6 września 2025 r. o godz. 12:00 w Muzeum Nikifora w Krynicy-Zdroju odbędzie się wernisaż wystawy „Dwurnik – Drowniak. Inspiracje”.
Wystawa jest dialogiem artystycznym pomiędzy dwoma osobowościami – malarzem naiwnym Epifaniuszem Drowniakiem – Nikiforem a Edwardem Dwurnikiem, profesjonalnym artystą, który niegdyś Nikiforem się zainspirował, i którego malowanie towarzyszyło mu przez całe życie, ale nie przeszkodziło w wypracowaniu własnej oryginalności.
Edward Dwurnik (1943–2018) – jeden z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych malarzy polskich, wyśmienity rysownik i grafik. Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych, gdzie w latach 1963-1970 studiował malarstwo w pracowni Eugeniusza Eibischa oraz rzeźbę u Jerzego Jarnuszkiewicza. Po drugim roku studiów, latem 1965 roku zobaczył w Kielcach wystawę prac Nikifora, których fantazyjny realizm oraz groteskowość kompozycji zachwyciła go. Po latach wyznał: Był [Nikifor] moim najważniejszym mistrzem, właściwie jedynym. Nigdy nie przeżyłem większych emocji od tych, które wzbudziły jego obrazy oglądane na żywo. Dwa lata później Dwurnik poznał Drowniaka osobiście, kiedy ten został przywieziony do Warszawy: Posadzono go na ławeczce, a on na nikogo nie zwracał uwagi, tylko rysował, machał cały czas ołówkiem w takim niesamowitym rytmie. Potem zawieźli go pod hotel Bristol i Europejski, na rynek Nowego Miasta, Stadion Dziesięciolecia i gdzieś tam jeszcze. Szedłem za nimi, a po paru dniach zrobiłem tę samą trasę, rysując te same obiekty.
Edward Dwurnik znalazł mistrza, który go zainspirował, ale nie pozbawił oryginalności. Tworzył dzieła, które układał w różnorodne cykle. Podróże autostopem (od 1966) są ujętymi z lotu ptaka widokami wypełnionymi tkanką ludzką, Sportowcy (1972–1978) to groteskowy portret Polaków czasów PRL-u, Robotnicy (1975–1991) dokumentują walkę z komunistyczną władzą, Droga na Wschód (1989–1991) upamiętnia stalinowskich zesłańców a Od Grudnia do Czerwca (1990–1994) ofiary stanu wojennego w Polsce. Malował abstrakcje, nie bał się mierzyć z tematyką historyczną, dekonstruował ikoniczne obrazy Matejki (Bitwa pod Grunwaldem; Hołd pruski) i wchodził w polemikę z innymi klasykami sztuki.
Więcej na stronie: https://muzeum.sacz.pl/kalendarium/wystawa-dwurnik-drowniak-inspiracje