sobota, 18 maja, 2024

Międzynarodowa konferencja: Sztuka w przestrzeni publicznej: wczoraj, dziś, jutro

6 i 7 listopada na Patio ASP w Gdańsku, odbędzie się międzynarodowa konferencja „Sztuka w przestrzeni publicznej: wczoraj, dziś, jutro”. Wydarzenie ma przełamać schemat zwykłej dyskusji i poruszyć ważne zagadnienia, dotyczące pielęgnacji dzieł sztuki w przestrzeni publicznej. To część dwuletniego projektu „Rising. Learning From The Past Today For Tomorrow”.

– Będzie to okazja do podjęcia dyskusji o historii lokalnej i globalnej, o pamięci, a także o tym, w jaki sposób dbać o dziedzictwo. Warto podkreślić, że są to również doświadczenia bolesne, wstydliwe i niechlubne, jak np. sztuka stworzona w czasach rządów totalitarnych. Postawimy pytania, czego się nauczyłyśmy i nauczyliśmy oraz z przeszłości oraz jak możemy zająć się przyszłością już dziś. Konferencja będzie miała charakter naukowy, ale postaramy się wyjść poza ramy badawcze i stworzyć możliwość interakcji osób zajmujących się działalnością naukową z inicjatywami lokalnymi, funkcjonującymi w naszej najbliższej przestrzeni publicznej – mówi Aleksandra Grzonkowska, kuratorka projektu, prezeska Fundacji Kultury Wizualnej Chmura.

Konferencji, podobnie jak całemu projektowi w szerszej perspektywie, towarzyszyć będą następujące pytania:

  • Jaka jest siła sztuki i kultury w czasach (post)konfliktu?
  • Jak budujemy miasto i relacje społeczne po doświadczeniu wojennych i powojennych traum?
  • Jak obecnie tworzymy i dbamy o przestrzeń dla istot ludzkich i nieludzkich?

– Wynikają one wprost z idei konferencji i projektu, ale są też naturalną konsekwencją działalności naukowej osób, które przygotowały wystąpienia na listopadowe wydarzenie. Zebrałyśmy międzynarodowe grono badaczek i badaczy o interesującym i często bogatym dorobku, dotyczącym pielęgnacji dzieł sztuki w przestrzeni publicznej, deponowaniem pamięci, czy badaniem wpływów przeszłości na teraźniejszość i jutro. Oczywiście w szerokim znaczeniu. Chcemy, aby nasza konferencja była też przestrzenią do wymiany myśli i doświadczeń. Warto podkreślić, że interesujące są także rozbieżności w podejściu np. do zabezpieczenia dzieł sztuki z poprzednich epok i podejmowania takich inicjatyw w ogóle  – dodaje Anna Szynwelska, kuratorka projektu, kierowniczka Działu Sztuki w Przestrzeni Publicznej w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku.

Osoby, które wystąpią w dniach 6-7 listopada, to:

  • Anna Zelmańska-Lipnicka, doktorantka IS PAN w Warszawie;
  • Kinga Jarocka, kuratorka Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA;
  • Anna Szynwelska, kierowniczka Działu Sztuki w Przestrzeni Publicznej CSW ŁAŹNIA;
  • Kati Ots, kuratorka sztuki w przestrzeni publicznej, Wydział planowania przestrzennego, Tallinn;
  • Henna Paunu, główna kuratorka, dział zbiorów, EMMA – Espoo Museum of Modern Art.;
  • Andrzej Hoja, kierownik Oddziału Głównego Muzeum Gdańska;
  • Artur Tanikowski, dyrektor naukowy, Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Warszawa;
  • Jacek Friedrich, dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku;
  • Cátia Viegas Wesołowska, kierowniczka działu konserwacji Muzeum Narodowego w Gdańsku;
  • Marie Foltýnová, kierowniczka działu sztuki w dziale przestrzeni publicznej Praskiej Galerii Miejskiej;
  • Urte Evert, dyrektorka muzeów historycznych Cytadeli Spandau w Berlinie;
  • Aleksandra Litorowicz, prezeska Fundacji Puszka, School of Form, Warszawa;
  • Natalia Wielebska, Traffic Design, Gdynia.

Międzynarodowe grono prelegentek i prelegentów będzie miało okazję do integracji z inicjatywami lokalnymi, w tym celu przewidziano spotkanie w formie Pecha Kucha, 6 listopada od 18:00, w Pubie Loft w Gdańsku.

