Jest to dla mnie ciekawe zagadnienie, bo nadal nie wiem, jak AI może się zaangażować w cyfrowe rekonstrukcje i jak Wy to robicie od 15 lat, nie boicie się konkurencji robotów?
- AI to matematyczna analiza tego, co istnieje w sieci. To tworzenie w oparciu o to, co zrobił do tej pory człowiek i wprowadził do sieci. To tworzenie według wyników, analiz. Na tę chwile AI jest bardzo umowne w tworzeniu modelu komputerowego, AI dodaje to, co uzna za poprawne a nie to co jest zgodne z architekturą, historią i faktami, a my możemy na próbach błędów i zmian w opisie zadania dokonywać zmian. My jednak jako zespół WIRTUALNA PODRÓŻ od 15 lat jesteśmy rzeźbiarzami. Cyfrowymi rzeźbiarzami.
Proszę rozwinąć tę myśl.
- Cyfrowy rzeźbiarz. To chyba zagadnienie, które pojawiło się podczas jakiegoś wywiadu. To dobry opis zadania, jakie wykonujemy. Już to wyjaśniam. Najpierw decyzja rekonstrukcji miejsca i czasu. Np.: Most Kierbedzia i widoczne Stare Powiśle, Praga Północ, parowce na Wiśle, kajakarze i trochę starówki, tramwaj i pojazdy. Oczywiście ludzie na spacerze. Taki wybór, daje nam możliwość zebrania materiałów, które są dostępne w prywatnych kolekcjach, zbiorach i oczywiście też sieci www. Z niej korzysta też AI, ale nie ze zbiorów prywatnych, bo one zazwyczaj dla dobra „kradzieży cyfrowej” nie są ani skanowane ani upubliczniane. Dlatego, prywatny zbiór np.: pocztówek jest bezcenny. My jak rzeźbiarze stawiamy przed sobą takie zdjęcie i przez lupę analizujemy detal. Taki model detalu tworzymy, w komputerze od tagowanego ZERA. Historycy, kolekcjonerzy dobrani do projektu (zawsze inni w zależności od miasta, kraju) weryfikują i akceptują finalne modele kamienic, strojów z epoki, aut, wszystkich elementów, które muszą stanowić jedną wielką całość: Autentyczne, życie i taką kalkę miejską wybranego miejsca i czasu.
Czyli jak raz to zrobicie, to potem można to oglądać w swoim smartfonie jako wierną rekonstrukcję?
- Tak, jest to wierna rekonstrukcja, na jaką możemy sobie technologicznie w danym okresie produkcji pozwolić. Są fragmenty miast jak np.: dzielnica żydowska w Warszawie, która nie ma zachowanego archiwum, ani w Muzeum, ani w kolekcji prywatnej. Wtedy opieramy się na informacji ogólnej architektów, czasie, zdjęciach lotniczych itd. I razem z komisją podejmujemy decyzje o wyglądzie. Pamiętajmy, jest to bardzo ważne, ponieważ następne pokolenia będą się od nas już uczyły, inspirowały. Tworzymy ich rzeczywistość czasoprzestrzenną – jakby to nie brzmiało…. Dlatego AI jest tak naprawdę niebezpieczne w tych tematach i nie pozwalamy AI brać udziału w rekonstruowaniu, ponieważ wprowadzać może błędy historyczne.
Uff. Czyli jesteście ratownikiem cyfrowych rekonstrukcji przed AI:)!
– Tak. I wiemy, że to ostatni moment. Bo jak nie my, to kto?
INFORMACJA O NAS:
https://www.facebook.com/wirtualnapodroz
https://www.youtube.com/@WIRTUALNAPODROZ