poniedziałek, 20 maja, 2024

Najpopularniejszy transporter opancerzony w Kołobrzegu

08.09.2023 r. do Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu dotarł niemiecki półgąsienicowy transporter opancerzony (Sd. Kfz. 251/6) z Muzeum Pancernego w Kłaninie. Zabytkowy pojazd będzie przez rok czasowym eksponatem kołobrzeskiej placówki. Transporter w wersji dowodzenia o pełnej nazwie Sd.Kfz.251/6 Ausf. C posiada bardzo ciekawą historię. Został wyprodukowany w listopadzie  1942 roku i brał udział w niemieckich atakach i próbach odblokowania Stalingradu. Następnie z wycofującą się armią niemiecką dotarł na zachód, gdzie zakończył swój szlak bojowy. Wrak transportera został kupiony przez Mateusza Delinga i poddany gruntownemu remontowi. Obecnie w pełni sprawny pojazd jest jednym z najstarszych eksponatów Muzeum Pancernego w Kłaninie.

Sd.Kfz. 251 to pojazd półgąsienicowy, który był podstawowym transporterem opancerzonym armii niemieckiej podczas II wojny światowej. Występowały 4 modele produkcyjne tego pojazdu oznaczone jako Ausf. A, B, C, D. Produkcję pierwszych modeli Ausf. A i B rozpoczęto jeszcze w 1939 roku, natomiast kolejne modyfikacje tych wozów nastąpiły odpowiednio w latach 1940 oraz 1943. Często Sd.Kfz. 251 nazywany jest potocznie „Hanomagiem”. Nazwa ta pochodzi od nazwy producenta podwozia tego typu pojazdów, czyli niemieckich zakładów Hanomag z Hanoweru.

Transportery Sd. Kfz. 251 występowały w 23 wersjach specjalistycznych różniących się od siebie wyposażeniem i przeznaczeniem oznaczanych numerami od 1 do 23. Wersje te posiadały dodatkowo szereg odmian oznaczanymi cyframi rzymskimi. Najpopularniejszym niemieckim półgąsienicowym transporterem opancerzonym Sd. Kfz. 251 była wersja przeznaczona do transportu drużyny piechoty oznaczona numerem 251/1. Zadaniem takiego wozu było dostarczenie żołnierzy do wyznaczonego punktu w jak najszybszym czasie. Otwarty od góry przedział bojowy znajdujący się z tyłu pojazdu mógł pomieścić do 10 osób, natomiast przedział przedni, osłonięty pancerzem, mieścił tylko dwie osoby: dowódcę oraz kierowcę.  

Ideą powstania pojazdów półgąsienicowych było połączenie zalet pojazdów kołowych i gąsienicowych, co pozwoliło na uproszczenie konstrukcji oraz zwiększenie mobilności pojazdu. Napęd przenoszony był na oś tylną, czyli koła napędowe gąsienic, natomiast oś przednia, kołowa, odpowiadała za kierowanie pojazdem. W przypadku mocnego skrętu kierownicą, gąsienice działały podobnie jak w czołgach, z ważną różnicą: jedna z nich obracała się szybciej a druga wolniej. Ogromną zaletą tego typu pojazdów było pokonywanie trudnego terenu jak piaski czy błota.

W Kołobrzegu na wystawie plenerowej MOP, gdzie pojazd będzie prezentowany, będzie teraz możliwe porównanie dwóch najbardziej popularnych opancerzonych transporterów półgąsienicowych okresu II wojny światowej: niemieckiego Sd. Kfz. 251 oraz amerykańskiego Halftracka ( w wersji uzbrojonej w armatę przeciwpancerną kal. 57 mm,  będącym na wyposażeniu 1 AWP pod oznaczeniem SU-57) .

Serdecznie dziękujemy Panu Stanisławowi Rojkowi za przeprowadzenie akcji transportowej.

Magdalena Chmielewska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i życiu. ...

WIKTORIA DUBOWIK / MALARSTWO, BATIK

Zapraszamy serdecznie na wernisaż malarstwa ukraińskiej artystki Wiktorii Dubow...

Nie połamać języka!!!

Już w piątek tłumaczka i filolog Beata Bednarowska będzie gościła w Poznaniu. ...

Chłop-niewolnik? Katalog wystawy

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie Ul. Dwo...

OTWARCIE SEZONU LETNIEGO W SZYMBARSKIM...

28 kwietnia 2024 Skansen w Szymbarku Rejestracja Zapraszamy w niedziel...