– Pecha Kucha to japońska formuła wystąpienia z użyciem prezentacji multimedialnej. Jedno wystąpienie powinno trwać nieco ponad 6 minut, a czas na dyskusję przewidziany jest dopiero na jej końcu. Taka forma sprawdziła się głównie w dziedzinach kreatywnych, ale szybko zyskała popularność w szerszych kręgach. Nas, jako organizatorki, interesuje żywiołowość tej formuły i możliwość utrzymania skupienia na jednym zagadnieniu. Ale przede wszystkim będzie to okazja do wymiany myśli, doświadczeń i spostrzeżeń w mniej formalnej atmosferze, choć nadal merytorycznej i o szerokim znaczeniu. Wierzymy, że te dyskusje ubogacą wszystkie uczestniczące w tym wydarzeniu osoby – mówi Kinga Jarocka, kuratorka projektu, historyczka sztuki, kuratorka w Dziale Sztuki w Przestrzeni Publicznej, w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku.

Konferencja będzie jednak pierwszym etapem dwuletniego projektu „Rising. Learning From The Past Today For Tomorrow”. W 2024 roku przyjdzie kolej na działalność artystów, choć nadal związanej z lokalną historią i sztuką.

– W ramach realizacji projektu interesuje nas prześledzenie i przedstawienie, jak zmienia się warstwa wizualna i akustyczna miasta przez pryzmat traumatycznych wydarzeń, skutków wojny i odbudowy – nie tylko architektury, ale też relacji społecznych. Narracja naszego projektu rozpoczyna się wraz z przybyciem do Gdańska kobiet-artystek: Anny Fiszer, Barbary Massalskiej, Teresy Pągowskiej, Aliny Szapocznikow, Józefy Wnukowej i Hanny Żuławskiej. Każda z nich pochodziła z innego miasta i kraju, każda miała za sobą inną historię. Mimo doświadczenia okropności II wojny światowej łączyło je zaangażowanie w odbudowę miasta Gdańska. Do dziś pozostają one ważnymi postaciami polskiej sztuki współczesnej – mówi Cátia Viegas Wesołowska, kuratorka projektu, kierowniczka działu konserwacji Muzeum Narodowego w Gdańsku.

Celem projektu „Rising. Learning From The Past Today For Tomorrow” jest chęć zbadania i przedstawienia, jak przez pryzmat wojennych doświadczeń zmieniała się perspektywa i twórczość wybranych artystek, jak wyglądało ich codzienne życie i działalność artystyczna przed i po wojnie, a także pokazanie praktycznego warsztatu i wrażliwości estetycznej tych osób. Biografie i prace wymienionych twórczyń będą inspiracją dla zaproszonego międzynarodowego zespołu artystek i artystów, którzy przygotują zamówione prace na wystawę. Zaprezentują oni dzieła, które bezpośrednio będą czerpać inspirację z archiwów i doświadczeń wymienionych artystek okresu rekonstrukcji. Również ich doświadczenia staną się pretekstem do zobrazowania aktualnych zagadnień współczesnych czasów kryzysu (wojny, pandemie, zmiany klimatyczne).

Artystki i artyści zaproszeni do projektu to: Marek Płuciennik (Finlandia/Polska, instalacja artystyczna), Hanna Shumska (Ukraina/Polska, malarstwo, instalacja), Florian Tuercke (Niemcy/Polska, instalacja dźwiękowa), Anastasiia Vorobiova (Ukraina/Polska, instalacja VR), Elizabeth Turrell (Wielka Brytania, instalacja) i Mariusz Waras (Polska, malarstwo, instalacja).

  • Kuratorki: Aleksandra Grzonkowska, Kinga Jarocka, Anna Szynwelska, Catia Viegas Wesołowska
  • Dyrektorka projektu: Aleksandra Grzonkowska
  • Identyfikacja wizualna: Ania Witkowska
  • Tłumaczenie: Marta Wróblewska
  • Komunikacja: Marcin Wójcik
  • Organizatorem jest Fundacja Kultury Wizualnej Chmura w partnerstwie z Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia i Akademią Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Projekt realizowany jest przy wsparciu EVZ Foundation.

Helena Hołod
Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i życiu. ...

WIKTORIA DUBOWIK / MALARSTWO, BATIK

Zapraszamy serdecznie na wernisaż malarstwa ukraińskiej artystki Wiktorii Dubow...

Nie połamać języka!!!

Już w piątek tłumaczka i filolog Beata Bednarowska będzie gościła w Poznaniu. ...

Chłop-niewolnik? Katalog wystawy

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie Ul. Dwo...

OTWARCIE SEZONU LETNIEGO W SZYMBARSKIM...

28 kwietnia 2024 Skansen w Szymbarku Rejestracja Zapraszamy w niedziel...