernizm

Tłumaczenie: Małgorzata Szubert, Dorota Skalska-Stefańska, Anna Cichowicz

Tytuł oryginału: Art Since 1900 Modernism, Antimodernism, Postmodernism

Liczba stron:      896

Format: 220 x 285 mm

Oprawa: twarda

Rok wydania: 2023

ISBN: 978-83-213-5094-3

Pierwsze zdanie: Książka ta przedstawia ważne wydarzenia w porządku chronologicznym, można więc traktować ją jako kalendarium sztuki XX i XXI wieku. Podobnie jednak jak z kawałków dużej układanki można uzyskać rozmaitość obrazów, także tutaj czytelnik może zestawiać sto trzydzieści not na różne sposoby, tak by odpowiadało to jego potrzebom.

Recenzja od historyczki sztuki – dotycząca „Sztuki po 1900 roku”: Pierwsze polskie wydanie książki Sztuka po 1900 roku. Modernizm. Antymodernizm. Postmodernizm   to   monumentalnych   rozmiarów publikacja,   która jest niezwykle szerokim ujęciem zjawisk artystycznych XX i XXI wieku. Autorami książki są Hal Foster, Rosalind Krauss, Yve-Alain Bois, Benjamin H.D. Buchloh i David Joselit – historycy i krytycy sztuki skupieni   wokół   akademickiego   czasopisma October .Publikacja   omawia   najważniejsze zagadnienia sztuki współczesnej do roku 2015 z podziałem na dekady i lata; w ich obrębie w formie   esej       ó w   zostały   opisane   najważniejsze   wydarzenia   i   problemy   konkretnego   roku. Autorzy   proponują   różne   klucze   czytania:   chronologiczny   –   narzucony   przez   sam   układ książki to tylko jedna i nie najbardziej oczywista z możliwości. Zmiany zachodzące w sferze zjawisk   artystycznych   można   śledzić   obserwując   ich rozwój w poszczególnych krajach, skoncentrować się na ruchach artystycznych, np. kubizm czy surrealizm, niezwykle ciekawe ustępy   poświęcone   s ą   sztuce   i   teoriom   estetycznym,   wybierać najważniejsze wystawy i manifesty,   wydarzenia,   działalność   kluczowych   instytucji.   Struktura   tomu   zachęca   do własnych poszukiwań. Można wędrować przez tekst z pomocą znaczników, które odsyłają czytelnika  do interesujących  go problemów, takich  jak ruchy awangardowe, poszczególne dzieła   sztuki,  epizody   historyczne i pisma krytyczne,   sztuka   feministyczna, Bauhaus, modernizm, psychoanaliza, globalizacja – to tylko niektóre z nich. Największym, niepodważalnym atutem tej publikacji jest jej wartość merytoryczna. Dostajemy poważny, wyczerpujący wywód poparty latami badań. To książka na pewno dla studentów kierunków artystycznych, historii sztuki, kulturoznawstwa, ale też dla każdego, kto chce pogłębić swoją wiedzę o sztuce i teoriach estetycznych XX i XXI wieku. Wydawnictwo systematyzuje   istotne   wydarzenia   sztuki   współczesnej, przede   wszystkim   jednak   poddaje analizie   konkretne   zjawiska   artystyczne,   umieszczając   je   w   kontekstach   teoretycznych, szczególną   uwagę   zwracając   na   kryzysy   i   akcentując   punkty   zwrotne   w   sztuce.   Przede wszystkim jednak kieruje uwagę czytelnika na teoretyczne ramy historii sztuki, a nie – jak ma to miejsce w większości podręczników – na fakty czy zabytki. Czytelnik, co zadeklarowano we wstępie,  otrzymuje  cztery  modele  interpretacyjne  – formalizm,  psychoanalizę, historię społeczną i poststrukturalizm, co już na wstępie pokazuje, że nie istnieje jeden sposób badania sztuki   współczesnej. Autorzy prowadzą między sobą dialogi i nie   zawsze   się zgadzają. Polifonia   ich  głosów pozwala wybrzmieć różnym opiniom i stanowiskom, co jest wielką wartością tej publikacji, pozwala bowiem zrozumieć zawiłości sztuki współczesnej.

Aleksandra Skrabek

Link do książki:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

OTWARCIE SEZONU LETNIEGO W SZYMBARSKIM...

28 kwietnia 2024 Skansen w Szymbarku Rejestracja Zapraszamy w niedziel...

ŚWIAT DZIECIĘCY W RYSUNKU I GRAFICE MA...

25 kwietnia 2024 - 23 czerwca 2024 Dwór Karwacjanów Już od czwa...

GORLICKIE ULICE – 3 MAJA

Wernisaż wystawy "Gorlickie ulice - 3 Maja" odbędzie się w piątek 26 kwietnia o...

Chłop-niewolnik? Opowieść o pańszczyźn...

28 kwietnia – 10 październik 2024 r. Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu R...

Miecze japońskie to nie tylko broń, al...

Miecze Japońskie. Z kolekcji gen. Sławomira Petelickiego i Polskiej Sekcji Miec...